Jump to content

hvordan skifte impeller på 280drev

bbergs

Recommended Posts

Hei alle båtplassens medlemer.

Trodde jeg skulle få satt ut båten før helgen, men gudene var ikke med meg denne gangen .

Etter oppstart av motorer noe som gikk problemfritt .

Dene ene motoren fikk litt høy temp, skjønte da at enten var det impeller på motor eller termostat . byttet impeller tok ut termostat og skjekket denne alt virket bra. :sailing:

må nok inrømme at rederinnen kom meg i forkjøpet for hun satt forran drevene og prøvde og få litt brunfarge i det fine været . Rederen  min du ser vel at det ikke kommer vann ut av det ene drevet  aldri hadde jeg bannet så lite noen gang over å finne en feil. Hva skulle vel vi gjort uten de tobente med lange slanke ben og langt hår :sad:. Det må vel bli en liten belønning på dene skapningen i kveld. :sleep:

Til saken:

Kan noen si meg hvordan man skifter impeller på 280drev . må jeg ta av drevene eller er det bare og skru av undervanshuset :cool::sad::sleep:

Mange takk for svar.

Bernt

Impelleren sitter i motoren, ikke i drevet.

Men det kan jo være at inntakskanalen i drevet er tett, eller slangen fra drev og inn til motor.

Litt uklar fremstilling, men ut fra det du skriver antar jeg at du har hatt en stamp e.l. under drevet da du kjørte. Kan være at nivået i stampen har vært så lavt at impelleren (på motoren) ikke har klart å suge opp vannet. Men da går ikke impelleren lenge før den ryker.

Ellers kan det jo være systemet etter pumpa som er tett, f.eks. varmeveksleren. Du sier ikke noe om hvilken motor du har, men vanligvis er varmevekslerne lett å trekke, bare du har litt fri plass foran kjøleren.

Har du forresten sjekket sjøvannsfilteret?

Finnes sikkert ting jeg ikke har nevnt i farten, men dette er det mest nærliggende etter min mening.

Lykke til!!

Heisan 280 drev har ikke impeller .Så du har nok en tettehet i sjøvannsdelen din.

Hilsen Trond J

Takk for svar jeg trodde det var impeller i drevet også :wink:.

Er det bare mercruser som har dette i sine drev?

Det som virket litt rart er at når jeg startet opp motoren så kom det kjølevann ut av drevet,dette var riktig nok blåfarget av frostvesken .Jeg kjørte motoren en ganske lang stund for at den skulle bli ordentlig varm. ca 15-20minutter .

Det som forbauset meg var at impelleren var like hel og det var fortsatt my vann i systemet som kom ut da jeg åpnet impellerhuset.

Kan det også ha kommet luft til så ikke impelleren klarer og suge vannet fra stampen og inn?

Da jeg tok konservering på motorer i høst var alt som det skulle ,kan det tette seg bare på de få mnd fra oktober til nå i april.

Hvor sitter varmeveksleren?

Jeg har forøvrig ikke sagt at i denne båten sitter det 2 stk VP 260A bensin med ferskvanskjøling.

:lol: takker for alle mulige svar.

Bernt

Heisann ja du kan nok oppleve og få luft når du starter den på land,har opplevd det samme selv.Og de motorene du har er også enkle og skru på og lite feil på de.Vanligste feil på de er kjølemantlene i manifolder som tetter seg,men det kan som sagt også være luft tror jeg ville ha prøvd den i sjøen først for det behøver ikke og være noe galt fatt.

Trond J

Trond J

Fjord boat club

Du finner spreng tegninger på www.eurofritid.no på drevet....og der er det ingen impeller.

Men...jeg har vært utfor at flensen fra drevet og til gummislangen i skjoldet har tæret vekk slik at motoren får kjøling og vann i massevis på tomgang og sakte fart men når båten begynner å gå i plan så blir denne flensen tørrlagt og systemet begynner og suge luft......tingene går varmt. Verdt å sjekke?

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...