Jump to content

Ekstern GPS-antenne til plotter

ET

Recommended Posts

Jeg har en Garmin 525i med intern antenne som til stadighet mister satellittmottaket, noe som nok skyldes at den er montert under en hardtop av glassfiber. Trodde det skulle fungere, men den gang ei.

Det er mulig å koble til en ekstern antenne på baksiden (coax), spørsmålet mitt er om jeg kan bruke en standard bilradio antenne, en pisk eller lignende, montert på masten? Eller skal man bruke egne GPS antenner?

ET

Nyere Garmin har aktive antenner.

Det sitter en forforsterker inne i antenna, og denne må ha strømforsyning. Denne strømmen kommer via coax'en, og signal fra satelitten blir overlagret på denne.

Det finnes alternative leverandører av antenner ute og går, men man må forvisse seg om at de er kompatible.

En innebygd antenne vil alltid være ett dårlig alternativ. For å få et fix, så må mottageren se minst tre satelitter. Og de må være godt adskilt i både azimuth og elevasjon. Tre gode satelitter rett over hodet slik at de mottas gjennom glassfiberhardtopen vil ikke gi noen posisjon. Vindusrammer, menneskekropper o.a. vil lokkere signalene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...