Jump to content

Autopilot koblet til PC

Brumm

Recommended Posts

Hei,

Fordelene med å få kompasskursen på PC'en er:

Kompasset sender normalt med 10 Hz, og båten vil få rett retning i kartet kjappere. (Til sammenligning sender GPS'en informasjon med 1 HZ. Nettop derfor brukes kompsset og ikke GPS kurs til å styre autopiloten)

Når båten ligger i ro kan båten få hvilken som helst kurs i kartet. GPS'en er avhengig av en hstighet for å kunne gi heading informasjon.

Fordelen med å ha GPS kurs (COG)

Har kartprogrammet mulighet for å sette opp vektorer for COG benytter man denne istedenfor kompassvektoren når du har sidevind eller strøm.

Ser ut til at jeg bør koble til pinne 2 også, etter hva jeg forstår av de siste innleggene. Men nok en gang: Må jeg

absolutt ha en boks type rabbit3 mellom kabel og pc hvis jeg kobler inn pinne2?

Jeg tror uansett jeg skaffer den, men det tar jo noen dager å få den fra Sverige. Og jeg hadde nå tenkt å koble

opp greiene i helgen da jeg skal ned til båten. Men jeg kunne jo vente med 2ern til jeg får boksen.

Men hva nøyaktig bør jeg gjøre/skaffe meg for at ting ikke sier poff der nede i

kurscomputerens NMEA kontakter?

Dette er den viktigste grunnen til at jeg bruker en Rabbit 3. Fordelen ved å ha kommunikasjon som virker begge veier er at du får alle data som sendes ut. For min del betyr det at jeg kan sette opp plotteren min til å vise data fra flere instrumenter i tillegg til selve kartet. Det kan f.eks. være greit å se dybde. Jeg får også DCS-meldinger fra VHF'en opp i kartet.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Bare sånn for ordens skyld - er Rabbit 3 det samme som Lemming 3 som jeg fikk tips om fra TrondT i et annet innlegg?

Nei, nesten men ikke helt. Se her for de forskjellige "dyrene" :yesnod:

:flag: TrondT

Red: Hvis du leser på Rabbit 3 så ser du at de bruker ditt ønsket bruk som eksempel.

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Man bruker aldri gps kurs for å styre autopiloten. Man bruker ikke kurs i det hele tatt på kartprogrammet for å styre piloten...

Det spørs hva du mener med å styre. GPS signalet brukes or å styre cross track error på autopiloten. Headingen på båten styres av kompass og ratesensor om man har det. Om man kjører en rute vil autopiloten lese XTE fra GPS'en og korrigere for denne feilen.

Med all mulig respekt:

Autopilotem må på en eller en annen måte få greie på hva den skal gjøre.

Med autopiloten i standalone er det greit. Trykk på "auto" og den bruker den kursen den styrer i øyeblikket uten at den bryr seg om hva det er. Den vil styre rett fram, og aldri finne målet dersom det er det minste strøm eller vind.

Men sett at man styrer 100 grader, og at kursen man skal styre er 90 grader når man setter autopiloten i "nav" modus. Dette må autopiloten få greie på på ett eller ett annet vis. BWC telegrammet vil fortelle den hvilken kurs den skal styre. Benyttes kun dette telegrammet vil den alltid finne målet, men den vil styre i en bue dersom det er det minste strøm eller vind.

Og derfor styrer den vha XTE telegrammet når den først har satt igang.

Eller?

Om du er elektronikk kyndig kan du enkelt lage en converter som tilpasser signalene til riktig nivå.

Se link:

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17930/converter.gif

Om du er elektronisk kyndig så vet du at en enkel TTL til RS-232 konverter egentlig ikke gir deg det du skal ha (men det stemmer at denne saken virker i den del tilfeller).

Om vi snakker om NMEA fysisk grensesnitt, så er denne laget spesielt for å drive flere, ca.5 listeners.

Om vi begrenser oss til NMEA0183 så åpner vel den for flere fysiske (elektriske) grensesnitt. (Holder vi oss til EIA-422 så skal vel denne klare å drive 10 lyttere om jeg ikke husker feil.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...