Jump to content

Ikke dårlige tider i båtbransjen sier Norboat

Hansi

Recommended Posts

Hehe, artig innlegg Hansi. Dette blir jo "bukken og havresekken". Minner meg litt om eiendomsmeglerne som hvert kvartal forteller hvor fantastisk markedet er og og at de tror det skal øke enda mer.

En ting jeg merket meg var at de nevnte Askeladden med sin nyhet, Comuter 11, fabrikken i Polen som skulle produsere denne er vel nettop lagt ned og i Norge har de en plan for å permitere 140 ansatte...

Bruktbåtsene ligger "stabilt" på Finn, nei, dette blir for dumt.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Noen som har en statistikk å vise til som vil indikere noe om hvor bra, eller dårlig, tidene er i båtbransjen? Mener å ha lest at salget i år er 20% lavere enn i fjor, men kanskje fjoråret var det beste noen gang så da er vel ikke andre plass så dårlig, tross alt? Kanskje årets omsetning er på et nivå som man mente var totalt uoppnålig for bare få år siden? Jeg vet ikke helt svaret, om dette er riktig, men noen konkrete tall vil vel gi oss svaret hvis noen har disse tilgejengelig?

Legger ellers merke til at det er en viss kjøpslyst, og sågar evne, også blant forumets deltagere med stadig nye båter kjøpt, og det er jo hyggelig?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Men er det noe mål at det skal selges mest og flest mulig nye båter da ?

Vi vet jo at båter har lengre levetid enn biler, og skrotes mye sjeldnere.

De fleste prøver vel å ta vare på en båt lengre enn en bil. Båten ruster iallefall ikke opp til tross for at den ligger i sjøen

Båtbransjen blir aldri som bilbransjen selv om de har nedgang der også.

Men Bavaria, Sea Ray og lignende masseprodusenter påvirkes vel lite av hva som skjer i enkeltland.

Intet vokser inn i himmelen når man baserer seg på begrensede salgsvolum i en begrenset del av verden.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Nå er det vel ikke bare i Norge at det slites litt med tanke å båtsalget.... ser en på USA så tror jeg de også sliter litt økonomisk, det samme hender i GB hvor pundet er lavt mot de fleste valutaene det er naturlig å sammenligne seg med, spesielt mot Euroen.

Hva som hender i nisje(nisse)landet Norge påvirker vel neppe de store linjene i verdensøkonomien, men vi påvirkes nok mere av den..

Jeg tror at de de store båtprodusentene ute i verden også vil merke en nedgang.. men at svigningene i Norge vil påvirke disse i stor grad har jeg liten tro på..

Det er nok lurt at produsenter i Norge juseter bemanning og forsøker å få kontroll over kostandene før det er for sent... så får en bare håpe at de ikke har gjort alt for store investeringer som blir for kapitalkrevende... som igjen kan medøre at de kaster inn "håndkleet"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Årets salg blir antagelig ikke så galt sammenliknet med tidligere år. Men det skyldes i så fall at man solgte helt greit på ettervinteren og vårparten da nordmenn flest fortsatt var store optimister. (Husker vi hadde en tråd om båtpriser rundt messa på Lillestrøm)

Men for bransjen kan det virke som det nå er mer eller mindre bråstopp. Blir i alle fall spennende å høre salgstallene fra helgens messe, i den grad forhandlerne vil oppgi dem.

Spennende blir det også å følge med på salgstallene til de store verftene ute i Europa. Flere av dem har har investert stort i utvidelser og en mer rasjonell produksjon. Disse kostandene forutsetter en jevn produksjon fremover.

Redigert av wave (see edit history)

Dette er nok et noe desperat forsøk på å dempe effekten av krisemaksimeringen til norsk presse.

Dersom man skriver nok ganger at norsk båtbransje går nedenom så begynner folk å tro at dette er sant.

Hvem vil da kjøpe ny båt når verdien på denne er i fritt fall.

Jeg tror jeg forstår motivet til Norboat og synes selv at skandalepressen og de store overskriftene er en uting, men når det er sagt så blir det et noe håpløst forsøk.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Det er nok ikke så krise som mange vil ha det til. Man kan lese hva en forbrukerstatistikkekspert sier her!

Produsenter som går konkurs etter de jubalongårene vi har hatt nå, har vel ikke livets rett uansett. Samme hvor "gode" båter de lager. Man må kunne drive butikk også.

Kanskje norske produsenter har gått ut på dato.....

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)

Er enig i at fortollingstidspunktet vil bringe inn noe usikkerhet her, men når det gjelder større båter som tas inn til landet så er vel de fleste solgt på det tidspunktet de fortolles inn til landet.

Er litt usikker på om alle de drøye 700 båtene som forventes tatt inn til Norge i år ligger usolgt hos forhandlerene for tiden eller om de er solgt... Men at noen nok ikke er solgt det er det vel liten tvil om... noen er sogar utsllingsbåter...

Men helt klart så er det en en potensiell treghet i systemet her som vil kunne forkludre statisikken

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 2 uker senere...

Viksund mener de er tilbake i omsetning på nivå med normalårene 2005-2006. Var dette normalår? Jeg tror at normalårene sluttet i 2001 og 2002. Etter den tid hadde vi en kraftig konjukturoppgang med påfølgende stort likvidetsoverskudd.

Vil ikke påstå at det er økonomisk krise av betydning i de norske hjem i dag, men investerings-lysten og evnen har nok avtatt betraktelig mer enn Rune Viksund mener å fortelle oss. Vi får se etter hvert hva de sier om salget utover høsten og vinteren.

Jeg beklager å spå at det blir smalhans på Viksund og andre innen bransjen noen år fremover. Den norske bransjen må i allefall drive mer effektivt innenfor dagens marginer, noe jeg tviler sterkt på at de evner pga. produksjonsprosessene og lønnskostnadene.

Likeså ser vi at båtservicesentrene sliter. Yachsenteret her i Stavanger er ett eksempel. Situasjonen prøves dandert og bortforklares med diverse tilpasninger og andre mer kuriøse forklaringer som tunnelinnslag for fremtidige fjordkryssinger, som ennå ikke er vedtatt.

Saken er den at noen firma som Yachtsenteret og dess like, har overvurdert hva markedet er villig til å betale for deres tjenester. Spesielt i ettermarkedet. Hadde de redusert prisene mot standarden på servicegraden, hadde nok produksjonen gått opp.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...