nimbuster Startet 3.Desember.2007 Del på Facebook Startet 3.Desember.2007 Jeg opplever....og helt sikkert mange andre også, at varmetapet i de "originalt brukte" varmluftslangene til dieselvarmerne er for høyt. Jeg har ikke målt temperaturtapet fra varmeren og til luftdysene, men det er helt klart betydelig. Kjenn bare på slangene hvor varme de er helt inne ved varmeren......og kjenn/merk hvordan temperaturen synker for hver meter. Er det noen som bruker andre og bedre isolerte varmluftslanger, slik at varmetapet blir minst mulig? Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Jeg gikk til rørleggeren og kjøpte rø isolasjon og tredde disse på, det er en sort type som er en slik skum type, de fåes i forskjellige dimensjoner. Eter denne isolasjonsjobben fikk jeg doblet min varme i dysene, faktisk så har jeg avisolert på noen steder i etterkant for og få litt varme på noen strategiske steder. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Antenner denne isolasjonen lett? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Min erfaring er at rør for luftbåren varme lett kan bøyes. Det skal svært liten bue på et rør før motstanden øker betydelig med den følge at varmluften til dysene også avtar betydelig. Det er flere løsninger på dette: 1. Montere større varmer enn hva båtbyggeren anbefaler. På en båt over 33 for bør man vurdere å montere to luftvarmere dersom båten skal benyttes når utetemperaturen er under omlag 7 grader. 2. Å montere vifter i slangene for å øke gjennomstrømningshastigheten. 3. Å etterisolere slangene - med det kan være en møysommelig oppgave. 4. Ved båter over 33 fot (skroglengde): montere vannbåren varme. Vannbåren varme gir alltid bedre varme ved lave utetemoperaturer i forhold til luftbåren varme. Dette har jeg nå hatt anledning til å sjekke ut ganske grundig i 6 båter. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Kan ikke tro at denne isolasjonen er lett antennelig. Den brukes jo i forskjellige miljøer med strenge krav til brann, men jeg er ingen brann ekspert . Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Jeg ser klart andre alternativer til å øke temperaturen, men jeg tror at dersom slangestrekkene gjøres kortest mulig uten unødige krumspring.......ja da gjenstår isolering eller utskifting av slangene, til fordel for isolerte slanger. Jeg tar da utgangspunkt i den eksisterende løsningen med den varmeren man har. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Hvilken varmer har du Nimbuster - hørte at den gikk nå på lørdag. Forventet at du stakk innom - jeg jobber med dynamoene nå om dagene. Varmen er god ombord. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Jeg hadde svært tilmålt tid sist lørdag roaldbj.....men håper jo vi kan prates ved til helgen. Jeg har en Mikuni 3,5 kw dieselvarmer. Funker svært bra...hadde en slik i den forrige båten Skilsø 975 fb. Situasjonen der var imidlertid mye av detn samme, med for lav sluttvarme. Jeg gjorde ikke noe med det da, men det akter jeg å gjøre nå. Jeg har også montert en Webasto vannvarmer, men den brukes kun til å varme opp varmtvannstanken......også i sløyfe gjennom motor og defroster. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Dersom du på vannvarmeren kobler inn varmeveksleren som vist under, og som du får kjøpt hos Seatronic i Moss med alt tilleggsutstyr, vil du aldri mer ha vansker med varmen ombord. Det er jeg helt sikker på/ ganske sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 For å få god kapasitet på en vann til luft varmer må du også tenke varmetap på vannslangene fra motor, motortemperatur og luftslange fra selve varmeren. Du kan mao miste mye varme underveis. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Jeg har det problemet at det er lang vei til den ene dysen.og det er elendig "utblåsning"der. Kan man benytte en slange med mindre diameter,slik at trykket blir større.Det geniale slik det er i dag,er at slangen går bak hele skaprekke.Det er aldri fuktig/rått der,og mat som brød holder seg lenger.... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Nei, du må ikke gå ned i diameter, snarere tvert om. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Jeg gikk til rørleggeren og kjøpte rø isolasjon og tredde disse på, det er en sort type som er en slik skum type, de fåes i forskjellige dimensjoner. Eter denne isolasjonsjobben fikk jeg doblet min varme i dysene, faktisk så har jeg avisolert på noen steder i etterkant for og få litt varme på noen strategiske steder. Jeg har brukt samme isolasjon i min båt, og forskjellen er stor. Denne isolasjonen finnes i to typer. En som er hel og må tres inn på slangene, og en type som er splittet på langs. Den som er splittet har lim etter kanten og ved å rive av en tape som ligger over limet kan den trykkes sammen. Dermed slipper man å tre den over slangene og mye arbeid er spart. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 (redigert) De fleste dieselvarmerne bruker jo 90 mm fra uttaket, og deretter overgang til 55 mm, slik at det gjennomgående brukes 55 mm over det meste av båten. Hvorfor ikke bruke 55 mm også ut fra varmeren? Er det fordi det kan bli for varmt, at viftekapasiteten ikke er kraftig nok til å egentlig øke hastigheten på varmluften? Hva skjer dersom m/s draugen går ned på diameter frem mot den siste dysen? Hva skjer dersom diameteren økes? Til m/s draugen: Du mister ikke det tørre området der brødet trives, selv om du klarer å øke både luftstrømmen og temperaturen på varmluften frem mot den siste dysen. Redigert 3.Desember.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Jeg tar tipset ditt om varmeveksleren til etterretning roald. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Kurt, hvilken diameter snakker vi om? Til Nimbuster: grunnen til at de fleste varmere benytter stor diameter på røret direkte ut fra varmeren er, som du sikkert vet bedre enn meg, at man er redd for overoppheting. Dette er grunnet til at det første utløpet på 90 mm alltid skal være permanent åpent - uten mulighet for tillukking. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Jeg ville tro Mikuni 3,5KW er for liten i en Spirit. Mikunien skyver også lite luft i forhold til f.eks Eber D5. Selv har jeg 6KW varmer i tilsvarende båt. Men min er også ekstra isolert og har isolerglass. Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 De fleste dieselvarmerne bruker jo 90 mm fra uttaket, og deretter overgang til 55 mm, slik at det gjennomgående brukes 55 mm over det meste av båten. Hvorfor ikke bruke 55 mm også ut fra varmeren? Er det fordi det kan bli for varmt, at viftekapasiteten ikke er kraftig nok til å egentlig øke hastigheten på varmluften? Hva skjer dersom m/s draugen går ned på diameter frem mot den siste dysen? Hva skjer dersom diameteren økes? Til m/s draugen: Du mister ikke det tørre området der brødet trives, selv om du klarer å øke både luftstrømmen og temperaturen på varmluften frem mot den siste dysen. Å gå ned på diameteren på slangen vil føre til økt motstand/trykk i slangen, noe som igjen vil medføre overoppheting av varmeren og unødig slitasje på viften i brenneren. Videre vil du få økt strømningsstøy fra slangene. Går du opp i diameter vil disse effektene i de fleste tilfeller bli motsatt. Synes egentlig den Mikuni`n din virker i minste laget i forhold til båten din, kanskje en ide å vurdere en større varmer? Som ett lite tips så kan jeg nevne at både Mikuni og Webasto oppgir sin effekt inne i brennkammeret,mens Eber oppgis i avgitt effekt ut av varmeren Sånn,der fikk jeg reklamert litt for produktene jeg selv monterer på jobben Ha en fortsatt fin kveld Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Til tebi: Jeg tar kommentaren din......og selvfølgelig er det riktig at en har varmetap i vannslangene også.......varmetapet er overalt. Men, dersom en klarer å redusere varmetapet der hvor en har størst behov for varme, ja da vil en kunne avhjelpe det problemet. Det er mye ombord en ofte tar for gitt, og ikke ser muligheten for å kunne få en bedre løsning enn det som er originalt på båten. Vi tar det mao for gitt at verftet som utvikler, produserer båten og utvelger/oppmonterer utstyret vet best, og handler av erfaring. Dessverre er det langt fra tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Til Vortexsurfer: Takk for tips........har vært inne på tanken om å bytte, men vil avvente å se om det jeg planlegger å gjøre får noen positiv effekt. Eber står høyt på ønskelisten... Men, det var nå engang slik at Mikuni'n var innmontert som standard. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Jeg begynner å tro at Mix har en god, virkelig god Storebro? Sitér dette innlegget Link to post
Ardea 870 Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Hei. NB 1160 har 2 Mikuni 3,5 kw montert. Kanskje det er en god løsning? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 (redigert) Til roaldbj: Var litt rask med å svare deg.....jeg har jo en slik varmeveksler til defrosteren, som jeg nevnte lenger oppe.. Det er bare det at jeg bruker ikke defrosteren under ligge. Kanskje jeg burde lage et par ekstra forgreninger det systemet, og bruke det iblant også? Jeg vil tro varmen er bedre fra Webastoen? Redigert 3.Desember.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 tasen tukk for svarene. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 I år la jeg slik isolasjon rundt varmluftsrørene til min 21 år gamle Wallas 2400. Jeg trodde nesten ikke det jeg opplevde da jeg startet varmeren. Det føltes som om jeg hadde byttet ut varmeren med en "Wallas 4800". Rørgrossister har dem og du får tak i dem via en hvilken som helst rørlegger. http://www.glava.no/filesystem/2006/09/af_...ger_mc_4684.pdf Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.