Jump to content

Termisk isolasjon til varmeledninger


Torbjoho

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en Wallas 2400 i min seilbåt av type Omega 34. Strekket fra der varmeren står til utløpet er relativt langt og store deler av slangen ligger steder i båten jeg ikke ønsker varme (eks. under kjøleboks, ute i rommet under cokpitbenk etc.). Ser båtbutikkene selger isolasjonsstrømper, men disse koster over 100 pr. meter. Her må det finnes noe lurt som er tiltenkt landbasert som fungerer like bra. Det vør jo være plastbelagt slik at det kan tåle om det kommer en vannlekasje på stedet den ligger.

 

forslag?

 

Torbjørn

Link to post

Jeg brukte vanlig Glava 5cm og brei ducttape. (sånn sølvgrå du vet.)

Der du ikke kommer til og får lagt på direkte må du prefabrikere glavarør i rett dimensjon, for deretter å tre på eller skyve innpå rørene. Sjøl gikk jeg til en byggevareforettning og kjøpte et nedløpsrør i en dimensjon som lå litt over slangedimesjonen. I mitt tilfelle kjøpte jeg 80mm nedløpsrør (takrennedetaljer) da min slangedim var 75mm.

 

På dette røret rullet jeg på 5cm Glave som en spiral. Pass på at du kjøper sammenhengende glavamatte, ikke plater. Få noen til å holde Glavaen på plass, og legg på tape, også denne som en spiral, men i motsatt retningt. Legger du flere spiraler blir røret ditt sterkere. Ikke tape for hardt, for da blir Glavarøret vanskelig å fjerne fra nedløpsrøret. Trekk så Glavaen av avløpsrøret, og tre/skyv den innpå slangen- Kan være greit med to personer, en til å skyve og en til å trekke i andre enden.

Litt drittjobb, og støvsuging etterpå. men du får fullgod isolasjon til en brøkdel av prisen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Vis du har eksempel 75mm kanal kan du putte den inn i en 90mm. De funkerer bra som isolering, samme som dobbelt glass. Fleste svenske verft bruker den løsningen med bra resulatat.

Mulig, men det ytre røret vil bli varmt om man ikke kjører luft mellom kanalene, slik som på for eks eksosen til Wallas. Men det ytre røret til eksos på Wallas blir litt varmt det også etter en stund, så glavaløsningen tror jeg er bedre, kanskje begge løsninger samtidig.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post

Om kort tid blir glava også varmt. En til to cm isolasjon har ikke meget å si som slik. Hvis du isolerer hus med den tykkelsen av glava tviler jeg på betre resulatat en du kan få med dobbelt glass, og der prater vi om ca 20 grader i forskjell inne og ute. Varmen du kjenner på ytre røret er altid lavere en varmen på den innre. Du kan ikke sammenligne luftkanal med ekshaustrør, de er ca 10 ganger forskjell på varme. Problemet med ekshaustrør i kanal er at vis røret ligger i press mot kanalen gir den mer varme en kanalen er beregnet for. Derfor lønner seg at bruke glava i mellem på ekshaust til å holde avstand.

Link to post
  • 2 uker senere...

Noen som kan hjelpe meg med å skaffe varmeisolerende "slanger" som man drar utenpå f.eks Webasto slangene?Har sett det på en båt tidligere,men finner det ikke i noen båtkataloger.

 

Har laget 2 ekstra uttak på båten min,og vil derfor isolere slangene for å hindre unødvendig varmetap gjennom slangene istenfor å kjøpe større varmeapperat.

Link to post

Jeg har noen som jeg kjøpte for et par år siden hos Maritim. Mener det var der. Det er grå plast utenpå med gul isolering/Glava inni i. Kan være litt lei å tre på hvis slangene er lange. Ofte greit å kappe de i litt kortere lengder og skjøte. Hvis du sjekker med en VVS forhandler så mener jeg de har noe du kan bruke der. Disse er kanskje bedre å jobbe med.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Rockwool rørskål vanlig eller universal

 

Glava rørskål tapelock eller alucomfort

 

Mere om isolasjon av diverse rør her

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...