Brumm Startet 2.September.2008 Del på Facebook Startet 2.September.2008 Har installert en Raymarine ST6002 autopilot i båten nå og alt er fryd og gammen med den. Bruker PC (Mac) som kartplotter, og er i gang med å koble den til piloten. Jeg har funnet ut av det rent hardwaremessige tror jeg. Fra PCen er det koblet et Keyspan USB til seriel adapter og til den er det koblet en vanlig DB-9 kabel som jeg har kuttet av den ene enden på. Etter avisolering tyter det nå ut 9 ledninger; brun,sort,rød,gul,grønn,blå,orange,lilla + en uisolert. Noen av disse ledningene skal kobles til sentralen til piloten. Hvilke ledninger skal jeg bruke for å oppnå NMEA kontakt? I kurscomputeren er det i tillegg til SeaTalk også et par ledige NMEA kontakter. Når jeg ser i manualen til piloten vedr tilkobling av eksternt NMEA utstyr ser jeg at det brukes kun 2 ledninger. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.September.2008 Del på Facebook Svart 2.September.2008 PC'en sender NMEA APB settningen til autopiloten. Jeg er 75% sikker at dette sendes på pin 2 (tx) på 9-pins pluggen fra Pc'en (og tar jeg feil så er det pin3). Den andre ledningen du trenger er pin 7(common). Dette kobles til autopiloten på NMEA + (pin 2) og MNEA -(pin7). I tillegg må du jorde skjermen, den uisolerte, men bare i den ene enden og det bør allerede være gjort hvis det er en standard RS232 kabel. Den uisolerte skal være forbundet til pin 1. Husk å ikke jorde skjermen i autopiloten. Dette er etter hukommelsen (skremmende) så hvis det ikke virker, prøv ledningen fra pin 3. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.September.2008 Del på Facebook Svart 2.September.2008 Huffameg Trikkeren Pinne 3 er utgangen du skal bruke, og pinne 5 er jord/minus. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 2.September.2008 Del på Facebook Svart 2.September.2008 (redigert) Siste inlegg til Trikkeren stemmer desverre ikke. (Trikkeren... hmm ) På en 9-pins d-connector er det pinne 5 som er jord, og pinne 2 og 3 som er signal. Hvem som er tx(transmit dvs. data ut) og rx(receive dvs. data inn) avhenger av boksen som brukes. Selv "proffe" tar feil på om det er pinne 2 eller 3 som skal brukes. Normalt skal pinne 2 fra boks A kobles til pinne 3 på boks B. Pinne 3 fra boks A kobles til pinne 2 på boks B. Pinne 5 på boks A kobles til pinne 5 på boks B. Skjermen på kabelen kobles til jord kun på boks A eller B, men ikke på begge steder. Sjekk følgende informasjons kilde : RS232 pinout info sailorBoy Redigert 2.September.2008 av sailorboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Det er derfor det er skummelt å stole på hukommelsen . Pin 7 er jord på D25. Sorry! Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 3.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2008 Takk for respons. Snakket akkurat med Raymarine og fikk forklart følgende: Pinne2 skal kobles på nmea ut+ Pinne3 skal kobles på nmea inn+ Pinne5 skal kobles på begge nmea- Blir dette riktig? Så var det bare ett problem igjen. DB9 kabelen har jo 9 ledninger i forskj farger, og hvilke farger er til hvilken pinne? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Fargene på kabelen kan variere så du bør måle deg frem til de riktige pinnene. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 3.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2008 Ja, selvfølgelig. Det burde jeg ha tenkt på. Har jo multimeter i verktøykassa. En annen ting, det virker som dere som har svart meg har skikkelig peiling, og jeg lurer på om det gjør noe om nmea utgangene allerede er i bruk til noe annet, f eks hvis det er koblet på en gps på samme sted? Er ikke flere enn 1 sett ut/inn nmea kontakter på kurscomputeren. Det er foresten veldig bra med PC som kartplotter synes jeg, til mitt bruk. Har brukt det i 15 år, men da med koblinger utført av fagpersonell. Nå bytter jeg ut all elektronikk i båten, derfor spørsmålene og disse innlegg. Har foresten brukt Mac hele tiden, først med MaxSea og mac os9, utrolig stabilt, og nå med GPSNavX og mac OSX 10.5. Går nå for Tiki tror jeg. Det programmet leser NV kart og jeg starter bare Windows XP i macen via Parallels og alt kjører perfekt og stabilt. Men spørsmålet var altså om jeg kan ha flere tilkoblinger på samme NMEA ut/inngang. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Takk for respons. Snakket akkurat med Raymarine og fikk forklart følgende: Pinne2 skal kobles på nmea ut+ Pinne3 skal kobles på nmea inn+ Pinne5 skal kobles på begge nmea- Blir dette riktig? Om leveradøren hevder det, så kan du selfølgelig stole på det , men generelt vil jeg ikke koplet slik. Skal man koble , RS232 (både RX og TX) mot NMEA ville jeg brukt en omformer beregnet for dette. NMEA oppfattes ofte som et telegram, men det er også en egen elektrisk standard. NMEA er en balansert linje der spenningene/pulsene skifter mellom + og - på begge ledningene. Generelt går enveiskommunikasjon helt greit, men med toveis kommunikasjon risikerer du å brenne av en av portene. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 [Men spørsmålet var altså om jeg kan ha flere tilkoblinger på samme NMEA ut/inngang. En NMEA utgang, kan koples mot flere NMEA innganger. Du kan ikke kople flere utganger mot en inngang. Men husk nå snakker vi rene NMEA signaler. Blander du inn RS232 bør dette også gå, men det kan oppstå jordfeilsproblematikk, da dette ikke er en balansert linje. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 3.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2008 Dette begynner å bli vanskelig å forstå for en som ikke kan sin elektronikk. I første omgang prioriterer jeg PC tilkoblingen. Jeg ser at det er en NMEA kontakt bak på displayet også som jeg evt kan bruke til annet NMEA utstyr. Men hva nøyaktig bør jeg gjøre/skaffe meg for at ting ikke sier poff der nede i kurscomputerens NMEA kontakter? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Nå forteller du ikke hva du skal koble med flere utganger etc. Men hvis jeg antar at du vil ha fartsdata til autopiloten fra gpsen og samtidig styre den fra pcen så vil jeg anbefalle å slå på utsendelse av fart fra pcen og koble bort gpsen fra piloten. Du må altså aktivere VTG setningen ut fra pcen. Du vil sikkert ha både posisjon og kompass inn på pcen og da kommer du ikke unna to serieporter. En mot gps og en mot piloten. Sammenkobling av rs232 (pc) og 422 (nmea) er alltid problematisk når du skal sende begge veier. Jeg ville prøvd å koble begge og sett om det virker. I proff sammenheng ville jeg hatt en 232/422 omformer. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 3.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2008 Slik pc-gps er brukt hittil før dette med ap tilkobling ble aktuelt igjen, er at jeg bruker en Haicom usb puck gps. Altså ingen tilkobl til ap. Kun til usb på pc. Så tenkte jeg som sagt å koble pc til autopilot på den måten vi etterhvert fant ut tidl i tråden. Tror i min uforstand at jeg da vil få opp gps signaler, fart etc på pc skjermen. Pluss at det selvsagt vil være mulig å styre båten på ap via pcen. Ble bare litt bekymret over at noen av innleggene antydet at jeg burde ha en dings melom kabel og kurscomputer for å unngå at ting sier poff. Men hva da? Jeg ikke er i nærheten av båten før helgen så jeg får ikke testet dette ennå. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Her finner du gjerne noen små greie bokser som kan brukes i forbindelse med konvertering/distribuering av nav.signaler. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Brumm Svart 3.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2008 Takk for link. Kan noen si meg nøyaktig hvilken av de jeg behøver? Beklager, men jeg vet ikke bedre... Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Takk for link. Kan noen si meg nøyaktig hvilken av de jeg behøver? Beklager, men jeg vet ikke bedre... Kommer jo litt an på akkurat hva du vil ha gjort da...se på pdf'ene om noen av oppsettene passer med slik du har tenkt deg å koble systemet. Lemming 3 gir deg for eksempel 3 adskilte/isolerte utganger fra ett innsignal. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Frøken Fryd Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Hvis du bruker usb gpsen din og kun kobler pc utgangen til autopiloten trenger du ingen ting annet enn ledningen du allerede har. Pinne 3 og 5 til nmea rx + og - Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 ...trenger du ingen ting annet enn ledningen du allerede har... Enig med deg, men med boksen får man jo oppnådd det etterlyste skille og konvertert signalet til 422. I tillegg kan man jo henge på to andre brukere av signaler dersom det skulle dukke opp noe gøy å bruke slikt til... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 (redigert) NMEA 183 er en gammel protokoll. Den baserer seg på at det kun er en enhet som sender data (talker) til en eller flere som tar i mot data (listner/s). Den er en strømsløyfe, og det er ikke så bra å bruke en utgang til for mange listners. Den er også en "dum" protokoll. Den spør ikke om det er noen andre som sender eller om noen lytter. Den har ingen "handshaking" (Fire and forget). Jeg kaller den RS 237 eller i ditt tilfelle RS235 Du kan bare ha en talker fordi flere kunne prate i munnen på hverandre. Du kan ike ha for mange lyttere fordi de ville belaste strømsløyfen for mye. Det var greit før, men nå er det så mangt som både har data å sende ut og som gjerne vil ha data inn også. Her trenger man altså en dings med mange NMEA innganger og mange utganger. Dingsen gjør ikke annet enn å sende ut alle mottatte NMEA data, på utgangene sine - enten som perler på en snor eller, hvis den har intelligens - det du ønsker på den eller den utgangen. Har du bare en utgang på dingsen, og mange listners så trenger du en NMEA Driver. Driveren virker som en Hub. Som du sikkert forstår trengs det litt planlegging. Det beste er å beskrive ditt behov. Hvilke enheter som skal samarbeide så kan du poste det i denne tråd3en, og da er det enklere å hjelpe. Redigert 3.September.2008 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 3.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2008 (redigert) [Kommer jo litt an på akkurat hva du vil ha gjort da...se på pdf'ene om noen av oppsettene passer med slik du har tenkt deg å koble systemet. Lemming 3 gir deg for eksempel 3 adskilte/isolerte utganger fra ett innsignal.] Den ser fin ut, og nå tror jeg jeg begynner å skjønne litt av temaet her i tråden jeg startet. Men bare litt... [Hvis du bruker usb gpsen din og kun kobler pc utgangen til autopiloten trenger du ingen ting annet enn ledningen du allerede har. Pinne 3 og 5 til nmea rx + og -] Og ikke nmea- i det hele tatt? Vil tilkobling til nmea- uansett være en risk, og, her blir jeg avslørt, hva taper/vinner jeg på å ikke koble pinne 2? [Det beste er å beskrive ditt behov. Hvilke enheter som skal samarbeide så kan du poste det i denne tråd3en, og da er det enklere å hjelpe.] Behov: -PC kartprogram type Tiki skal dels vise posisjon etc via gps. Dette funker strålende nå, ved hjelp av gps koblet til usb på pcen. -Autopiloten skal styres av kartprogrammet i pcen. -Jeg sitter med en db9f kabel fra pcen og kan altså koble pinne3 ledningen til nmea + (inn) og pinne5 ledningen på nmea - (inn) -Slik jeg har forstått innleggene (takk for de !) er det en fordel å ha en dings type Lemming mellom pc og ap, men ikke strengt tatt nødvendig. Håper dere gidder å svare meg på dette, så drar jeg ned på hytta i helgen og kobler og tester ut. Redigert 3.September.2008 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Når standarden en gang i en fjern fortid ble bestemt, så bestemte også National Mariene Elctronics Association at det elektriske grensesnittet skulle være RS-422. Så kom det en bråte hobbyelektronikk etterhvert som kørte NMEA telegrammer på RS-232. I senere versjoner av standarden har NMEA gitt opp og konstaterer at det også brukes RS-232, RS-485, TTL, optisk og alt mulig annet. Jeg har en Lemming i båten og to optiske NMEA/RS232 konvertere for å fordele GPS og for å beskytte vindmåler og ekkolodd. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 (redigert) Kan noen si meg nøyaktig hvilken av de jeg behøver? Beklager, men jeg vet ikke bedre... For meg har den nyttigste boksen i dyreparken vært Rabbit 3 som er en godt isolert adapter mellom RS232C og RS422. (Om du ikke tenger optisk isolert overgang så er Rabbit 2 litt billigere.) Lemming splitter et NMEA ut-signal til flere drivere, og er veldig kjekt dersom det er viktig å isolere disse boksene fra hverandre elektrisk. Jeg har ikke hatt behov for en eneste av disse boksene. (Grunnen til dét er enkelt og greit at jeg kobler hver eneste NMEA 0183 jeg bruker til en adapter for NMEA 2000, og det er denne bussen jeg bruker til å koble alle enhetene sammen.) Racoon er derimot en annen viktig serie med bokser når du har behov for å koble flere NMEA-signaler til en enkelt NMEA-inngang. Redigert 3.September.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Alle signalene du har inn og ut av pcen heter nmea, det har mer med hva som sendes, ikke hvordan det er koblet og hvilke spenninger en snakker om. Det du taper på å ikke bruke pinne 2 mot autopiloten er at du ikke får kompasskurs på pcen, men det er heller ikke nødvendig (kjekt å ha da). Da klarer du deg med pinne 2 og 5. Det er når du kobler ut over dette at du må tenke på type tilkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 3.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2008 Sorry hvis jeg virker dum, men hva mener du med kompasskurs på pcen? Jeg får vel mulighet til å bruke "go to waypoint" i kartprogrammet? Jeg mener, det er jo hele poenget med denne sammenkoblingen av pc og ap. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Ingen spørsmål er dumme. Kursen som kommer fra gpsen er den som viser hvilken retning båten seiler, altså seilt kurs. Kursen som kommer fra kompasset eller for din del autopiloten er hvilken retning baugen peker, altså styrt kurs. Du trenger ikke kompasskursen inn på pcen for å la den styre autopilot etter rute. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.