Jump to content

Store lengder skjøteledning

Sebaldus

Recommended Posts

Når jeg snubler rundt på byggeplasser er det for at jeg driver en sakkyndig virksomhet og kontrollerer bla bygningskraner og heiser.

Når jeg kontrollerer slikt utstyr er kabeltverrsnitt, jording og kortslutningsvern blant kontrollpunktene.

Jeg har i 15 år drevet med bla rigging av byggestrøm på alt fra små eneboliger til store bygningskomplekser og har sett mye feil og overbelastning når folk ukritisk har plugget i store belastninger og lange kabler på anlegg som ikke har vært beregnet til dette.

Jeg leste imidlertid spørsmålet. Der var det spørsmål om dette var mulig og om kjøp av kabel.

Det er mulig, men har visse farer en bør tenke igjennom. Dette synes jeg er bra belyst i inleggene som var kommet. De fleste betenkeligheter som er framkommet elimineres med et "framskutt" jordfeil og kortslutningsvern. Dette kortslutningsvernet kan være så lite som 3 ampere med den oppgitte belastningen.

Når det gjelder kabelskjøter så vil ikke en tørr skjøt med 500 w belastning bli varm selv om spenningen skulle synke til 200 v (ca 2,5 amp).

Selv om skjøtene skulle bli varme antar jeg at de ligger ute og at brannfaren på den aktuelle årstiden ikke er overhengende. Grunnen til at jeg nevnte skjøteledninger istedenfor en hel lengde var at det kan de fleste få kjøpt rimelig.

Alternativet til skjøteledninger (som en kan montere selv og legge rett på bakken) er installatør og nedgravd jordkabel eller luftspenn. Følte ikke at det var dette det ble spurt om.

Det kan hende en kan finne regler som forbyr det det spørres om, men det er mulig og etter mitt syn mindre risikofylt enn faren for hjerteinfarkt som følge av at en ikke kommer seg på sjøen fordi båten er nedfrosset ;-)

God helg

Mons

Mons

Takk for tilbakemeldingen Mons.

Da har jeg et forslag om at sakkyndige forteller hva regelverket sier og ikke hva som er teknisk mulig. Det ville være fint om de sakkyndige forholdt seg til det samme regelverket etter arbeidsdagens slutt eller gjør som mange andre i å ikke uttaler seg.

Kanskje det er på sin plass å gi Sebaldus et riktig svar. Ønsker du strøm til båten din Sebaldus så stilles det klare krav til hvordan en strømforsyning til dette formålet skal utføres. For å få dette til må du kontakte et installatørfirma og få dem til å gjøre jobben.

200 meter skjøteledning til båten kan du tvert glemme. Det er ikke tillatt.

Beklager men slik er det bare.

Takker for alle svarene. Ikke meningen å hisse opp folket og starte en større krig her. Det er forøvrig ikke aktuelt å legge ut dette via installasjonsfirma. Det er neppe mulig i det hele tatt.

Synes tråden har greit illustrer hva som vurderes som praktisk mulig, hvilke forholdsregler man bør ta samt forholdet til regelverket. Hadde forsåvidt vært greit men link til relevant regelverk for maks lengde på skjøtledninger. Forskrift i forhold til båthavner er lite relevant da jeg antar problemstillingen blir den samme om det er båt eller ikke inni bildet.

Hvis jeg setter sammen 10 stk 30 meter skjøteledninger, så er det dumt, men hvor står det at det ikke er lov?

lurer også på hvor det står .. en ufaglært person vil jo normalt ikke kunne vite at dette kan medføre varmgang osv

på en skjøteledning er det vel bare oppgitt at den ikke bør belastes med mer enn f.eks 10 /16 Amper

Men kjøper du f.eks noen vanntette bokser med 10A automatsikring i og kobler disse mellom skjøteledningene så vil du ivereta kortslutnings karakteristikken til automaten og det vil virke..

Eller ennå lettere .. bruk 2,5 skjøteledning .. går helt sikkert godt det også :)

Regelverket for skjøteledning til båt sier at kabelen skal ha kabeltverrsnitt på minst 3 x 2,5 kvadratmillimeter og at lengden på kabelen ikke skal overstige 25 meter [litt justert sitat av meg].
Jeg vet at du har skrevet dette flere ganger Ole Petter. Jeg har en skjøteledning med 3 x 2.5 kvmm med tykk gummihylse omkring. Lengden er nok 70 meter fra uttak på land frem til båten, med eurostikk. Jeg bruker den for å vedlikehiolde batterier ettersom kjøleskapet er kontinuerlig innkoblet. Landstrømmen er i år koblet til skilletansformator ombord. Dette blir trolig siste sesongen med denne løsningen. Hva er risikoen med denne ulovlige ordningen? Jeg måler spenningen ombord til 229 volt, forbruk omlag 1 A.

Det er ikke alltid regelverk (ofte laget av skrivebordsbyråkrater) og fornuften henger sammen. Ofte (altfor ofte) er "worst case scenario" x4 tatt med i beregningene, som gir helt "på tryne" lovverk eller forskrifter. Jeg forstår at man er pliktet til å forholde seg til dette, men noen ganger sukker jeg over skrivebords-forståsegpåere...

Hvis du Sebaldus skal gjennomføre dette, vil i alle fall jeg anbefale deg å unngå skjøter, skarpe knekker, opprullet kabel, innepakket kabel med videre. Videre vil jeg anbefale deg å merke kabelen med max 100W eller noe slikt. (Kommer an på kvadrat.) Du kan sannsynligvis få tak i god utendørskabel på rull a noen hundre meter på steder som er vant til lange strømstrekk. Eksempelvis lyd- og lysfirmaer (scene/ konserter). Husk at du må ha utendørskabel som tåler frost, vann og mekanisk påvirkning. Det er heller ikke umulig at kabel for nedgraving koster så all verdens, bare du går til de rette stedene...

Alternativet er kanskje Holte (tror jeg de heter. På Gvarv, Telemark) som selger slikt til firma. I min tidligere jobb hadde jeg mye med sterkstrøm å gjøre. Riktignok brukte vi stort sett 3-fase på lange strekk, men noen ganger også vanlig "en-fase" kabel.

Personlig hadde jeg jeg sjekket opp et lokalt el.firma for å sjekke hva det ville kostet å kople på nettet. Uansett ville jeg montert på egen jordfeilbryter og sikring.

I noens øyne er jeg sikkert å se på som idiot, men det får jeg tåle... Det var noen byråkrater som ville innføre påbud for å slakte elgen på godkjent slakteri også. :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hei

Då me budde i båten i Bodø for to år sidan brukte me ein skjøyteledning på ca. 80 meter, 2,5 kvmm og 16 amp. Det gjekk heilt fint.

Eg kjøpte tre 25 m lengder på CO, skrudde av kontaktane, skjøyta ledarane med kabelsko og hadde krympestrømpa (den typen med lim og som òg kan ligga i sjø) over skjøytane.

CO var rimlegaste leverandøren eg fann, og me har nokre kontaktar i reserve...

Ask

Bor ikke i båten nei...er mest snakk om et prosjekt for å kunne ha en ovn på i vinter. Ser etterhvert ut som det vil koste mer enn det smaker slik at andre alternativer vurders. Tror også lengden jeg først antydet ikke vil holde og da blir det straks virkelig ille. Er nok ikke noe alternativ med en seriøs løsning med proff kabel og nedgraving.

Evt mindre hardt, mtp bilhjul som kjører over ledninger på campingplassen... ;-)

Er ikke noe problem å kverulere hvis vi vil :lol: :lol: :lol: :lol:

Jeg også stusset over ordlyden i faksimilen. (Høres ut som om det gjelder bobiler og tilsvarende, og ikke båter.) Men det betyr ikke at det ikke gjelder båter. Samtidig lurer jeg på om det gjelder uansett, eller kun når man bor i bilen/ båten. Kan jo være forskjellig regelsett som kommer til anvendelse alt etter om man faktisk oppholder seg i/ sover i enheten eller ikke.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg mener vel enkelt og greit at jeg som båteier, ikke kan forholde meg til et regelverk for campingbiler.

Det vil etter min mening også være feil å fremme påstander her, om at dette regelverket gjelder for båt.(ref. innlegg 15.)

Det er riktig som du sier her at bestemmelsen gjelder campingbiler, eller som det står i oveskriften for kapittelet: Campingplasser og campingvogner. Neste kapittel omfatter marinaer og der finner man ikke disse krav til ledning, bare hvilken plugg og kontakt man skal bruke.

:seeya:

Det står om dette i et supplement. Jeg skal se om jeg finner det. I tillegg er det nye forskrifter om hvordan en strømforsyning til en båt skal arrangeres. Så vidt jeg husker så kan man ikke uten videre forsyne en båt med strøm fra et bolighus uten videre.

Så vidt jeg husker så kan man etter de nye reglene ikke en gang koble skjøteledningen til båten fra klubbhuset strømuttak på veggen hvis den ikke er laget for formålet.

Det kommer mer om dette når reglene harmoniseres. Jeg har dog ikke sett noe høringsforslag på dette enda.

Strømpidestalene i en marina kunne før inneholde seks uttak. Så ble dette endret til tre for å få ned rotet med mange og lange skjøteledninger. Det antas nå at det kommer til å ende opp med fire uttak ved neste harmonisering. Årsaken er at man med tre uttak uansett vil måtte trenge en minimums lengde på kabelen til den båten som ligger lengst vekke. Da kan man jo godta at kabelen kan være like lang til en båt på motsatt side også.

Vet ikke helt om dere skjønte forklaringen, men dere får nå gjøre som dere vil.

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...