Jump to content

VDO log med impellergiver virker ikke


Marulf

Recommended Posts

Heisann!

Jeg mener og tror at den roterende impelleren din skal ha en (eller flere) liten magnet innebygget i en (eller flere)av impellerskovlene. Denne skal gi en (eller flere) induktiv(e) puls(er) for hver rotasjon.

Hvis båten er oppe så bruk en liten binders e.l. og sjekk at magneten(e) trekker på en (eller flere) av skovlene.

Den induktive føleren kan være defekt eller utenfor rekkvidden for å motta signal. Sjekk opplagringen av skovel-hjulet/impeller. Slarkete/slitt opplagring kan gjøre at magneten(e) ikke er nær nok den iduktive sensoren.

 

Lykke til!

 

mvh

Mateco

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Godt innspill.

 

Jeg hadde samme problem,

Tok opp giveren og sjekket med en ny magnet som jeg festet på skovelen (impeller).

Byttet skovel med godt resultat.

 

Ellers så er det en god ide å sjekke koblingene, ser det ut til å være korrosjon ved kontaktpunktene rens disse.

 

All elektronikk må ha en sikring, men dersom du får liv i displayet skulle denne være iorden.

Link to post
Share on other sites

VDO sumlogg er i to forskjellige varianter en med 2 magneter og en med fire avhengig av hvilket fartsområde den har. Det er normalt at disse magnetene forsvinner, men det er en enkel sak å bytte skovel og aksling. Har du den medfølgende tetningspluggen kan dette gjøres når båten ligger på vannet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fikk du noe liv i den knopmåleren igjen eller ? Min har plutselig stoppa å virke også , har ikke sett over noe enda men .Ikke lenge siden jeg hadde båten på land ,men kan jo ha grodd noe hvite ruer på skovlene . Tenkte bare å høre hva som var galt hos deg , kansje det er samme hos meg .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg har brått fått det omvendte problemet med min VDO Sumlogg: Etter sjøsetting viser den plutselig 3-4 knop for MYE. Den har tidligere alltid stemt veldig bra, også kontrollert mot GPS. Unntaket har vært når den har grodd full i groe, og dermed ikke roterer skikkelig.

 

Men hvordan kan den plutselig vise for mye? Rotoren kan selvsagt umulig rotere fortere enn vannet passerer forbi, så det må nødvendigvis være en el. feil. Noen som har tips til hvor jeg kan begynne å lete?

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

En sånn flushmontert padlelogg vil alltid vise for mye.

Årsaken er at vannet som strømmer rundt skroget har høyere hastighet enn vannet omkring.

På nynorsk heter det laminar flow.

Vannet som skroget fortrenger må komme seg vekk et sted. Forskjellen øker med farta.

Denne vannstrømmen forstyrrer både logger og ekkolodd.

Det er derfor proffmonterte givere er løftet ut fra skroget.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok sikkert, og min logg, som alle andre elektroniske, er likeså sikkert også kalibrert for denne målefeilen.

 

Hvis du leser innlegget mitt en gang til, vil du se at spørsmålet var hvorfor loggen sånn uten videre har ENDRET seg: Fra å måle omtrent nøyaktig, til å måle 3-4 knop for mye?

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...