ET Startet 4.September.2008 Del på Facebook Startet 4.September.2008 Jeg har en Garmin 525i med intern antenne som til stadighet mister satellittmottaket, noe som nok skyldes at den er montert under en hardtop av glassfiber. Trodde det skulle fungere, men den gang ei. Det er mulig å koble til en ekstern antenne på baksiden (coax), spørsmålet mitt er om jeg kan bruke en standard bilradio antenne, en pisk eller lignende, montert på masten? Eller skal man bruke egne GPS antenner? ET Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 (redigert) Må bruke gps antenne til Garmin av den type du har. Noe merkelig at du mister signalet. dette burde gått rett igjennom glassfiberen. Redigert 4.September.2008 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 4.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2008 Hei Motor, må det være Garmin antenne (pga plugg eller frekvenser) eller kan man bruke en hvilken som helst GPS antenne? ET Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 Pga begge deler vil jeg tro. Vet med 100% sikkerhet at det ikke går å mikse mellom alle typer ivertfall, mulig at noen kan mikses. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 Nyere Garmin har aktive antenner. Det sitter en forforsterker inne i antenna, og denne må ha strømforsyning. Denne strømmen kommer via coax'en, og signal fra satelitten blir overlagret på denne. Det finnes alternative leverandører av antenner ute og går, men man må forvisse seg om at de er kompatible. En innebygd antenne vil alltid være ett dårlig alternativ. For å få et fix, så må mottageren se minst tre satelitter. Og de må være godt adskilt i både azimuth og elevasjon. Tre gode satelitter rett over hodet slik at de mottas gjennom glassfiberhardtopen vil ikke gi noen posisjon. Vindusrammer, menneskekropper o.a. vil lokkere signalene. Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 4.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2008 Takker for gode svar, jeg satser på Garmins egen antenne til 495 kroner på Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.