Jump to content

Alternativ ankervinsj til Quick?


Ulv I

Recommended Posts

Jeg anbefaler at du tar en telefon til Seatronic som selger Quick vinsjer - det er mulig at du med enkle endringer kan bygge den om til fritt fall vinsj.

Jeg har både hatt fritt fall og utkjøringsvinsj og jeg har endt opp med utkjøringsvinsj. Dette henger nok sammen med hvilken prosedyre man innarbeider for bruk av anker. Jeg har fjernkontroll - og bruker utelukkende denne. (Den er enkel å montere). Jeg har en prosedyre hvor jeg seiler svært sakte frem mot fjellparti/landområde etter at jeg har studert vindretninger i forkant. Det er fint at vi har mange forskjellige rutiner.

Etter å ha lest litt om folks erfaringer med frislipp på kjetting, så virker det ikke så greit med at det plutselig raser ut 50 meter med kjetting til havets bunn, for så å kjøre opp 25-30 meter igjen.

Tenkte ikke helt på dette med at alt ville rase ut når det først sleppes.

 

men, det tipset med å få tak i en fjernkontroll som kjører i X antall sekunder når man skal kjøre ut hørtes bedre ut. Da kan jeg stille den til å kjøre f.eks 10 eller 20 sekunder av gangen.

Jeg skal se nærmere på denne løsningen i løpet av vinteren.

 

Flere som nevner at det kanskje er mulig å stille den om til frislipp...... Er du sikker på at du ikke kan det ? På min er det en "knapp" på siden og i front for å velge mellom frislipp og manuell utkjøring. Man må bruke et lite skrujern eller kulepenn for den er hard å trykke inn..... Vis det henger 2 tynne ledninger sammens med de tykke er dette til kjettingteller.

Jeg skal sjekke om den faktisk er tilgjengelig på min, kan være greit å vite, sånn i tilfelle rottefelle :)

 

jeg vet at på min QUICK er det bare å løsne på toppen av huset, og kjettingen raser ut (husk å sette fast andre enden!)

For meg ser det ut som ULVEN sin har samme funksjon .

Det er denne strammingen /slakkingen som holder kjettingen på plass i sporet eller ikke

 

Er ikke det litt tungvindt å måtte bak til selve vinsjen for å løsne toppen av huset for å få ut dreggen? Jeg liker å stå ved plassen å kunne kontrollere motor og styring osv.

 

Engboen er jo klart den beste løsningen, litt av en pris da...

2369-15.jpg

 

Det er den som står bak på platformen min ja.. ankeret er ikke nedi vannet mens vi kjører i hvertfall. Veldig grei løsning slik det er gjort syns jeg.

Skal bare bytte ut det ankeret mitt med et rustfritt :-) blankt og fint skal det være..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du har en åpen og flott tilnærming til spørsmålet om ankervinsj.

Når du er så åpen for synspunkter vil jeg anbefale deg at du blir med en kort tur med bekjente av deg som har forskjellige typer ankervinsjer.

Da vil du få et bedre grunnlag for å vurdere om du foretrekker fritt fall fremfor kontrollert utkjøring.

Mitt valg er kontrollert utkjøring av anker, men jeg har forståelse for de som ønsker fritt fall.

Jeg kan argumentere i det "lange" for mitt syn - men det sentrale er at du blir trygg på ditt valg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett båter som slipper ankeret med kjetting for så å holde lav fart mot land, for meg så virket det som om kjettingen ble dratt ut av båten. Men det er mulig skipperen hadde en fjernkontroll i hendene som jeg ikke kunne se. Det er vel kansje avhengig av hvor grunt det er også, vet ikke hvor dypt det må være før kjettingen raser ut av seg selv... Uansett ville jeg hatt kjetting nederst ved ankeret slik at man får en daumann effekt.

Link to post
Share on other sites

Er ikke det litt tungvindt å måtte bak til selve vinsjen for å løsne toppen av huset for å få ut dreggen? Jeg liker å stå ved plassen å kunne kontrollere motor og styring osv.

 

Det har seg slik at jeg har min akter på en seilbåt. Jeg kan nå den fra styreposisjonen så for meg er ikke dette ett problem.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Jeg stiller noen spørsmål til jeg:

-Hvordan fungerer det med frittfall og kjetting, la oss si på 10 meter. Raser det ut til det er tomt?

-Hvordan fungerer det med frittfall og tau, vil tauet slutte å gi ut når ankeret når bunnen?

 

Jeg fikk satt på gjennomføring i badeplattformen når jeg var på slipp så jeg kan forsåvidt installere vinsj nå, men det var nå først å fremst for å få ankeret bort fra dekk...

Link to post
Share on other sites

-Hvordan fungerer det med frittfall og tau, vil tauet slutte å gi ut når ankeret når bunnen?

 

 

Såvidt jeg kan så på min Ilas slutter tauet å gi ut da ankeret når bunnen. Det tauet som kommer ut da ankeret har nådd bunn, trekkes ut etterhvert som båten nærmer seg land.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan så på min Ilas slutter tauet å gi ut da ankeret når bunnen. Det tauet som kommer ut da ankeret har nådd bunn, trekkes ut etterhvert som båten nærmer seg land.

Det betyr vel også at man kan justere på fortøyningene (trekke båt inn og ut) uten fare for at det slakkes for mye?

Link to post
Share on other sites

Jeg har også Anchorlift med kontrollert utkjøring som fungerer veldig bra. (Selvfølgelig kjetting). Et trykk på fjernkontrollen så kjører vinsjen kontrollert ut i 20 sekunder. Det betyr at jeg kan har fjernkontrollen i reim rundt halsen, og avhengig av avstand/dybde gir et trykk til og går selv i land med fordøyning på brygga eller berget. (Må legges til at batteriet på fjernkontrollen gikk tomt mens jeg var på land i fjor sommer, og det er ikke gøy hvis du har trekt båten for langt fra land. Et realt lengdehopp gjorde imidlertid sitt til at jeg slapp en dukkert i forholdvis kaldt vann).

Link to post
Share on other sites

Det betyr vel også at man kan justere på fortøyningene (trekke båt inn og ut) uten fare for at det slakkes for mye?

 

Stemmer, gjør jo dette i blant, det faller knapt ut 10 cm når jeg frigjør tauet for å trekke båten nærmere land. For ordens skyld vil jeg nevne at jeg har 7,5 kilo(eller er det 5 kg?) bruce kopi og 12 mm blytau.

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-Hvordan fungerer det med frittfall og tau, vil tauet slutte å gi ut når ankeret når bunnen?

 

På den gamle båten min, der monterte jeg engbo sin midi 201, det var tau og frislipp..

dvs: når du skulle ha ut ankeret, så kjørte vinsjen i et par sekunder utover, deretter slapp den taket og tauet løp fritt.

Det slapp aldri ut mer tau enn det trengte. Altså kunne jeg konsentrere meg om å styre båten inn til der jeg skulle være, for så stramme opp ankeret etterpå.

Det var aldri mer ute enn båten hadde dratt ut selv.

 

Nå på den nye båten med quick og kjetting har jeg ikke testet å frislippe enda, men det skal jeg teste.

Jeg står ved fører posisjonen, og fruen står foran i baugen med tauet, altså er det ikke noen bak på platformen til å slippe ankeret.

Jeg må altså kjøre ut kjettingen, men jeg må bare gli saaaakte innover, dvs sette litt i gir og i fri igjen.. litt i gir igjen, så fri igjen.. ellers går det for fort innover mot brygga og ankeret holder igjen og baugen stikker til siden (siden ankeret er på styrbord side helt bak, vil baugen stikke til sb når det blir stramt bak der.

Jeg må altså ha ei hand på gir/gass stikka, og andre på bryteren for å kjøre ut kjettingen, og styre med beinet.. Litt tungvindt ja..

Men heldigvis fant jeg igjen fjernkontrollen til den bak, så jeg kan holde den i handa og kjøre ut kjettingen med samme handa som jeg styrer med eller gasser med.. litt enklere, men fortsatt tungvindt.

Så om jeg kunne ha valgt på nytt, ville jeg heller hatt en engbo vinsj bak med tau og frislipp, og beholdt kjettingen og quick'en foran.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...