TrondT Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Fra lokalavisen på Askøy. Viknes og NB sier vel mye det samme, har så store ordrereserver at foreløpig er det ikke noe problem... Og jeg håper jo at de har rett selv om jeg frykter at de tar (litt) feil TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
VannTro Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Det er liten tvil om at det er stillstand på hjemmemarkedet. Viksund som har en grei eksportandel blir naturlig ikke rammet så hardt. Askeladden som har liten eksportandel blir hardt rammet. Viknes og NB har ikke så store volumer som f. eks. Askeladden og har også sin trofaste tilhengerskare. De har lansert nye modeller som disse "faste" kundene ønsker....problemet er vel om de "faste" kundene klarer å omsette sine bruk-båter. Det må skapes flere båtfolk..... Jeg drar gjerne en paralell til byggemarkedet(som jeg kjenner best). Her er en rekke planlagte prosjekter stoppet, nye prosjekter lagt på is. Store entreprenører som er midt i et prosjekt holder ut, mens de som ikke har ordreresserver nå sloss om "binders og knappenåler". Kostnader blir ett tema som aldri før. De mindre aktørene lider ikke i samme grad som de store da disse i større grad "snur seg rundt" og entrer vedlikehold/rehabilitering. Fremtiden er ikke sort, men lyse-grå. Det bransjen hittil tror, er at den negative trenden flater ut og snur i årsskiftet 2009/2010. Flere aktører har også heldigvis prosjekter som holder på helt til denne dato. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Capitaine Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 – Markedet er veldig dårlig nå. Viksund Båt prøvde å skyte fart i det labre båtsalget med storstilt messe i helgen. Forbruksekspert tviler på at det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Hehe. Det er jo nesten alltid slik når en produsent eller forhandler uttaler seg til pressen. Utad går alt helt nydelig intil timen etter at konkursen eller oppsigelsene er et faktum.... At Viksund sier de er godt stilt i og med at de eksporterer en forholdsvis liten del av båtene sine tror jeg er bløff. Se på Windy bl.a som eksporterer rundt 70%. De permiterer jo med høyt tempo om dagen. Marex og Nidelv eksporterer vel en større prosentandel en Viksund, og det er vel ikke bare lykke der i gården om dagen heller... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SF Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Utad går alt helt nydelig intil timen etter at konkursen eller oppsigelsene er et faktum.... Kom til å tenke på informasjonssjefen til Saddam, komiske Ali var det ikke det de kalte han Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
sap_2000 Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 (redigert) Ingen dårlig sammenligning, SF Ser jo visse likheter... Kanskje han er aktuell som ny pressetalsmann hos Norboat Redigert 15.September.2008 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Capitaine Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Kanskje han er aktuell som ny pressetalsmann hos Norbåt Eller kanskje han kunne hatt en lysende karriere som informasjonssjef i Volvo Penta. Unnskyld, jeg kunne bare ikke dy meg! For å komme tilbake til tråden igjen, ser jeg at også Nimbus i Sverige har svikt i salget som følge av nedadgående konjunkturer i verdensøkonomien: Nimbus Boats varsler slankekur og produksjonsomlegging med stans i produksjonsanlegget i Visby neste år. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 En av Norges største Askeladden-forhandlere permitterer nå ansatte, men avviser at det skyldes nedgang i markedet. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Kanskje han som skrev inn kommentaren også er fra Viskund. De solgt iflg ham 4 båter på messen..: Sitat: "Dette var tynn journalistikk BA.Viksund Båt solgte 4 stk båter på denne messen til en total verdi av nesten 10 millioner, og totalt sett var ca 7500 mennesker innom folkefesten på Askøy. At både store og små storkoste seg skriver dere lite om.Er så inderlig lei at journalister absolutt på død og liv skal svartmale situasjoner, det være seg på bolig såvel som båt. Skriver dere at det er “krise” lenge nok så blir det det, men da er det vel så mye deres egen" Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Det er vel ikke bare båtbyggerne og pressen som har uttalt seg litt uheldig i anledning nedgangstiden. (Som erfaringsvis kommer i kjølvannet av ”de syv gode år”). Så vidt jeg husker fra en tidligere diskusjon på båtplassen så skulle vi alle nærmest vokse inn i himmelen og det var bare å løpe til banken å låne penger. Er det noen som husker så langt som seks måneder tilbake? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Er det noen som har hørt noen tall fra messa på Kadettangen , er det kommet noen salgstall fra utstillerne ? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Dem som jeg har pratet med siger at dem selgar bra med båter fra en mill og oppover men der under er kraftig nedgang. Man kan se økning i annonser fra serviceavdelingen hos LundeBåt. Der merker dem sikkert nedgang i billigste båtene og utstyrleveranse til midklassen. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
SF Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 (redigert) Har også snakket med en tidligere kollega av meg som nå selger båter, både nytt og brukt. Han bekrefter det samme som deg, Servicemannen. Dyre båter selger ganske bra (selger bla Viksund) men i midtsjiktet rundt 500.000,- er det helt dødt. Redigert 16.September.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ben Sin Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Tydeligvis for mange gjerrigknarker her i landet da.... Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Nå merker underleverandørene oppbremsingen. Nansen Produkter på Ubergsmoen i Vegårshei varsler permitteringer grunnet svikt i ordretilgangen på båtinnredninger. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Etter negativt årsresultat de to siste årene har Vågen Båtbyggeri AS nå inngått gjeldsforhandlinger for å bli enige med kreditorene. Med ordrer på nye Vågen 40 og frisk kapital har båtprodusenten likevel godt håp om å komme på rett kjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.