Torbjoho Startet 3.September.2008 Del på Facebook Startet 3.September.2008 Hei, Jeg har en Wallas 2400 i min seilbåt av type Omega 34. Strekket fra der varmeren står til utløpet er relativt langt og store deler av slangen ligger steder i båten jeg ikke ønsker varme (eks. under kjøleboks, ute i rommet under cokpitbenk etc.). Ser båtbutikkene selger isolasjonsstrømper, men disse koster over 100 pr. meter. Her må det finnes noe lurt som er tiltenkt landbasert som fungerer like bra. Det vør jo være plastbelagt slik at det kan tåle om det kommer en vannlekasje på stedet den ligger. forslag? Torbjørn Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Kanskje isolasjon til vannledningsrør kan brukes..? (Men den er kanskje enda dyrere...?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
REM Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Jeg brukte vanlig Glava 5cm og brei ducttape. (sånn sølvgrå du vet.) Der du ikke kommer til og får lagt på direkte må du prefabrikere glavarør i rett dimensjon, for deretter å tre på eller skyve innpå rørene. Sjøl gikk jeg til en byggevareforettning og kjøpte et nedløpsrør i en dimensjon som lå litt over slangedimesjonen. I mitt tilfelle kjøpte jeg 80mm nedløpsrør (takrennedetaljer) da min slangedim var 75mm. På dette røret rullet jeg på 5cm Glave som en spiral. Pass på at du kjøper sammenhengende glavamatte, ikke plater. Få noen til å holde Glavaen på plass, og legg på tape, også denne som en spiral, men i motsatt retningt. Legger du flere spiraler blir røret ditt sterkere. Ikke tape for hardt, for da blir Glavarøret vanskelig å fjerne fra nedløpsrøret. Trekk så Glavaen av avløpsrøret, og tre/skyv den innpå slangen- Kan være greit med to personer, en til å skyve og en til å trekke i andre enden. Litt drittjobb, og støvsuging etterpå. men du får fullgod isolasjon til en brøkdel av prisen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Servicemannen Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Vis du har eksempel 75mm kanal kan du putte den inn i en 90mm. De funkerer bra som isolering, samme som dobbelt glass. Fleste svenske verft bruker den løsningen med bra resulatat. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Spinnaker Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Vis du har eksempel 75mm kanal kan du putte den inn i en 90mm. De funkerer bra som isolering, samme som dobbelt glass. Fleste svenske verft bruker den løsningen med bra resulatat. Mulig, men det ytre røret vil bli varmt om man ikke kjører luft mellom kanalene, slik som på for eks eksosen til Wallas. Men det ytre røret til eksos på Wallas blir litt varmt det også etter en stund, så glavaløsningen tror jeg er bedre, kanskje begge løsninger samtidig. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Servicemannen Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Om kort tid blir glava også varmt. En til to cm isolasjon har ikke meget å si som slik. Hvis du isolerer hus med den tykkelsen av glava tviler jeg på betre resulatat en du kan få med dobbelt glass, og der prater vi om ca 20 grader i forskjell inne og ute. Varmen du kjenner på ytre røret er altid lavere en varmen på den innre. Du kan ikke sammenligne luftkanal med ekshaustrør, de er ca 10 ganger forskjell på varme. Problemet med ekshaustrør i kanal er at vis røret ligger i press mot kanalen gir den mer varme en kanalen er beregnet for. Derfor lønner seg at bruke glava i mellem på ekshaust til å holde avstand. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Bavsport Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Noen som kan hjelpe meg med å skaffe varmeisolerende "slanger" som man drar utenpå f.eks Webasto slangene?Har sett det på en båt tidligere,men finner det ikke i noen båtkataloger. Har laget 2 ekstra uttak på båten min,og vil derfor isolere slangene for å hindre unødvendig varmetap gjennom slangene istenfor å kjøpe større varmeapperat. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 (redigert) jeg kjøpte hos Maritim, men det er nå noen år siden... http://www.maritim.no/product.aspx?id=1290...upkey=009003060 Redigert 14.September.2008 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 (redigert) Jeg har noen som jeg kjøpte for et par år siden hos Maritim. Mener det var der. Det er grå plast utenpå med gul isolering/Glava inni i. Kan være litt lei å tre på hvis slangene er lange. Ofte greit å kappe de i litt kortere lengder og skjøte. Hvis du sjekker med en VVS forhandler så mener jeg de har noe du kan bruke der. Disse er kanskje bedre å jobbe med. Redigert 14.September.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Stikk innom en eller annen som driver med kjøle/varmeteknikk. Han har ganske sikkert noen biter med armaflex for rør å avse. Veldig lett å jobbe med. Isolasjon forma som rør, enten ferdig splitta eller du splitter selv om nødvendig. Jeg ordna meg sånn. Fikk treff på andre bedrift jeg stakk innom. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Litt større luftkanel om den du har nå funkerer også utmerket. Fleste dyrere båtprodusenter bruker den løsningen. De funkerer som dobbelt glass i vinduer. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
m/s draugen Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Hvis jeg ikke husker for mye feil,så skaffet rørleggeren min med dette.Armflex mener jeg å huske at de hette. Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Var endel diskusjon om dette i denne tåden(meiner eg, Las ikkje gjennom) Isolasjon varmer Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Gudrun Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Jeg gjentar gjerne det jeg sa i nevnte link som er henvist til: "Gjør oppmerksom på at Armflex ikke er beregnet for den høye temperaturen mange luftvarmere produserer, selv om jeg ser det er endel som bruker dette.... "Max temp over tid er 80 gr. Over kort periode 105 gr. for rør..." Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Gå til første og beste Blikkenslager/ventilasjonsfirma og kjøp Glava isolasjon med "sølvpapir" på. Kappes lett til med tapetkniv , legges rundt luftkanal og teipes med tilhørende alu teip! Som kjendt trekker jo ikke Glava fuktighet, tåler høy varme (smelter/brenner ikke ) og varmen kommer frem dit den skal ! Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
olpi Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 (redigert) DENNE typen har jeg: Redigert 15.September.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Har sammetypen som Olpi, fungerer fint - sammen med vevtape så blir det topp og du angrer ikke, mye mer varme Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 (redigert) Rockwool rørskål vanlig eller universal Glava rørskål tapelock eller alucomfort Mere om isolasjon av diverse rør her Redigert 15.September.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.