Mariell Startet 4.September.2008 Del på Facebook Startet 4.September.2008 Det gikk fort gitt. Satt båten til salgs på Søndag. I dag ble salgs kontrakt underskrevet. Prisen ble ørlite under hva jeg håpet på. Men fornøyd. Dagens marked tatt i betraktning. Ett tap siden jeg handlet for 4 år siden, men sånn er livet. Så nå blir det å inntensivere søket etter noe "nytt". Har ett par projecter i øyekroken. Men så var det prisen som er satt på projectene da. Tror ikke alle har skjønt at det er kjøpers marked og en stagnasjon i prisene. Slipper jo mye styr. Hvis jeg venter til våren med å handle da. Kan jo hende at de samme projectene fortsatt står da. Men har jeg ro i ræva eller nærver til å vente!!!! Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bonus Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 Hva er det du "myser" etter da Mariell? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 4.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2008 Sa en gang for mange år siden. At jeg skulle ha en Trawler før jeg ble 50. (Og det er ikke lenge til). Så det er i det segmentet der jeg kikker. På den annen side. Så sa jeg vel også at jeg skulle være gjeldfri før jeg var 60 En ting er sikkert. Jeg bommer på en av de lovnadene. Har en følelse at det blir den siste. Vi får se hva de neste par ukene vil bringe. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Thorlyn Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 Velkommen til Kaptein skuteløs klubben Selv så skal jeg ned til channel islands om en drøy uke og myse litt.. vi får se. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hansi Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Gratulerer som kaptein skuteløs hvis en kan bruke en slik floskel. Ingen god følelse kan jeg tenke meg. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Fire dager på å selge båten??? Da har du solgt den for billig. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
SandAnker Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Om man har solgt for billig vet man vel aldri, det er jo markedet som bestemmer prisen, men det er lov og være uenig med markedet Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 5.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2008 Fire dager på å selge båten??? Da har du solgt den for billig. Mulig det. La meg med vilje i nedre del av prisskalaen for å få innteresse. Etter første visning så kom kjøper med ett bud som jeg avviste tvert. Dagen etter så ringte han og høynet budet til noe jeg kunne akseptere. Med i kontrakt kom da at båten selges som den er og at kjøper ikke kan komme tilbake hvis noe skulle være galt. Ikke det at jeg tror at det er noe mer enn det som jeg har informert han om. Var planlagt en ny visning i dag. Men respons har kun vært fra disse to. Kunne jo sagt nei til første å satse på at neste kommer med ett høyere bud, men det vet man aldri. Uansett så var akseptert bud ikke langt fra prisantydning. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Kjeles Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Med i kontrakt kom da at båten selges som den er og at kjøper ikke kan komme tilbake hvis noe skulle være galt. Dette er en juridisk uholdbar klausul. Selger har plikt til å opplyse om kjente feil og mangler. Samtidig må kjøper godta feil og mangler som selger har rimelig grunn til ikke å kjenne. Hva er alternativet til "selges som den er"? Kanskje "selges som den ikke er"? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Dette er en juridisk uholdbar klausul. .... Hvor finner du dekning for den påstanden? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Teerex Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 (redigert) "selges i den tilstand den måtte befinne seg i ved salgsøyeblikket, og uansett tilstand den måtte komme i ved ethvert tidspunkt etter at handelen er oppgjort" Redigert 5.September.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kjeles Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 Hvor finner du dekning for den påstanden? Kjøpsloven http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-027.html Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 Som jeg forstår det så gjelder i utgangspunktet Kjøpslovens betingeler for en avtale inngått mellom to privatpersoner hvis intet annet er sagt/avtalt. Men siden vi har avtalefrihet i dette landet så vil jeg tro at en avtale inngått på frivillig basis mellom to voksne mennesker som er ved sine fulle fem og som fraviker Køjpsloven vil være juridisk gyldig? Eller mener du Kjeles at man ikke kan inngå en slik avtale? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
McEwan Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 Og det blir litt håpløst å bare henvise til loven. Vis heller til de relevante utdrag du mener er til hinder for en slik klausul. Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 (redigert) [/color] Det er jo snart ikke båt igjen i fjorden nå når alle selger. Hva skal jeg gjøre til Sangt Hans da..? Vel, Trygve har vel ikke solgt enda, så da blir det vel han og jeg i kortesja neste år. Gratulerer med salg både Mariell og THORLYN Kansje legge ut for salg jeg å nå da. Redigert 6.September.2008 av W-945 (see edit history) Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Kjeles Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 .. fraviker Kjøpsloven vil være juridisk gyldig? .. til hinder for en slik klausul. Poenget med Kjøpsloven er jo at den skal regulere handel og beskytte både selgere og kjøpere mot å blir lurt. Private avtaler som fratar den ene parten rettigheter og plikter som er beskrevet i loven vil derfor ikke være juridisk bindende. En setning som "selges som den står," forandrer ikke selgers og kjøpers rettigheter og plikter. Virkeområdet er definert i § 1: § 1. Alminnelig virkeområde. (1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova. (2) Loven gjelder også bytte av ting så langt den passer. Det ligger altså ikke noe forbehold i virkeområdet, som f.eks. "gjelder ikke dersom partene har avtalt noe annet." Det samme er tilfelle for Husleieloven. Dersom en leietaker skriver under på en leieavtale som gir ham/henne svakere rettigheter enn det som Husleieloven bestemmer, så er avtalen på dette punktet ugyldig. Husleielovens bestemmelser kommer til anvendelse uansett. Er ikke dette allmennkunnskap? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 enig , ved salg av bruktbil , så er ikke "selges som forevist eller som den er" noe veldig frigjørende for ansvar. derfor er det etter mitt syn ,eneste riktige ¨å skrive , selges som vrak , evt rep objekt. hvertfall viktig hvis en forhandler selger en billigbil billig for å bli kvitt ett "problem" Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 Selv med avtalefrihet kan man ikke gjøre ulovligheter lovlige ved å føre de inn i en avtale. Man kan avtale bedre vilkår enn loven, men ikke dårligere, loven er minimumstandarden. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 En kamerat kjøpte en båt hvor det sto i kontrakten at selger solgte båten uten skjulte feil og mangler. Han fant flere feil etter overdragelsen og selger fulgte opp med erstatning på det meste. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Blue_Dragon Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 "som den er" betyr ikke at kjøper ikke kan komme til tilbake med krav som er urimelig at skal oppstå. Men det er klart a du som sleger står mye bedre med en slik ordtekst i kontrakten. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 Poenget med Kjøpsloven er jo at den skal regulere handel og beskytte både selgere og kjøpere mot å blir lurt. Private avtaler som fratar den ene parten rettigheter og plikter som er beskrevet i loven vil derfor ikke være juridisk bindende. Er ikke dette allmennkunnskap? Som jeg forstår dette så snakker vi vel egentlig om to lover; Forbrukerkjøpsloven som gjelder mellom en profesjonell aktør og privatpersoner og Kjøpsloven som gjelder mellom privatpersoner. Når det er Forbrukerkjøpsloven som gjelder så er jeg enig med deg i at man ikke kan avtale andre betingelser enn den/de loven foreskriver og gjør man det så er det loven som gjelder uansett. Når det gjelder avtaler mellom to privatpersoner så mener jeg at det er avtalefrihet. Hvis selger har underslått vesentlig informasjon så kan nok heller ikke en privatperson fraskrive seg ansvar for det i et privat salg, det ville jo virke litt rart. "Hvis jeg i denne avtalen har løyet eller underslått vesentlig informasjon så kan ikke den annen part bruke dette mot meg"? Ditt spørsmål om ikke dette er pensum på ungdomsskolen så er svaret så vidt jeg vet nei. Og på ditt spørsmål om ikke dette er allmenkunnskap så er det så definitivt NEI! Divese undersøkelser viser at f.eks butikkpersonale rundt omkring ikke har peiling, og de, av alle burde visst det, etter mitt syn! Selv med avtalefrihet kan man ikke gjøre ulovligheter lovlige ved å føre de inn i en avtale. Man kan avtale bedre vilkår enn loven, men ikke dårligere, loven er minimumstandarden. Det er vel ikke ulovligheter vi snakker om her? Det som er ulovlig er ulovlig og hva dette er bestemmes av Stortinget, den lovgivende forsamlig, ingen andre, så vidt jeg vet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mariell Svart 6.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2008 Det er jo snart ikke båt igjen i fjorden nå når alle selger. Gratulerer med salg både Mariell og THORLYN Kansje legge ut for salg jeg å nå da. Blir VELDIG overasket om det ikke ligger en ny båt i båsen på Havnebakken før St. Hans. Mest sansynlig før utgangen av September. Regner med at når to voksne mennesker er blitt enige om at handelen er "as is", så er det det. Selfølgelig er jeg enig i at om det skulle være en viktig skade/mangel som jeg som selger har holdt tilbake, så kan og bør selger klage på dette. Såpass seriøs og sikker på at det ikke er noe galt er jeg. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
McEwan Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 (redigert) Fra kjøpsloven: § 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg. (1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, (b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller © tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. (2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer. Redigert 6.September.2008 av McEwan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svolværpostei Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Selv så skal jeg ned til channel islands om en drøy uke og myse litt.. vi får se. Heldiggris! Jeg håper du kan rapportere tilbake om du finner noe spennende. Jeg funderer på en kurant Fairline 36 Turbo, eller lignende. Burde være litt å spare på å ta inn fra Channel Islands. Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 (redigert) Det er jo snart ikke båt igjen i fjorden nå når alle selger. Hva skal jeg gjøre til Sangt Hans da..? Det blir vel ikke ferre båter av at noen selger? De bytter jo bare eier og forhåpentlig vis blir de også brukt. Redigert 8.September.2008 av jandrea (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.