Jump to content

Høy ladespenning på landstrømlader?


index

Recommended Posts

I går ettermiddag satte jeg på laderen i båten for å evt toppe batteriene litt. De skal i utgangspunktet være fulladet, men siden det er en måneds tid siden sist de har vært ladet tenkte jeg det kunne være greit å toppe dem litt. Men da jeg kom ned i båten i dag, 27-28 timer senere, lå spenningen fortsatt på 14,2 volt, selv om laderen i følge lysdiode hadde slått over til vedlikeholdslading og derfor skulle ligget på 13,6 volt! Dette har jeg også opplevd før, selv etter 2-3 døgns lading. Er dette normalt, eller kan ting tyde på at laderen har sviktet og ikke vil slå over til korrekt vedlikeholdsspenning? Laderen er en Mobitronic 25A og batteribankene består av 2x115Ah forbruk og ett 115Ah startbatteri.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei

Det kommer vel an på hvor i ladefasen laderen er.

DVS Spenningen virker normal.

Om laderen nå nettopp har gått fra lading til vilemodus så vil spenningen på batteriet holde seg en stund for så å sakte synke til 13.6 volt. Når spenningen når 13.6 volt vil jo laderen koble inn igjen for å gi en ny ladeinterval til rundt 14.2 volt. Dette alt etter vilken vedlikeholds karakteristikk laderen har.

 

Viss du har begynt å stusse på laderen ville jeg målt spenningen flere ganger over tid for å bli sikker.

Ps kjenner ikke til laderen du har så svaret er gjenerelt.

 

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post

Har du kjøleskap eller noe annet som kan trekke mye strøm stående på under ladingen slik at laderen "tror" at spenningen er lav og dermed starter på helt ny cyklus?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Kjenner ikke akkurat din lader, men min Mobitronic kan enten lade i ett antall timer før den går over til VDL lading.

Eller den lader med 14.4 volt inntil strømstyrken kommer under 20% (tror jeg) av laderens kapasitet.

 

Hvis strømstyrken kommer under 20% før tiden er gått og den er innstilt på timer vil den likevel gå over på VDL lading.

 

Har du mulighet til å velge?

Link to post

Det virker som du har et problem med laderen.

Min Mobitronic på 45A lyste rødt under bulklading, orange under absorsjonsfasen og grønnt i float.

Går utfra at 25A laderen er lik her.

 

Hvis laderen din viser at den er i float skal spenningen ikke være 14,2 Volt.

Men i området 13,6V (Min hadde float på 13,8V, noe jeg justerte ned til 13,5V selv. Og den hadde 14,4V i absorsjon).

 

Ps. Du er sikker på at meteret du måler med er riktig ?

Når skiftet du batterier i meteret sist ?

 

Andre har hardnakket påstått at multimeteret var iorden før ! :lol:

 

 

Link to post

Ingen mulighet til å velge nei! Kun av/på bryter, samt en lysdiode som lyser under hovedladingen. Denne var slukket når jeg kom ned i båten, men spenningen var som sagt fortsatt nesten like høy.

 

Interessant det du sier om justering, Ole Petter! Det er den sorte modellen ja, tror den er rundt 3 år gammel. Kjøpte den brukt av en som hadde vært i Tyskland og hentet en ny Bavaria 44(?), men som ikke ville ha unødig utstyr/vekt i båten. Så både denne laderen og en mindre til startbatteriet ble demontert og solgt helt ubrukt! Mye rart.... Hva tror du en slik rens/justering vil komme på? Er det i det hele tatt noen vits, i forhold til prisen på en ny lader?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Du er sikker på at meteret du måler med er riktig ?

 

Temmelig sikker. Jeg måler med fastmontert voltmeter av typen SveinHa skaffet for en stund siden, og det pleier å være svært pålitelig. Ingen batterier som kan svikte her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Når en lader viser tendenser til å ikke virke som den skal så bør man ikke stole på verken det ene eller andre. Som Mix er inne på så er det ikke en gang sikkert man kan stole på måleinstrumentet. Jeg har løpende årlige utgifter på mer enn 10 000 kroner for kalibrering av mine instrumenter men sjekker allikevel ofte med to instrumenter for å være sikker at det ikke er snakk om en instrumentfeil.

 

Det man aller helst skal gjøre er å teste laderen med minst mulig feilkilder. Man kobler da bort alt ekstra utstyr som fjernstyringspanel og temperatursensor. Så sjekker man batteriene, lader dem ut og lader dem opp igjen med laderen og overvåker det hele med en datalogger.

 

Har man ikke datalogger så blir natten lang.

 

Når ladeforløpet er sjekket har man funnet ut hva laderen gjør og ikke gjør. Så sammenligner man resultatene med det som laderen skal gjøre når den er i orden og foretar nødvendige justeringer eller reparasjoner.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...