Sleipner93 Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 Klart det er gøy! Jeg går 4-5 knop rundt omkring og innover i fjordene og storkoser meg!! Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 ørjan da... det er jo vel bare 5% av ungdommer som har egen snekke/seilbåt (altså, litt mer enn en optimistjolle) det handler vel bare om interesse, og du har jo en stor båt, er mye bedre å kjøre sakte i, jeg hater å ligge i 5knopen av og til, rett og slett fordi jeg har mye kraft bakpå hekken, og båten løfter seg mye... det gjør jo ikke en snekke. det er jo en interessesak, du liker å slappe av i snekka, mens vi jolleunger (de fleste ihvertfall) koser oss med høye flygeturer og mye fart men bare for en 12-13 åring har en båt med 9,9 som helt sikkert runder 20 knop betyr ikke at de ikke burde vært i båt.. det er foreldrene som er de værste som oftest. driter i både vest og dødmannsknapp, for de er jo voksne og ansvarlige, og de skal bare en kort tur... Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 8.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2008 enig med deg dal-z, dessuten bruker jeg altid redningsvest og min båt går somvidt 20 knop men jeg pleier ikke kjøre bånn pinne, for jeg liker og ha litt og gå på :D Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Salt Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Har heller ikke hørt om noen båtulykker NOEN gang med båtførere under 16.. Det er vel ikke noen særlig grunn til å legge forholdene til rette for at det skal bli slike ulykker, heller. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Jawik Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Muligens bilde og situasjonene hadde sett annerledes ut med regler som trådstarter ønsker seg. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Daffy Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Det er vel ikke noen særlig grunn til å legge forholdene til rette for at det skal bli slike ulykkerNei det kan du si.Da foreslår jeg at vi legger inn forbud mot fritidsbåter så er vi kvitt alle potensielle ulykker Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
yzfr17 Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 (redigert) Syns reglen bør endres litt for ungdom i 14-16 år Man skal ikke undervurdere hva en 14-16 åring kan håndtere, sjekk eks motorsykkel sporten og hva "guttevalper" klarer både på cross og roadracing. "Skremselsprat om ulykker" syns jeg blir litt enkelt. Blir motargumentet mot friere fart for 14-16 åringer å "klage på uvetting kjøring" etc så mener jeg det er et ansvar som ligger hos foreldrene, uansett om ungene er på sjø eller land. Tenk hvor tidlig du slipper ungene ut på tråsykkel, de sykler gatelangs i godt over 18,52km/t, og forholder seg til trafikkbildet på veiene. Hvofor skal de ikke klare det på vannet ? Redigert 8.September.2008 av yzfr17 (see edit history) Sitér dette innlegget Kim Link to post
fjordplast Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Var det opp til meg skulle grensen på 10 knop håndheves hardt. Det får du min signatur på, ikke å oppheve grensen. --cepe Sitér dette innlegget Med styren i blodet siden 8 års alder. www.fjordboatclub.com www.fjordclub.com Link to post
Hilmar 2 Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Skriver heller ikke under. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
yzfr17 Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Til de som støtter 10 knop grensen, begrunn gjerne holdningen eks Fjordplast -hvorfor skal du håndheve dette hardt ? Min umiddelbare tanke blir at du etterlyser mer respekt for fartsgrensene, uavhengig av båttype og alder. Sitér dette innlegget Kim Link to post
fjordplast Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Til de som støtter 10 knop grensen, begrunn gjerne holdningeneks Fjordplast -hvorfor skal du håndheve dette hardt ? Min umiddelbare tanke blir at du etterlyser mer respekt for fartsgrensene, uavhengig av båttype og alder. Det enkle svaret er: Ja. Det litt mer utbroderte svaret er at 10 knop er viktigere enn 10hk. Da jeg var 8 år fikk vi jolla til å gå over 10 knop med en 4-hester. --cepe Sitér dette innlegget Med styren i blodet siden 8 års alder. www.fjordboatclub.com www.fjordclub.com Link to post
yzfr17 Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Registrerer at du syns det er akseptabelt at en 8 åring kjører i (over) 10 knop. Hvorfor skal en 14-15 (snart 16 åring) behandles som en 8 åring? Sitér dette innlegget Kim Link to post
Helge Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 det er ikke farta som dreper - det er den j¤##¤"#vla bråstoppen Ja akkurat; "It is not the fart that kills, it is the smell" Men fra spøk til revolver. Velger man å oppfatte dagens regler litt for direkte kan jo faktisk 6-, 7-, 8-åringer føre båter med 9,9 Hk og det synes jeg for min del er langt i overkant. De mest båtvandte og fornuftigste av 14-, 15-åringene kunne nok imidlertid utmerket og trygt ha ført båter som klarer eksempelvis 20 knop! Men så var det dette med differensiering og kompliserte regler da. Jeg betviler at norske mydigheter noen gang vil begi seg inn på omfattende trappetrinnsregler med inntil 10 år inntil 14 år inntil 16 år eller lignende. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
johnson Svart 9.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2008 ja, Det er mange venn er av lillebroren min som kjører båt med 9,9 og de går bare i 2-3 klasse og jeg får ikke lov og kjøre fortere, det er litt teit Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Rockatansky Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 (redigert) Jeg ser ikke en eneste grunn for at BARN skal kjøre fortere enn 10 knop eller større en 10hk! Sorry. Disse reglene er satt av den enkle grunn at barn under 16 år ikke har samme evne til å forstå farer og konsekvenser som de over 16. Jeg håper disse reglene aldri forandres. Jeg måtte vente til jeg var 16, og det hadde jeg godt av. Det finnes nok modne 14-15 åringer som er mer enn flink nok til å kjøre raskere båter, men de fleste er nok ikke det. Om denne regelen hadde blitt fjernet/hevet, tror jeg ulykkesstatistikken hadde gått opp. Så enkelt er det bare. Enkelte voksne burde heller ikke fått kjøre større, men det er det ikke så mye å gjøre med! Redigert 9.September.2008 av Rockatansky (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Jeg ser ikke en eneste grunn for at BARN skal kjøre fortere enn 10 knop eller større en 10hk! Jeg synes tvert i mot at 10 (9,9) Hk er alt for mye for barn, når vi snakker om BARN på 5 til 10 (kanskje 12) år. Men så var det dette med mere detaljerte/kompliserte/trinnvise regler..... kanskje ikke så gjennomførbart i praksis. Disse reglene er satt av den enkle grunn at barn under 16 år ikke har samme evne til å forstå farer og konsekvenser som de over 16. Litt vel bombastisk det utsagnet, Jeg kjenner flere 14- åringer og 15-åringer som virker å ha mye bedre utviklet evne til å forstå farer og konsekvenser (og rett ut sagt er klart mer fornuftige og ansvarlige) enn enkelte av de 16- og 17-åringene jeg kjenner. Men joda gjennomsnittlig har vel mennesket bedre evne til å forstå farer og konsekvenser for hvert år eldre de blir og ett sted må grensen(e) gå. Det finnes nok modne 14-15 åringer som er mer enn flink nok til å kjøre raskere båter, men de fleste er nok ikke det. Jeg skal ikke våge meg ut på påstander om flertall eller mindretall for det vil avhenge av hvilket utvalg man snakker om. Snakker man om alle 14-åringer er nok et svar rett, snakker man om alle 14-åringer som har ført en motorbåt alene er jeg litt mer usikker på svaret og snakker man om bare de 14-åringer som har lang erfaring med å føre båt eksempelvis kanskje jevnlig fra 7 års alder... ja så ser jeg ikke bort fra at et flertall ville være modne for å kunne føre båt som kan gå noe fortere enn 10 knop. Men å skille på dette er vel ikke akkurat noen enkel gjennomførbar sak dessverre. Enkelte voksne burde heller ikke fått kjøre større, men det er det ikke så mye å gjøre med! Litt for lettvint og samtidig pessimistisk å resignere overfor den voksne gruppen vel...ikke? Selv om jeg vet at enkelte ikke er enig i det synes jeg for min del det burde vært et sertifikat for hurtiggående båter (planende, 15 knop eller 20 knop) der sertifikatet kan inndras ved alvorlige forseelser. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Noflow Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Ja akkurat; "It is not the fart that kills, it is the smell" ...De mest båtvandte og fornuftigste av 14-, 15-åringene kunne nok imidlertid utmerket og trygt ha ført båter som klarer eksempelvis 20 knop! ... eller 30, det klarer jeg lett uten problemer, har ført en 13 foter i 45 knop også jeg, er ingen problem Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 er ingen problem Nei, men så er ikke din evne til å ta risikovurderinger, reaksjonsevnen din, eller evnen til å ta rette besluttninger ferdig utviklet - Ikke min heller. Derfor har jeg som snart 18 åring båt med 5 knop som maksfart. (Kjøre 28 knop som 14-15åring. Skal innrømme det. Men så var jeg uhyre forsiktig, og tullekjøre ALDRI) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Capella Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Om jeg hadde skrevet det jeg mener , ville jeg nok fått hele båtplassen på nakken... Men jeg kan si såpass, aldri om du ville fått min underskrift på ditt opprop.. Capella. Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 13.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2008 (Kjøre 28 knop som 14-15åring. Skal innrømme det. Men så var jeg uhyre forsiktig, og tullekjøre ALDRI) Sikker på det du?? Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Seilaren Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Ja. Jeg visste at jeg ikke hadde lov til å kjøre båten. Jeg visse at hvis mine foreldre så meg tullekjøre ville de selge båten med en gang. Jeg irriterte meg selv over unger som tullekjørte. Jeg er såpass glad i tingene mine at jeg ikke vil belaste motoren så hard som tullekjøring somregel gjør. Takket alltid nei til tilbud om kappkjøring. Kjøpt deg heller en seiljolle eller robåt. Mye morsomere med en gang.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
C-marine Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Hadde kanskje lurt å hatt noen regler som folk faktisk følger. De fleste som er under 16 år har jo jolle med 10hk (trimma til 15) og kjører vanligvis i ca 25 knop. Har jo ikke blitt noen ulykker av den grunn. Mitt forslag er at den skal heves til 15 knop og 10hk, mange flere ville nok fulgt regelen, men det ville fortsatt hvert de med 15 hk og 25 knop. Til dere som mener at det er nok med 10 hk og 4-5 knop, jeg kjenner ikke en eneste en under 16 med en båt som går i den hastigheten. Har ikke sett en eneste en her i Oslofjorden som faktisk har fulgt reglen (av de over 13). Jeg fikk ikke egen båt her i Bærum før jeg var 14, fordi mamma mente det var for farlig. Og i løpet av de to sesongene jeg har hatt båten (den gjør 21 knop med 10 hk, og er ikke trimma) har jeg ikke blitt stoppa av politiet en eneste gang. Til sommern får jeg lov å låne båten til pappa, og da kan jeg terrorisere oslofjorden med halvplanern i 13 knop og meter høye bølger eller med 24 knop og halvmeters bølger. Men tviler på at jeg kommer til å gjøre det eller ha gjort det når jeg var 14 år. Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.