Trophy Startet 2.September.2008 Link til dette innlegget Startet 2.September.2008 (redigert) Som nevnt i en annen tråd er jeg i gang med montering av hydraulisk styring . Jeg har montert styresylinder på servo'n og 2 styrepumper. Trekt slanger og montert på innstikkhylse. Siden monteringsanvisning ikke fulgte med i pakken fra Maritim og jeg ikke har fått den jeg var lovet fra Sleipner :nono: så må jg spørre her for i morgen skal oljen fylles på samme fa.. Når jeg kobler sammen innstykkhylse med nippel på styresylinder/styrepumpe så skjer dette ved bruk av kon. Jeg trer mutteren som jeg har skrudd av nippelen og trer den inn på røret på innstikkhylsa og så kon for så å skru den sammen med nippelen. Spørsmålet er da som følger: skal den tykkeste delen på kon vende mot nippel eller mot mutter som jeg har tredd inn på¨røret på innstikkhylsa ??? Hvor på styrepumpene kobler jeg overløpsrøret????????????? Håper det var forståelig. Takknemlig for rask tilbakemelding... Redigert 2.September.2008 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
kengu Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Måtte for sikkerhet skyld se på en nippel. men den tykkeste delen skal være mot mutter. Overløpsrøret som du kaller det skal ikke koples til sylinderen men har du to rattpumper skal "overløpsrøret" gå fra den laveste til den høyeste og da må den pumpen som sitter lavest ha tett påfyllingsplugg (uten luftehull) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Ok og takk for den. At overløpsrøret skulle gå til styresylinder var en skrivefeil men der er flere tilkoblingspunkter på styrepumpene. Et over og et under der jeg kobler til slangene til styresylinder. Tror det øverste var merket x2 og det underste x1. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
kengu Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Med forbehold om at jeg ikke kjenner pumpen i detalj så vil jeg tro at du kan tette ene tilkoplingen eller alternativt føre den til en ekspansjonstank som står litt høyere enn høyeste rattpumpen, men dette er vel i de fleste tilfeller vanskelig å få til i praksis. ( i så fall må begge rattpumpene ha tett fylleplugg) Sitér dette innlegget Link to post
pergrip Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 både x1 og x2 er merket dren slik som du som har to posisjoner så skal du koble deg inn på den øverste på nedre styre snekke og inn på den nederste pluggen på den øverste slik at det er lettere å få luften ut . på den nederste må lufte hullet blendes , men ikke på den øverste, det medfølger en svart plugg med luftehull i . Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Når jeg la opp hydraulikk-styring på speedbåten (Teleflex Seastar Pro) ble det på det sterkeste anbefalt tettemiddel på gjengene. Kjøpte en liten flaske på ca 10ml med Loctite 592 hos Tess (bare de som førte småflasker i området rundt her) til rundt 80 - 90 kroner. Nå kjører Seastar Pro på 1500psi, og jeg regner med at Sleipener sin har lavere trykk og at dette kanskje ikke er nødvendig, men det ble tett hos meg i hvert fall. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
olpi Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 (redigert) Her ser du hvordan slangkoblingene skal være Mener å huske at det var slik du skal gjøre: Du skrur først "mutteren" inn på slangen til den er mellom de 2 små merkene på yttersiden av mutteren. Mener å huske at du skrur den links (sikker skrivefeil). Så holder du igjen mutteren med en fastnøkkel og skrur endestykke inn i slangen. Litt ned til høyre på Denne siden der du hvordan hydraulikkslanger og utjevningsslanger skal kobles på en dobbel styreposisjon. Redigert 3.September.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Tenk på om/hvor du i fremtiden vil montere autopilot. Hvis du legger inn skjøtestykker på slangene på rett sted, er det enklere å ettermontere AP. Da slipper du å trekke nye slanger, bare skru av skjøtestykkene, feste nipplene på AP og lufte systemet på nytt. Koster lite i merarbeid og penger nå og kan spare deg for mye arbeid og klin senere. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Trophy Svart 3.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Da er alt ferdig montert. Takk for bidrag selv om noen var for sent ute Jeg ble litt forvirret igår pga jeg trodde kon lå inne i nippel i riktig posisjon og monterte ut fra det, men når jeg kom til T-stykkene så lå de motsatt vei Jeg ringte Sleipner idag når jeg var i båten og fikk bekreftet det kengu skrev og at kon skulle ligge i riktig posisjon inne i nippel/mutter. Maritim har nok rotet en del her... jeg fikk også 2 plugger til styrepumpene med lufting kommer ikke den nye pluggen i morgen så tror jeg at jeg limer igjen hullet på ene pluggen. Det burde vel gå bra? Til helgen SKAL jeg på tur.... Må styresylinder luftes for at det skal bli skikkelig bra... Prosedyre fra dere med erfaring hadde vært kjekt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
pergrip Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 du kan bruke en av messingpluggen du tok av å blende den nederste med Sitér dette innlegget Link to post
kengu Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Anlegget skal lufte seg selv etter noen omganger med rattpumpene frem og tilbake. Luften skal komme ut i luftehullet i øvre pumpe. Når luften er ute, husk å kontrollere oljenivået i øvre pumpe. Er oljenivået for lavt vil du dra inn luft i systemet når øvre rattpumpe benyttes Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 3.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 du kan bruke en av messingpluggen du tok av å blende den nederste med Det har jeg prøvd og den tetter ikke godt nok, synes jeg. Der er en "utskjæring" til pakning i hullet på styrepumpa, så messingpluggen tetter ikke uten at jeg bruker et eller annet lurium.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 (redigert) Det enkleste når du kommer videre er å fylle på på rattet nede og lufte den ferdig, når du er feridg med det fortsetter du å fylle på oppe til du ikke får mer inn, det kommer gjerne litt olje ut i besgynnelsen på turene så ha noe å tørke med. Selv var jeg ikke klar over at det var lufteskruer på begge pumpene men fant det etterhvert ut etter å stadig å fylle mer olje på oppe... Jeg brukte messingpluggen fra baksiden og den holder tett... Redigert 3.September.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 3.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Ok. Jeg har allerede fyllt på et par liter olje(ca) og skal begynn å fylle fra øverste pumpen i morgen kveld. Ble litt søl ja. Hvor mye olje går det på et sånnt system? Har sikkert 26/27 meter slange inkludert overløpslangen. Maritim har lovt at jeg får ny plugg i morgen, men jeg stoler ikke helt på Postverket(av erfaring). Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Det er vel 2,5l i disse kannene og du slipper nok ikke unna med en. Nå har jeg benyttet slanger fra Tess så det er mulig slangene har en annen innvendig dimmensjon... Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Hvis du har 26-27 meter slange med 10mm innvendig diameter går det ca. 2,5 liter bare til å fylle slangene. Videre går det vel bortimot en liter til å fylle begge pumpene. Det er mulig at det er rett som det blir hevdet at systemet lufter seg selv ved å ratte frem og tilbake, men da tror jeg du skal ha veeeeldig god tålmodighet.... Det avhenger selvfølgelig av hvordan slangene er lagt opp... Ideelt sett skulle det være fall på hele strekket fra rattpumpe til sylinder, da vil jeg kunne være enig i at det er mulig å "selvlufte" anlegget. Av erfaring vet jeg at det ikke er så lett å få dette til i praksis. Har installert hydraulisk styring i 2 båter nå, og har vel lært at det kan lønne seg å gjøre ting grundig i stedet for å prøve med forenklede løsninger. Når du begynner å lufte er det lurt å ha rikelig med ekstra olje, slik at du er sikker på at du får all luften ut av systemet. Denne prosessen gjøres best ved å lufte systemet nede først. Jeg går ut fra at du har fått med en slangenippel som passer i hullet der pluggen sitter for påfylling. Jeg fikk tak i en tilsvarende nippel som passet på en plastflaske, og en kort gjennomsiktig slange mellom. Plastflasken hengte jeg opp over pumpen, opp-ned, slik at reservoaret fikk kontinuerlig etterfylling. Stikk et lite hull i bunnen av flasken så unngår du vakuum... Evt. bruk en trakt i stedet for flasken. På den måten unngår du at reservoaret i pumpen går tom mens du lufter. Når du er sikker på at luften er ute av nedre krets, setter du i pluggen der og gjentar samme prosess oppe. Avhengig av avstanden fra T-stykket der øvre og nedre slange er koblet sammen, vil det komme "ferdigluftet" olje ut av luftenippelen i starten. Du må lufte til du er sikker på at hele slangelengden fra øvre pumpe er luftfri. Antar du at slangen inneholder ca. 0,1 liter per meter er det lett å følge med på når du har luftet gjennom. Oljen som kommer ut av lufteniplene på sylinderen kan fylles tilbake, men den inneholder masse bittesmå luftperler som vil samle seg som luftlommer i systemet etter en tid. For å unngå dette må du la oljen stå og avlufte seg en stund, eller kjøp inn rikelig med olje hvis du vil bli fort ferdig. Min erfaring er med Ultraflex system, og denne prosessen var meget godt beskrevet i medfølgende dokumentasjon. Uansett system, prinsippet er det samme.... Lykke til, og nyt helgens tur. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 4.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Da har jeg fyllt olje på øvre styreposisjon. Fikk problem ganske raskt når jeg luftet. Jeg sveivet på roret og etter hvert ble det tyngre og mot styrbord stoppet det helt. Jeg sveivet da mot barbord og så styrbord til jeg hadde fått tømt trakten. Et eller annet fikk meg til å se på slangene like ette styrepumpen siden de er lett synlig når jeg står på kne og jobber. Den ene slangen(barbord side) hadde blåst seg opp til en liten ballong og der kom noen drypp med olje. jeg snudde så vidt på roret igjen og så smalt det hydraulikolje over nesten hele dørken på flybridge Hva søren kunne forårsaket dette? Hadde jeg koblet feil? Ble rimelig stresset. Skulle på styremøte i båtforreningen og nå var 101 ute !!! Båttur i morgen også... Jeg fikk til slutt tørket opp oljen. Kappet av slangen og tok den på naustet og satte koblingen i skrustikke og fikk vridd slangen ut av innstykkhylsen så jeg kan montere den på igjen i morgen tidlig. Slangen løsnet ganske greit, men den så litt vridd ut der den hadde vært inne i innstikkhylsa. Teorien min er at oljen har blitt preset inn her mellom armering og plast ytterdelen av slangen som så har "møtt veggen" etter ca 30 cm og så har den begynnt å utvide seg. Noen bedre teori ? Feil på slangen ? Er litt mer optimistisk nå og tror det blir båttur likevel Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Det er nå iallefall trykk på sakene Hvis du av en eller annen grunn skulle fortsatt ha luft i systemet kan det lønne seg å la en ratte nede og en ratte motsatt oppe. Da vil olje sirkulere mellom de to pumpene og luften passere øverste ekspansjonskammer. Så lufter man motsatt vei. Selve sylinderen luftes med luftskruene, kan med fordel tre en slange inn på luftingen og ned i oljekannen. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 (redigert) Ikke tvil om at du får trykk i systemet ,nei.... Kan ikke skjønne annet enn at det må være en feil på slangen, eller feil ved montering av nippelen/innstikkhylsen slik du beskriver det. Har du litt olje på innstikkhylsen før du skrur den inn vil det hindre at slangen vrir seg. Disse slangene skal tåle mye høyere trykk enn det du oppnår ved å dreie rattet med "normal" kraft. Men jeg lurer litt på hvordan du i det hele tatt oppnår slikt trykk. Hvis du holder på å lufte, og har luftenippelen åpen på den siden av sylinderen som får tilførsel når du dreier rattet, skal det ikke bygges opp trykk i systemet. Som Frøken Fryd skriver, det er greit å sette på en slange på luftenippelen og putte denne ned i en flaske, så blir det minimalt med søl... Ellers er det ikke bare sylinderen du skal lufte. Hele anlegget må luftes, og det gjøres best ved å sørge for at all luften evakueres via lufteniplene på sylinderen. Frøken Fryds metode med å ratte oppe og nede motsatt vei samtidig vil fjerne luften i slangene mellom rattpumpene og T-stykket der slangene fra nedre og øvre rattpumpe møtes. Strekket mellom T-stykket og sylinder vil fortsatt kunne inneholde luft. Her er "min" metode: Kjør sylinderen helt over til en side, og lag til et mothold slik at stempelstangen ikke kan bevege seg når du begynner å ratte andre veien. Åpne luftenippelen på den siden som får tilførsel når du ratter andre veien, og drei rattet så lenge at du ser at det kommer helt ren olje ut av nippelen. Rattet nede først, deretter samme prosess med rattet oppe. Så fjerner du motholdet og kjører stempelet over i motsatt endestilling. Sett på mothold motsatt vei, og gjenta samme prosess. Det går med litt ekstra olje med denne metoden, men da er du sikker. Sørg selvfølgelig for at du hele tiden har tilførsel av olje til øvre reservoar. Får du inn luft, må du bare begynne på nytt. Hele denne prosessen gjør du unna på 10-15 minutter.... Redigert 5.September.2008 av Ruby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 5.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Har idag sjekket at koblingene er riktige. Igår var servo sylinder koblet til og det skulle den ikke ha vert... Når jeg begynnte å lufte på sylinder i dag så kom det ikke ut olje av luftenippel på barbord side. Rattet på fly'n var nesten umulig å dreie til styrbord. Kan jeg ha jobbet opp høytrykk i styrbord krets som hindrer styresylinder å gå motsatt vei og at det er derfor jeg ikke får olje ut av barbord luftenippel + skjønner ikke helt dette....skulle jo egentlig bare ha vert plug'n play Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Servo?! Du har vel erstattet hele servoen med en ny Sleipner sylinder? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Servo?! Du har vel erstattet hele servoen med en ny Sleipner sylinder? Jeg har en ny servo som fulgte med motoren. Styresylinderen fra Sleipner er en type som man kobler på denne servoen. Akkurat der som man kobler på den mekansiske styringen... så det er etter oppskriften. Jeg har i dag funnet feilen..med litt hjelp. Siden jeg ikke fikk brukerveiledningen til Sleipner før igår, så har jeg prøvd meg frem og jeg har gjort en "liten feil" som fikk store konsekvenser Når jeg skrudde sammen innstykkhylsa etter at jeg hadde skrudd inn slangen skulle jeg ha smørt litt olje på den delen som går inn i slangen og presser den fast. Pga jeg ikke gjorde det ble den innerst plast delen i slangen presset innover og slangen kollapset innover og lukket seg dvs ble potte tett. Heldigvis hadde jeg såpass lengde på slangene så det ble ikke noe problem å korte de inn. Nytt lufteforsøk i morgen. Jeg er alltid optimist, men etter dette... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Gullfisk Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Et lite tips for enklere fylling og lufting: Koble på en nippel med slange i påfyllingen på øverste pumpe, med en beholder i enden. Brukte selv en beholder som på dette bildet http://www.sleipner.no/no/templates/index....mp;selected2=19, som forøvrig står fast som ekspansjonstank i anlegget nå. Fest den provisorisk over pumpa ,på et kosteskaft el. Enkelt å fylle, og holde øye med når det må fylles mere. Obs! ha slange på luftingen av beholderen også, så den ikke kan blåse rett opp(i kalesja mi). Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 7.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Et lite tips for enklere fylling og lufting: Koble på en nippel med slange i påfyllingen på øverste pumpe, med en beholder i enden. Brukte selv en beholder som på dette bildet http://www.sleipner.no/no/templates/index....mp;selected2=19[/url Jeg brukte en liknende hjemmegjort sak. Luftingen gikk som en drøm. Presset noen liter olje gjennom luftenipplene på styresylinder også for å være sikker Styringen ble lett og fin, men er litt tyngre til ene siden. Er det vanlig eller kommer det av at servo'n ikke er ferdig lufta Takk for alle innspill Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.