Jump to content

Noen med erfaring fra seilferie i australia?

Framtia

Recommended Posts

sitter her og planlegger årets juleferie. Skal til Australia og har veldig lyst til å leie båt noen dager f.eks på Whitsunday Islands (men andre lokaliteter kan også være aktuelle). Har funnet mye nyttig info på http://www.sunsailwhitsundays.com.au/.

Jeg vil gjerne ha tips fra de som måtte ha relevante erfaringer å dele.

whitsundays.jpg

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hei,

Jeg tilbrakte en snau uke på seilferie på whitsunday Islands vinteren 2000/2001. Utrolig fine seilforhold og dykkerforhold. Sikten i vannet overgikk 50m på en hvilken som helst dag :cheers:

Som backpacker leide jeg båt med kaptein sammen med 6-7 andre - det var ganske greit å ha en kjentmann til å foreslå "stille viker" der det var fint å se seg rundt og overnatte da det til tider var mange båter som seilte rundt.

Gled deg - det er fantastisk varmt og godt - også i vannet ;)

Et tips: Dersom du har tid - stopp noen dager på Fiji på veien hjem. Billig, og øygruppene vest for hovedøya byr på enorme opplevelser med både seil og dykkemuligheter. Ute på øyene er det litt back to basic med få eller ingen telefoner, tv er et fremmedord og maten dyrkes stort sett lokalt. mye kan ha forandret seg siden 2001, men da var det i allefall ekstemt fint der.

Takk buckley, blir nok ingen tur om Fiji, vi er egentlig på besøk i Melbourne og skal ha en uke i nærheten av barriærerevet. Ulempen er at juleferien er absolutt høysesong, så det er lite ledig og høye priser. Fikk et tilbud fra Sunsail i går på 4300€ for å leie en 42fots katamaran i 5 døgn (vi er tre voksne og tre barn) noe som er i overkant av hva jeg hadde håpet. Det er vel også bare jeg som "må" seile på turen, så vi får se om det kan være et alternativ med landbasert bosted og så leie mindre båt på dagsturer eller kanskje være med på en organisert båttur ut til revet.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Regner med du skal være en stund i Melbourne før du drar til Whitsundays så jet-lag er vel ikke noe problem. Airlie Beach er et fint sted som utgangspunkt for båtleie i og rundt whitsundays. Det er også fint som utgangspunkt for en dag ute på Great Barrier Reef. Fra Airlie Beach kommer du ut til revet på steder som er noe mer jomfruelige enn de vanlige plassene fra Cairns som ligger nærmere revet. Det tar vel ca. 1 time med cruisebåt ut til revet fra Airlie Beach.

Nå er det ikke akkurat billig å leie båt eller noe annet for den saks skyld i perioden fra 20/12 og ut januar i Australia. Det er midt i sommerferien og "alle" skal det samme. Whitsundays er jo imidlertid et fantastisk område om du kombinerer med en tur på revet så det kan absolutt anbefales men som du allerede har funnet ut, det er ikke nevneverdig billig....

Airlie Beach er også såpass langt sør at du ungår stingersen (selv om du bør ha våtdrakt i tilfelle) drar du lenger nord så bør du ikke bade på denne tiden av året.....

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...