Jump to content

Varme ifbm. Wallas SafeFlame, eksosslange+gjennomføring

Fusebox

Recommended Posts

Heisann.

Nå er jeg kommet hakket nærmere installasjon av dette apparatet (85D).

Jeg kjøpte et brukt apparat, og det så ikke ut til å være en pakning på eksosbendet som fulgte med. Hvilken pakningstype kan jeg bruke her ? Antar at kork ikke er spesiellt lurt pga. varme ?

Er det nok å bruke eksosslangen som fulgte med, eller vil denne generere "farlig" varme for nærliggende skrogside, trevarer eller annet som den kan ligge inntil ? På et 90U apparat jeg hadde tidligere (for test), så var ikke varmen direkte ut fra apparat-eksosen verre enn at jeg kunne holde hånden der en liten stund under drift. Kan da slangen bli nevneverdig mye varmere ? Antar også at det vil være bra varmetap langs hele eksos-slangen, som følgelig begrenser varmen i selve gjennomføringen i skroget ?

Jeg fant mye rart ved søk, men som ofte før, ikke -akkurat- det jeg lurte på ;-)

Håper på erfaringer som kan hjelpe til med innmontering :-)

Hilsen

Are

Slangen blir ikke så veldig varm, så jeg tror ikke dette blir noe problem! tror jeg ville brukt en vanlig Klingerit pakning, disse tåler en del.

Min eksosslange er litt for lang, så den ligger borti treverket i innredningen på ett punkt. Jeg har kun lagt en bit med sveiseduk dobbelt mellom, og det er ennå ikke svimerke i treverket etter tre sesongers bruk! Men det er nok på tide å kutte slangen litt snart ja.... :blush:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sjekk med www.wallas.no, de er behjelpelig med det meste...evt. om den lokale forhandleren har slikt eller du må få direkte fra de.... en slik pakning kan ikke koste allverden...

Ellers finnes den en form for sokk å tre over eksosslangen.....da kan du holde på den uten å brenne deg...

De som selger varmere pleier å ha slikt på metervis...koster litt mer.... men du får så mye bedre samvittighet når du ikke kan ha kontinuerlig vakt med eksosslangen inne i et skap eller tilsvarende....

Edited by Gudrun (see edit history)

Hei,

Har nå testet litt i garasjen, og kjenner at eksosslangen og gjennomføringen blir veldig varm. Kan ikke holde på det uten å brenne meg.

Forøvrig har jeg testet oppkok tid på 1 liter vann i middels grytestørrelse :

Høyang Polaris : 7,5 min

Offenbach : 6,5 min

Dette med ferdigvarmet apparat som utgangspunkt.

Når det gjelder temperaturen på eksos gjennomføringen, lager man et hull like stort som røret, eller har man litt luft rundt ? Snakker da om gjennomføringen som er standard på apparatet, med 4 skruehull fra utsiden. Hvor mye tåler egentlig glassfiberen for den tar skade ?

Jeg kan vel også tenke meg at det kan være litt irriterende å skru av apparatet, for så å finne ut at man fortsatt trenger litt varme. Må da apparatet kjøres helt ferdig og startes opp, eller er det en snarvei ?

Tar noen små tester til etterhvert.

Takk for tilbakemeldinger.

Eksosslangen blir så varm at f.eks en plastpose vil smelte dersom den ligger an mot slangen. Skroggjennomføringen er ikke det store problemet, man lager hullet litt romslig slik at slangen og slangestussen ikke ligger i kontakt med glassfiberen. Flensen på utsiden blir ikke så varm at skroget tar skade, men normalt så ligger det en pakning mellom flens og skrog.

Til Fusebox kan jeg nevne at safeflamen normalt har en etterkjølingstid så lenge som den røde lysdioden lyser. Skrur man av apparatet og ønsker å skru det på igjen så kan dette gå bra dersom flammen i brennkammeret ikke har sluknet. Har den det er det ingen snarvei rundt fordi det tar ca 180 sek før man igjen får glødingen innkoplet og uten gløding - ingen tenning dersom apparatet da ikke fortsatt brenner.