Jump to content

Start og gløding av motor

bjoris

Recommended Posts

Jeg har en VP 41 motor, men kan ikke se at instruksjonsboka gir et særlig godt råd vedrørende oppstart.

OPPSTART:

I den står en illustrasjon (litt uklart i teksten) som viser at det ikke skal være gis gass når denne motoren startes. Hvis jeg gjør slik går det ikke spesielt bra, da stopper den eller går på svært lavt turtall så det kan neppe være bra for motor/motorfester etc. Derfor gir jeg ca 1/3 gass i startøyeblikket, men passer på at den ikke går over 1000 o/min når den starter. Lar den gå på 800-1000 o/min et par minutter før jeg kaste tampen. Da kommer motoren etter 3-5 sekunder på starteren.

Interessant å høre om jeg gjøre noe feil her...

GLØDING:

Når jeg kjøpte båten i fjor høst mente jeg at motoren hadde gløding, men det ser ikke slik ut nå. Mulig det bare var sola som skinte så sterkt på dispalyet at denne gløde-"krussedullen" viste så godt i høst, før oppstart på prøveturen.

Når jeg nå vrir til trinn 2 forsvinner lysene for (oljetrykk, temp og lading) samt at alle målerene går tilbake til null. Betyr dette at jeg ikke har gløding eller betyr det at det er noe feil med glødingen?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Når du vrir nøkkelen til trinn 2, starter glødingen, denne skal holdes der i 10 - 30 sek (tror jeg) alt etter hvor kaldt der er.

Hvis motoren går veldig ujevnt ved oppstart, tyder det på at en eller flere glødeplugger ikke virker, slik at motoren ikke starter på disse sylinderene.

Når glødingen starter, kobles alle instrumenter vekk.

mvh

Kjelli

Du vil se på innsugsmanifoldet det om du har gløding eller ei. Jeg vil tro at du ikke har gløding. Ingen av de direkteinsprøytede motorene i 30/40-serien hadde gløding som standard. Noen, spesiellt de med 31/41 A-versjon, har ettermontert gløding for å lette oppstart i kaldt vær.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...