Ficher Posted September 4, 2008 Share Posted September 4, 2008 Se 1 av 5 filmer her...... http://www.youtube.com/watch?v=o8ZstKoyc9I...feature=related * Søk under related videos ( høyre side) for film 2 til 5 Quote Link to post
RonnyB Posted September 4, 2008 Share Posted September 4, 2008 Må vel innrømme at slike bølger har jeg sett jevnlig, det er bare å sette 3 unger i badekaret he he Fra spøk til alvor, var mystiske greier...... Quote Ronny Blørstad 90990434 http://www.ksmv.no/historie.htm Link to post
olews Posted September 4, 2008 Share Posted September 4, 2008 Vitenskapen sier også at humler ikke kan fly, sykler ikke svinge. Vi vet alle at alle dette er feil. Det er bare slik fordi modeller som brukes for å beskrive fenomenet er ufulstendige. Slik er det helt sikkert med bølger også. Et eksempel fra Fastnet i '79 er at de værste bølgene var over en fiskebank (ref. Force 10 fastnet boka). Teorien sier at det var for dypt til at dette kunne trigge brytende bølger, men de gjorde det altså. Slik er det med monsterbølger også. Jeg diskuterte dette med noen forskere på havlabben i Trondheim (den stor tanken) og de mente at bølger kunne komme i alle mulige størrelser og at man ikke burde stole for blindt på modeller. Nå vokser nok bølgene men møtte med årene, om de var 3 m for 10 år siden husker man dem mye mye større i dag 10m+ ! Akkurat som den gjedda man tok ! Ole Quote Ole S/Y Algol Link to post
roaldbj Posted September 4, 2008 Share Posted September 4, 2008 Jeg synes innslaget om freak wave var tankevekkende, og særlig opplysningen om overrepresentasjon i Sør-Afrika. Quote Link to post
Kongeskipet Posted September 4, 2008 Share Posted September 4, 2008 Har lest om det i Illustrert Vitenskap. Her står det litt om det. Quote Hvorfor bruke motoren og ha årene i reserve, når man kan bruke årene og ha motoren i reserve? Link to post
Ficher Posted September 5, 2008 Author Share Posted September 5, 2008 Jeg synes innslaget om freak wave var tankevekkende, Det synes jeg og. Så, om det er mye dårligt på tv i helgen.............kan dere ta en titt på denne dokumentaren. Quote Link to post
nives Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 (edited) Har snakket med han som stod på nederste dekk på Draupner, da Bølgen kom. Er ca 25m. til dekk , og han såg opp på den. Heldigvis la den seg litt, og gikk under plattformen. Har jo gått myter om dette i alle år, men det var ein grei film. Glad eg aldri har opplevd noe slikt Edited September 5, 2008 by nives (see edit history) Quote Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Ficher Posted September 5, 2008 Author Share Posted September 5, 2008 Har jo gått myter om dette i alle år, men det var ein grei film.Glad eg aldri har opplevd noe slikt Dette er det nærmeste jeg har vært en "Freak Wave" http://www.youtube.com/user/kkllnmo ( frivillig tur med en rimelig stor supplybåt i sterk storm ++ på vei inn til Tananger) Quote Link to post
Recommended Posts