Jawik Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 30 frem til 20 år Og stemmerett ved valg når de er 18 år Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Framtia Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Som daffy mener jeg at begrensningen bør ligge på fart og ikke hva slags motor som finnes ombord. Jeg ønsker å ha 10HK på jolla for å kunne bruke den selv, og det er helt urimelig at denne ikke skal kunne brukes av barna alene hvis de putrer rundt på tomgang. Jeg stiller krav til dem at de ikke skal trekke den opp i plan hvis vi ikke er på et veldig godt egnet sted (de hører ikke alltid etter og fikk en velfortjent irettesettelse av Astor her om dagen etter å hatt det litt travel i hjemmehavna). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hansi Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 enig med deg daffy! og til dere andre!: dere husker sikkert ikke hvor kjipt det var og ikke kjøre fort når dere var under 16! Vel, lenge siden jeg var under 16, men såvidt jeg husker var største påhenger å få kjøpt på den tiden rundt 5 hk. Så problemstillingen var vel ikke akkurat så veldig stor med hensyn til fart. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Skriver ikke under. Vi har mange nok jollefantomer. Forskriftene hadde ihvertfall før en åpning for unntak for yngre som virkelig kunne behandle båten. (og så 'underskrifts kampanje', da. Orddeling er lett, men så blir det likevel feil.) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
ok67 Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Blir nok ingen underskrift herfra heller, et sted må det gå en grense og 10kn/10hk er igrunnen OK. Synes heller ikke at man bør åpne for større motor selv om båten ikke gjør mer en 10kn. En båt med stor motor som ikke gjør mer enn 10kn er sannsynligvis en stor (og tung) båt som kan gjøre mye skade om den kommer ut av kontroll, selv om farten er begrenset. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Det kan godt være regler men da får de være utformet annerledes.Jeg er sikkert Liberal men jeg mener faktisk: maks 10 knop frem til 12 år. Deretter 20 frem til 16 år 30 frem til 20 år Fritt etter det. Men like fullt er man like ansvarlig for sine handlinger som i dag ;) og at det er irrelevant hva slags motor du har så lenge båten ikke går fortere enn hastigheten oppgitt. Dette krever selvfølgelig at de som håndhever det har litt greie på båt. Ikke som i dag hvor en 15 åring med 30 hk kan bli forbikjørt av en 12 åring med 9,9 hk for så å komme litt lenger bort å få bot fordi han har for stor motor Ingen stemme fra meg heller... Jeg liker å trekke paralell til bilverdenen. Skal 14åringer kunne kjøre feks Citroen 2CV, som går 90 på gode dager. 16åringer kjøre Ford Fiesta, gammel modell, som klarer 110 og så er det fritt frem etter fylte 18? Jo, så må jo 12åringene få kjøre disse dieseldrevne mopedbilene... Jeg har sett masse idiotkjøring med raske småbåter ført av 10-12åringer. Men, det er jammen meg mange godt voksne som ikke burde hatt båt også... Tror reglene som er, og som er iferd med å iverksettes er bra... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
BigRevi Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Ingen stemme fra meg heller...Jeg liker å trekke paralell til bilverdenen. Skal 14åringer kunne kjøre feks Citroen 2CV, som går 90 på gode dager. 16åringer kjøre Ford Fiesta, gammel modell, som klarer 110 og så er det fritt frem etter fylte 18? Jo, så må jo 12åringene få kjøre disse dieseldrevne mopedbilene... Kjetil S Det fungerer ikke alltid å sammenlikne bil og båt da, er faktisk en viss forskjell på å kjøre en citroen på veien, og en gh 14 med 30hk på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
mwftw Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Hadde en gang en pioner 10 med 5 hk. Den plana ikke og gikk i 7 knop. Men foran på båten stikker jo da opp på full gass at den peker mot himmelen. Og jeg måtte bremse opp får og se om ikke jeg traff en flyte brygge eller noe annet, værstefall mennesker i vannet, Hadde båten plana og jeg feks hadde kjørt i 12-15 knop, Så hadde jeg hatt full kontroll hele tiden, og ikke kjørt jevnt sånn at jeg hadde sluppet og bremse hele tiden.. Så jeg støtter denne saken, men jeg synes bare at det sikkert er greit med 10 hk regel, men at du har lov og plane og kjøre maks 15, det skulle ha blitt gjort om. Så min konklusjon er at, hvis ikke båten går alt for fort, så er det tryggere og kjøre i 12-15 og ha plana, istedet for og kjøre i 7 knop uten og plane..! Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Fikk min underskrift, selv om jeg synes at fri fart hadde blitt litt drøyt, men en 20-25knop burde være helt lovlig! Motorstørrelse synes jeg ikke det skal være noe begrensing på...... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Man må jo ha noe å glede seg til! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Poseidon Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 ......, men en 20-25knop burde være helt lovlig! ...... Det kunne være at du plutselig forandret mening hvis du stod overfor resultatet av en jolle i 20-25 knop som dessverre ikke ble tidsnok oppmerksom på en kajakk? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Daffy Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 (redigert) Og hva med en snekke som ikke tidsnok blir oppmerksom på denne kajakken? dere husker sikkert ikke hvor kjipt det var og ikke kjøre fort når dere var under 16!De kjørte så fort de ville den gangen. De har bare glemt det Og noen hadde ikke båt den gangen og synes ikke dere skal ha det bedre En båt med stor motor som ikke gjør mer enn 10kn er sannsynligvis en stor (og tung) båt som kan gjøre mye skade om den kommer ut av kontroll, selv om farten er begrenset. Som du ikke heller greier å bremse i bakk fordi du ikke har motorkrefter nok Jeg liker å trekke paralell til bilverdenen.I rest my case Redigert 3.September.2008 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Superkul Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 (redigert) så det noen mener er altså: helt ok med større fart og større motor????? skulle jeg fks satt min 6 åring i en gummijolle som gjorde 20 knop?????? NEVER det ville vært direkte perværst spør du meg og til han som gledet seg til og lage enda flere hekkbølger forteller jo litt om hvor voksen man er når man så gjerne vil men ikke får det til og øke grensa fordi du har en jolle som går med baugen rett opp?????? hva med å senke farten litt da så slipper du det der, men uansett hvor fort det går skulle man alltids ønske det gikk fortere - som jeg lærte når jeg ikke var tørr bak øra var: det er ikke farta som dreper - det er den j¤##¤"#vla bråstoppen skal unger ha mere fart og spenning får det være på bane/inngjerding etc under oppsyn eller enda bedre sett på tv og nintendon Redigert 3.September.2008 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Daffy Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 (redigert) skulle jeg fks satt min 6 åring i en gummijolle som gjorde 20 knop?????? NEVER det ville vært direkte perværst spør du megSå hvis ikke vi har lover som nekter oss alle det så gjør du det? I mitt tilfelle har jeg en syvåring med jolle... Han får ikke motor før han kan ro. Noe å tenke på for deg? PS det er ikke lovbestemt men jeg tror det er smart I mitt forslag så skrev jeg maks 10 knop inntil 12 år. Litt må vi vel ærlig talt kunne forvente at man klarer å bruke hodet også? Redigert 3.September.2008 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Poseidon Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Og hva med en snekke som ikke tidsnok blir oppmerksom på denne kajakken? Det er en sak med minst to sider: Hvis snekkeføreren har 4-5 sekunder på å "vri seg utav situasjonen" så har jolleføreren kun ett sekund - og han merket knapt kajakken før han var over den. I et slikt sammenstøt kommer hastigheten inn med kvadrat - og det skal jeg love at viser igjen. Som du ikke heller greier å bremse i bakk fordi du ikke har motorkrefter nok Den setningen viser tydelig at din erfaring på sjøen er begrenset og den forklarer på sett og vis at du svarer som du gjør. Men bare fortsett å reke rundt i båt, erfaringen kommer etter hvert . . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Daffy Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Poseidon Med all respekt Har du noengang ført en planende jolle? Det vi diskuterer nå kan ha så mange sider man bare vil. Vi får forutsette at man følger med den veien man skal. Hvem tror du oppdager denne kajakken først? Han som kommer i 20 knop ien plastjolle eller han som kommer i en tresnekke med overbygg 7 knop og hekken helt ned? (hekk ned = baug opp) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Poseidon Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Beklager Daffy, men "argumentene" dine understreker konklusjonen i mitt forrige innlegg Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Daffy Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Så derfor gidder du ikke svare Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
csvirus Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 (redigert) Man konsentrer seg da langt mere på vannet/området foran seg når man kjører en jolle i god fart, enn når man sitter godt og avslappet i en sjekte (som sikker 90% av de som kjører sjekte gjør....) Jeg ville vertfall oppdaget kajakken lenge før om jeg kjørte en jolle enn om jeg kjørte en sjekte med baugen opp...... En kajakk "popper" jo ikke plutselig opp av vannet heller da, man ser den jo en stund på forhånd nesten uansett.... Redigert 3.September.2008 av csvirus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 En kajakk "popper" jo ikke plutselig opp av vannet heller da, man ser den jo en stund på forhånd nesten uansett.... Jeg har seilbåt, og til og med med 45m2 seil oppe har jeg av og til følelsen av at jeg popper opp, men de jeg har poppet opp for er i området 40 fot lange, to etasjer høye og flytter seg i 25-30 knop.... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Daffy Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Førerne er sikkert under 16 år også Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Superkul Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Så hvis ikke vi har lover som nekter oss alle det så gjør du det? I mitt tilfelle har jeg en syvåring med jolle... Han får ikke motor før han kan ro. Noe å tenke på for deg? PS det er ikke lovbestemt men jeg tror det er smart I mitt forslag så skrev jeg maks 10 knop inntil 12 år. Litt må vi vel ærlig talt kunne forvente at man klarer å bruke hodet også? tror kansje du skulle lese innleggene - ikke mist mitt engang til .............. jeg hadde ikke satt han i en jolle i 20 knop enten det var lov eller ei - jeg har spiseskje hvis det må mates inn enda litt bedre Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Jeg har seilbåt, og til og med med 45m2 seil oppe har jeg av og til følelsen av at jeg popper opp, men de jeg har poppet opp for er i området 40 fot lange, to etasjer høye og flytter seg i 25-30 knop.... noe av de beste jeg har lest ...... ja sånn føles det med snegla mi på 40 fot også når di kommer rennende i drittfart og stryker sia di og man ikke har sjangse til og styre mot hekkbølgen dems engang men jeg har kjøpt meg et gasshorn som får selv de mest hardbarka med nesa i været til og hoppe høyt oppe på flygern Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Kosmix Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 Gasshorn, ja! ...Det skal jeg bruke neste gang! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
MaLang Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 (redigert) Veeel... Etter min mening så tror jeg at det finnes eksempelvis 14 åringer som både er fornuftige og har rett holdninger. Disse ser jeg ikke noe problem med at skulle slippe til båt utenfor våre 10hk/knop regler. Kanskje det burde vært lagt litt mer vekt på opplæring enn konstante grenser. Vi ser jo at 16 åringer lett lærer seg trafikkregler og kan kjøre moped i trafikken. Tror det skapes mye verre situasjoner med ungdommer som slipper alene til marginalt for store maskiner uten opplæring og som har ett behov for å tøye greiser- enn hva det skapes av ungdom som har lært å tenke konsekvenser. Konsekvenslæring er grunnprinsippet for at unge mennesker skal vokse og bli ansvarlige mennesker... - MartinL red: Vi har jo faktisk en del unge brukere av båtplassen som viser meget gunstige holdninger! Kanskje bedre holdninger enn mye av hekksjøgeneralene og de vanskelige utleierene etc... Redigert 3.September.2008 av Langemannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.