Jump to content

Store lengder skjøteledning

Sebaldus

Recommended Posts

Hei

Jeg hadde egentlig bestemt meg for at jeg hadde sagt alt jeg hadde på hjertet i denne diskusjonen, men så kom det litt til..

Slik jeg forstår det er NEK en metode for å oppfylle de mer generelle krav til sikkerhet nedfelt i FEL. Metoden består av en beskrivelse av hvordan de enkelte sikkerhetskrav kan ivaretas i spesifikke tilfeller. Det er imidlertid ikke noe i veien for å gjøre det på en annen måte hvis en kan dokumentere at sikkerheten i FEL er ivaretatt.

Sitat

"NK64 har utarbeidet normen NEK 400 "Elektriske lavspenningsanlegg - Installasjoner". Denne normen er av Direktoratet for samfunnssikerhet og beredskap (DSB) blitt akseptert som en metodebeskrivelse for å tilfredsstille de sikkerhetskrav som er gitt i Forskrifter for Elektriske Lavspenningsanlegg (FEL)."

NK64 som utarbeider og retter de spesifikke kravene i NEK har sett på dette med båtstrøm og funnet det uklart. De har dermed kommet med følgende endring uten å klargjøre om dette er et krav til marinaer (med mange og varierende brukere) eller til en enkelt fast båtplass;

http://www.nk64.no/NEK400_RET/709-530-02-0...kkontakter.aspx

Ettersom dette er et forslag til en måte å gjøre det på er jeg usikker på om det fyrer opp eller roer diskusjonen, men jeg har synes det var artig med mange engasjerte innlegg.

Trådstarter har iallefall fått mye å tenke igjennom.

Ha en god dag

Mons

Mons

Strømpidestalene i en marina kunne før inneholde seks uttak. Så ble dette endret til tre for å få ned rotet med mange og lange skjøteledninger.

:rolleyes: Og hva skjer da? Mengder med grenuttak og sinnsyk spagetti? Virker som at menneskene som har bestemt dette ikke har vært i en gjestehavn i juli noen gang. Velkommen til verden.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du har et godt poeng i å påpeke det ikke alltid er samsvar mellom regelverk og den virkelige verden Herman. Jeg synes allikevel det har blitt bedre de senere år.

Det er riktignok problemer noen steder men det arbeides med ulike modeller for å få bedret situasjonen. For å få begrenset problemet med at flere kobler seg til samme kontakt via forgreninger og som da ikke er tillatt, er det foreslått å montere strømmålere eller spesielle betalingskort for hvert uttak.

Det har vært vanskelig å få innført slike systemer fordi eierne av marinaene synes det er kostbart utstyr. Stadig flere som har installert slikt utstyr uttaler at systemet er lønnsomt fordi de kan belaste kundene for en høyere døgnleie og en høyere strømavgift. (De tjener mer penger enn før, noe som da betyr at kundene betaler mer men rettferdig for varen).

Det diskuteres selvfølgelig også om det egentlig skulle vært eller allerede er påbudt å måle forbruket båtene har individuelt på lik linje med at bensinstasjonene må måle antall liter fylt på hver bil.

Hvis det var to slanger pr. telleverk på en bensinpumpe så tviler jeg på om noen ville betalt regningen for bensinen som rant gjennom en slange de ikke selv brukte, og det er vel derfor denne løsningen ikke finnes på dagens bensinstasjoner.

All erfaring tilsier at når brukerne ikke klarer å følge regelverket så blir det nødvendig med ytterligere regler og fordyrende tiltak.

Det gledelige er at marinaeierne ser at dette gir avkastning som kan reinvesteres, og utbygningene kan derfor gå fortere enn før. I tillegg er det enklere å gjennomføre det pliktige tilsynet med anlegget som påligger marinaeierne.

Jeg kan berolige deg med at de som lager regelverket har god greie på hva som foregår i marinaene, ikke minst fordi mange av dem har fritidsbåt. Sist jeg repparerte en båt på blommenholm så traff jeg sågar den tekniske sjefen i Nelfo. Han var da på slipp med trebåten sin.

Ole Petter, bare et spørsmål: Er det du henviser til en lov, eller en norm (sistenvte ref. mons sitt innlegg)? Hvis norm, så vil jeg påstå at det er feil å si at det som står der nødvendigvis er lovpålagt/regelverk. Ta en parallell til den ofte omtalte våtromsnprmen. Mange tror kravene der er lovbestemte, men det er de altså ikke. Kan det samme være tilfelle her? Altså at kravene som du henviser til (25m maks osv.) er "veiledninger" (les: norm) som vil tilfredstille lovverket (og kanskje vel så det?), men som likevel ikke er offisielle krav i seg selv?

Redigert av Ronald (see edit history)

Hei Roald.

Et godt spørsmål som det kunne blitt skrevet flere sider om. Det viktigste er at vi har en del egenskaper i de elektriske anleggene som er viktige for den generelle El-sikkerheten. Forskriftene og normene er forskjellige men dog omtrent like på de fleste områdene. Dette er uproblematisk for de som arbeider med elektriske installasjoner fordi det legges til grunn at den som forestår installasjonen har den nødvendige kunnskapen, gjør de beregninger som er nødvendig og installerer dette med de forankoblede vernene som kreves for installasjonen.

Uansett så er det rom for tolkninger som da fortrinnsvis skal gjøres av fagfolk, og det er rom for noen avvik på for eks. lengder på skjøteledninger. Dette betyr i praksis at uansett hva man leser, forskrift eller norm så er man temmelig nært det som er forsvarlig og hva som forlanges.

Alle som kjenner til hvordan dette foregår vil derfor svare det samme som meg at en 200 meter skjøteledning til en båt er ulovlig. Det er for lite som tyder på at de som lager regelverket er så udugelige at de har en regel for bobil på 25 meter og en regel for båt på 200 meter. Forskjellen er for stor når vi snakker om samme type formål og samme type tilkobling.

Det kommer stadig retningsgivende skriv av den typen Mons linker til og disse har ofte relasjon til at bransjens egne folk lurer på regelverkets intensjon. Disse spørsmålene ender med svar, og noen ganger i høringsforslag. I etterkant av disse høringsforslagene kommer det kanskje endringer i teksten til de retningsgivende normene, byggestandardene og lover. Endringene er uansett minimale.

Her er det enten et spørsmål om å forstå eller et spørsmål om å ikke ønske å forstå.

Det virker på meg som at situasjonen er rimelig klar, etter informasjonen som er gitt denne tråden.

Det er ingen begrensning på lengden av en skjøteledning til båt. Dimensjonen på lederene må tilpasses distansen og max strømforbruk er 16 Amp.

Jeg behøver vel ikke be om det, men vennligst korriger meg om jeg tar feil!

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Det er ingen begrensning på lengden av en skjøteledning til båt.

Det kan jo se ut for at du har rett i den påstanden bare kontakten ikke er lenger borte enn 10m fra båtplassen. Ser vi nærmere på hvorfor innstrammingen er gjort kan det vel ikke være noen grunn til å ha særlig lange skjøteledninger når kontakten er så nærmt.

Takk for tipset Mons, Jeg trodde jeg var oppdatert etter som den siste oppdaterte versjon ble utgitt på slutten av fjordåret uten at dette var nevnt. Når man ser på datoen har jo dette skjedd i ettertid.

:seeya:

Hm,..... med maks 10 meter avstand fra stikkontakt til fortøyningsplassen som den skal forsyne, må det vel på mange marinaer være strømopplegg som ikke tilfredsstiller dette kravet? Hvem fører tilsyn med denne 10 meters-regelen? Skjønner at 230 volt strøm til båt ikke er noe "enkelt" tema. I båthavna vår syndes det en god del i forhold til denne 10-metersregelen. Jeg er til og med litt usikker på om denne regelen er ivaretatt ved den helt nya flytebrygga som er under bygging nå om dagene.

Alle som forsyner strøm til fritidsbåter har et pålegg om internkontroll. Det er da et krav at det elektriske anlegget skal vedlikeholdes og kontrolleres årlig. Det er da marinaeieren som selv må bestille en kontrollør og få en dokumentasjon på at anlegget er i orden og i henhold til gjeldene forskrifter for monteringstidspunktet.

Ellers er det da DSB som er øverste kontrollmyndighet og DLE som er den lokale kontrollmyndigheten.

Fin tråd! :yesnod:

Et annet forhold (litt på siden kanskje) er lengden på kabler fra frekvensomformere til motorer.... Disse bør ikke overstige 50 meter. Ved større lengder spiller kabelimpedansene en rolle. På lengder over 40 meter bør man vurdere å sette inn et sinusfilter på utgangen av omformeren.

Hvis lengdene blir for lange, KAN spiss-speninger på 1800 volt(!!) oppstå ved motoren (på et 400-volts anlegg) og gjennomslag i issolasjon KAN skje!

(I samme slengen nevnes at filter OG drossel anbefales på spenningstilførselen til omformeren. Likeledes er halvledersikringer (ultrakvikke) smart å sette inn forran omformere.)

OG: Hvis ikke hastighetsregulering er påkrevet, er en MYKSTARTER en bedre komponent enn omformer, både funksjonsmessig og økonomisk!

(Som sagt: Et sidestepp i denne strengen...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Det er riktignok problemer noen steder men det arbeides med ulike modeller for å få bedret situasjonen. For å få begrenset problemet med at flere kobler seg til samme kontakt via forgreninger og som da ikke er tillatt, er det foreslått å montere strømmålere eller spesielle betalingskort for hvert uttak.

Marinaen til Odd Larsen på Fitjar har denne løsningen. Fungerte veldig greit 50,- for 10kwh.

Problemet er Herman at utgiftene bør være der de hører hjemme. Når en marina investerer en million så er man nødt til å ta pengene fra et sted. Så må det settes av midler til vedlikehold og årlige kontroller, nyinvesteringer osv.

Vi har i dag en rekke marinaer som ikke har anleggene sine i orden og dette er igjen dyrt for båteierne. Man må begynne i den rette enden og få disse anleggene opp å gå med internkontrollsystemene aktivt.

Det er tross alt billig med båtplass i Norge fremdeles, og noen kroner ekstra kan man godt betale for å få ordnet slike ting.

I Norge har vi eksempler på at en båteier kanskje betaler 5000 kr pluss strøm i året og det elektriske anlegget henger og blør. Svært få er sitt ansvar bevisst men heldigvis er det ingen som fortøyer båtene sine med bukseseler enda.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...