Divemaster Svart 3.September.2008 Del på Facebook Svart 3.September.2008 (redigert) ......Hadde en gang en pioner 10 med 5 hk.......Den plana ikke og gikk i 7 knop.Men foran på båten stikker jo da opp på full gass at den peker mot himmelen. Og jeg måtte bremse opp får og se om ikke jeg traff en flyte brygge eller noe annet, værstefall mennesker i vannet, ...... Sjøveisreglene er klare her ... en må holde god utkikk til enhver tid... og med denne båten's oppførsel, så er det din plikt å slå ned inntil du kan gjøre dette ... alt annet er ikke akseptabelt.... hvis en ikke forstår dette, så trenger man en instruksjon i regelverket, selv om en holder seg innenforbi det nåværende rammeverk (sort/hvitt desverre)... Er vel muligens litt enig at reglene er litt foreldet, men en grense bør settes .... Underskriftskamppanje på nettet fungerer nok ikke, men en god argumentasjon med den rette båtrelaterte instans på din side (KNMBF muligens) kan muligens føre frem... etter rikting lobby virksomhet mm.... for lovverksendring. Sett frem forslag til endring (grensesnitt), konstruktivt og med argumentasjon (vær forberedt på motargumeter), og forbered opplæringskrav som må utføres, så har du en liten mulighet for suksess .... uansett, så er dette bedre enn fremgangsmåten med internettsignaturer.... ( beklager ... ikke intensjon om å være negativ eller belærende ... men mer som konstruktiv kritikk). Lykke til .... Redigert 3.September.2008 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
BigRevi Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 og til han som gledet seg til og lage enda flere hekkbølger forteller jo litt om hvor voksen man er når man så gjerne vil men ikke får det til Det innlegget var vel et ironisk innlegg Det er nemlig rart med det hvordan vi under 18 også kan spøke litt Hvis du trenger og lese om hva ironi er, står det her Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 Nei, lovverket er bra som det er, men det blir vel dårlig fulgt opp av politiet etter det jeg har erfart Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
joelle Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 det er en sak at mange under 16 år er ansvars bevisste, men man ska ikke heller glemme at dette er på samme gang en bremser for hva vi forelder kan kjøpe til våre barn. Det må definitivt va en grense som begrenser hk og fart, kan ikke se noen fordeler med at en båt som et barn fører ska gå fortere en det som er tillatt per dags dato. tenk følgende scenario, far er stinn av gryn. Han synes at gutten / jenta er moden nokk til og kjøre / eie en hydrolift som klarer godt over 30 knop, dette barnet forårsaker et uhell der vi har store skader på materielle verdier og store skader på mennesker. Hva har far i familien gjort her. Har han vart en snill og god far som har kjøpt en gave til sitt barn? Nei vi må ha et regelverk som begrenser, og som gir di yngre en lav terskel in i båtlivet, og ikke minst en terskel som begrenser hvor stor skade et barn kan påføre seg sjøl og andre rundt dem. Vi ser gang på gang at penger ikke er synonymt med intelligens eller grenser for seg sjøl eller di rundt dem. og da må vi ha et regelverk som begrenser. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 tenk følgende scenario, far er stinn av gryn. Han synes at gutten / jenta er moden nokk til og kjøre / eie en hydrolift som klarer godt over 30 knop, Alternativet trenger ikke være sånn, da Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
johnson Svart 4.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2008 Så dere mener det er verre av og bli kjørt ned av en jolle på 70 kg i 15 knop en en 5 tonns cabincruiser med brisne 40-åringer oppi? og hva kajakken angår går jeg selv i roklubb og VET hvor irriterende det er når folk i joller/store båter lager bølger så jeg følger med og har hittil aldri kjørt ned noen eller laget bølger på de! (kjører en bue rundt dem ca 50-100 m unna hvis jeg ser dem) og JA jeg er ansvarsbevisst og jeg mener ikke at man skal få ubegrenset fart men mer sånn som daffy fåreslo! Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Sydvesten Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 Så dere mener det er verre av og bli kjørt ned av en jolle på 70 kg i 15 knop en en 5 tonns cabincruiser med brisne 40-åringer oppi? Hvem er det som har hevdet at det det er bedre å bli rent i senk med en cabincruiser her i tråden? Skriver rent i senk siden jeg ikke kjører båt, men kjører bil og motorsykkel og fører min båt.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Penny Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 Hvem tror du oppdager denne kajakken først? Han som kommer i 20 knop ien plastjolle eller han som kommer i en tresnekke med overbygg 7 knop og hekken helt ned? (hekk ned = baug opp) Som kajakkpadler har jeg lært det samme motorsyklister lærer på veien: oppfør deg som om alle andre er valiumknaskende idioter - anta at egen sikkerhet er utelukkende eget ansvar. En snekke har jeg gode muligheter til å unngå om føreren ikke skulle se meg, den lave hastigheten gjør at jeg dessuten får god tid til å vurdere om den utgjør noen fare. Om den skulle gå over meg blir jeg våt og får skader på kajakken, men er neppe bevisstløs og har derfor gode sjanser til å komme levende fra det. En planende båt går gjerne i 20-30 knop, altså 4-5 ganger raskere enn mange snekker, da har jeg fint lite tid å reagere på. Får jeg en båt i 20 knop i hodet er jeg død. Din forutsetning om at man følger med den veien man skal er dessverre bare slik verden burde være, ikke hvordan den faktisk er. Altfor ofte ser jeg førere som er mer opptatt av å stirre på raske/dyre båter, lekre jenter på stranden eller vannskifantomet de har på slep enn å se hvor deres egen båt er på vei. Som kajakkpadler har jeg god tid til å studere hurtigbåtførere, noe som ikke gjelder motsatt vei. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 Sorry, du får ikke min stemme. En plass må grensen settes og 10hk er nok for unger som raser i små joller. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 Hva med heller og sette ned til 5HK? Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 Hva med heller og sette ned til 5HK? Støtter heller denne Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Kosmix Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 5hk og ta bort fartsbegrensningen? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Noflow Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 huff... glad jeg kan slippe å bry meg om disse reglene snart, men ikke enda... (ikke at jeg har fulgt de noen gang...hehe) Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 Hva med heller og sette ned til 5HK? Hva med heller å la dem som er fra for eksempel 14-16 år kjøre 9,9hk, mens dem under 13 ikke får lov å kjøre mer enn 5hk. La meg bare si en ting; en person på 14 år har mer vett i hodet enn man skulle tro; var der selv for et par år siden og jeg klarte helt fint å kjøre en båt med 9,9 hester. Som dere sier er det endel som ikke har hatt dørk under beina stort sett hele livet, men jeg mener flesteparten av 14åringer takler 9,9 hk uten problemer. Under 14 er jeg og litt skeptisk, men fra 14; ingen tvil, la dem kjøre og ha det gøy, dog med sjøvett og redningsvest Og i de fleste båtulykker er det ikke 14åringer som har vært bak rattet (har faktisk ikke hørt om en eneste en!), heller berusede personer godt over 16... Sitér dette innlegget Link to post
mwftw Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 Og i de fleste båtulykker er det ikke 14åringer som har vært bak rattet (har faktisk ikke hørt om en eneste en!), heller berusede personer godt over 16... Har heller ikke hørt om noen båtulykker NOEN gang med båtførere under 16.. Sitér dette innlegget Link to post
fomle Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 Nei, jeg mener at vi skal beholde aldersgrensen og i tillegg få obligatorisk båtførereprøve MED tilbakevirkende kraft. Og båtførerprøven inn i skoleværket som valgfag sammen med mopedopplæring som valgfag. Selv her oppe i nord med meget god plass, har jeg opplevd å nesten bli nedrendt av båtførere som tydeligvis ikke kjenner trafikkreglene til havs. Og ja, jeg har gjort maaaaassse feil selv på havet! Begynte selv med en 6 hester som gikk i 5-6 knop, og gikk over til en skipsplast 19 med 75 hester og 30 knop da jeg fylte 16. Syntes dette funket godt Sitér dette innlegget I think, therefor i am......confused!!!! Link to post
xpress666 Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Veeel... Etter min mening så tror jeg at det finnes eksempelvis 14 åringer som både er fornuftige og har rett holdninger. Disse ser jeg ikke noe problem med at skulle slippe til båt utenfor våre 10hk/knop regler. Hvem er det så som skal foreta denne subjektive vurderingen av hvem det er som er "skikket"? Vi har i dette landet ett lovsystem som bygger på de normer som til enhver tid er gjeldende i samfunnet som helhet. Som en direkte konsekvens av dette er det fastsatt retningslinjer for førere av båter, inntil denne normen forandres i samfunnet vil vi heller ikke få en forandring av lovverket. Slik som jeg personlig ser det bør det IKKE åpnes for mer enn det som allerede er! Men, til trådstarter...... Bon Voyage......... Sitér dette innlegget Kl D1 SjøkapteinNavigare necesse est, vivere non est necesseWindy 43 Typhoon 2x TAMD 73 EDC Link to post
Kosmix Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Hvem er det så som skal foreta denne subjektive vurderingen av hvem det er som er "skikket"?(...) Slik som jeg personlig ser det bør det IKKE åpnes for mer enn det som allerede er! Kanskje ikke du alene Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
whatever Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Vel, lenge siden jeg var under 16, men såvidt jeg husker var største påhenger å få kjøpt på den tiden rundt 5 hk. Så problemstillingen var vel ikke akkurat så veldig stor med hensyn til fart. hehe.... Du må være gammel!!! Største påhenger man fikk kjøpt var 5 HK! Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Kanskje det var 5 elefantkrefter? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
RonnyB Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Som det ble nevnt innledningsvis at det ikke er barn/ungdommer under 16 som råkjører, er forsåvidt riktig. Men grensen er kansje satt til fordel for de yngste. "SIKKERHET" Syns det er bra som det er Sitér dette innlegget Ronny Blørstad 90990434 http://www.ksmv.no/historie.htm Link to post
Sleipner93 Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 nei, det er flott at det er regler siden det er så mange idioter på fjorden, selv er jeg bare 14 år og klarer med helt fint med 10 HK og 5-6 knop. Totalt enig med deg PCpilot! Jeg klarer meg også helt fint i 4-5 knop og med 10hk! . Nå som jeg blir 16 neste år kan jeg jo oppgradere til 16-22 Sabb! Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Hvem er det så som skal foreta denne subjektive vurderingen av hvem det er som er "skikket"? Vi har i dette landet ett lovsystem som bygger på de normer som til enhver tid er gjeldende i samfunnet som helhet. Hvis du leser innlegget mitt på nytt så ser du att jeg snakker politikk om opplæring av unge båtførere- og i så sammenheng slipper vi ta denne subjektive vurderingen da nettopp lovsystemet og de normer du refererer til i så hensende tar stilling til nettopp dette. Ikke ulikt at vi ønsker bukt med mye ufint blant vokse mennesker ved å innføre obligatorisk båtførerprøve. - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 Synes dagens regler er helt greie på dette punktet. At det er hastigheten og ikke motorstørrelsen som prinisipielt er viktigst, kan jeg alltids være enig i, men det blir veldig vanskelig å håndheve for da må politiet ut å måle med radar. Dummeste kommentaren er vel den med hvor farlig det er er å kjøre med baugen rett til værs. Det er jo ingen som forbyr noen i å kjøre saktere. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
mwftw Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 Dummeste kommentaren er vel den med hvor farlig det er er å kjøre med baugen rett til værs. Det er jo ingen som forbyr noen i å kjøre saktere. Sikkert helt dum den kommentaren, men det er jo ikke noe gøy og være 15 år og ikke kunne kjøre mer en 4-5 knop? Pga hvis du gir mer gass løfter baugen seg.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.