comfortthomas Startet 5.September.2008 Del på Facebook Startet 5.September.2008 Vi har en stor diskusjon på jobben her: Hvor kommer uttrykket "med brask og bram" fra? Det må jo være noe maritimt...? Hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 jeg tror det stammer fra den gangen brask ble enig med bram, om å komme. :-) sorry Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Honduras Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Når du har splittet Bramseilet, kommer du til med Brasken..... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
oddgeir Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Det har seg slik at "bram", som i brask og bram, ifølge Bokmålsordboka, betyr: bram subst. (av bramme) støyende, overmodig oppførsel med brask og b- / uten b- Motsatt betyr "bramfri" stille, bekjeden. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
logget av Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Jeg har alltid forbundet uttrykket med en noe ukontrollert hendelse med til tider stor underholdningsverdi. For eks. det vi noen ganger ser forut selve fortøyningen av båter når kapitalen har bestemt størrelsen på båten og resten er overlatt til tilfeldighetene. Der er da mannen som manøvrerer og er bram mens kona er brask når hun blir pålagt å ta skylden for hendelsen i all offentlighet. Sitér dette innlegget Link to post
Seariders Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 så vidt jeg vet er "Bram" et seil som er på større båter, Fx: statsråd lhmk. altså det nest øverste seile i stormasten, under "røyl" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.