Jump to content

Trekke meg fra kjøpet?


Goran

Recommended Posts

Har fått ett dillema: Jeg har sagt over tlf at jeg slår til på en 2008 mod. båt, avtalte videre å skrive kontrakt førstkommende sønd/mandag. Dvs den er ikke signert enda.

 

-Når jeg i dag snakket med forhandler, så kommer han selvsagt med et knallgodt tilbud på en -09 modell som frister meg mer.

 

Hva sier dere? Kan jeg/bør jeg kansellere bruktkjøpet? Pokker heller, ikke lett dette...

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Du kjøper det du ønsker, ingen har solgt båten før det er skrevet kontrakt. Du får heller fortelle selgeren det slik det er, du har fått ett annet mer interresant tilbud...

 

(så kom paragrafrytterene ridene da, i god tro om at den røde boken gjelder i alle verdens hjørner...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fortell selger situasjonen akkurat som den er. Det kan jo være at han ikke har så mange alternative kjøpere og er villig til å gå ytterligere ned. Hvis ikke kjøper du det du har lyst på. Det er dine penger. Selvsagt surt for selger som tror han har solgt båten, men som Knutza sier..hva skal bevises, og hvor... Du har jo ikke båten i din forvaring.

Hva ble sagt, hvordan var det ment fra din side osv. Spill med "relativt" åpne kort, men ikke si noe han kan ta deg på hvis han ønsker å krangle. Livet er for kort... :wink:

Link to post
Share on other sites

bare å trekke seg, men å si fra på et så tidlig tidspunkt som mulig er nå alltid en fin ting.. er nå meir som en gentlemans reservasjon fram til en seinere dato en sånn muntlig avtale. det er nå det som kommer på papiret som gjelder. det er nå engang slik at money talks, bullshit walks. sjøl opplever eg alltid mange som sier de skal ha men man hører ikkje et ord.. samme hva det gjelder bil, båt løsøre.

Link to post
Share on other sites

Hva sier dere? Kan jeg/bør jeg kansellere bruktkjøpet? Pokker heller, ikke lett dette...

 

 

Har selger gitt deg et tilbud som du muntlig har bekreftet at du aksepterer så har du en forpliktene avtale med selger.

Etter mitt syn kan du ikke gå tilbake på denne. Det at du har avtalt tidspunkt for signering av kontrakt forsterker bare forpliktelsen ytterligere.

 

Når det er sagt, dersom du velger å trekke deg fra denne muntlige avtale så kommer nok ikke selger noen vei rent retslig for han har mest sannsynlig ingen beviser for at dere hadde en avtale.

 

Så da er det opp til deg å bevise om du er en mann av ditt ord :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Slikt er veldig kjedelig for begge parter. Hadde en slik episode selv da jeg solgte den forrige båten. Kjøper trakk seg etter muntlig avtale, og jeg hadde avvist flere interesenter i god tro. Klok av skade, tar jeg vare på navn og nummer på alle interesenter heretter, og ingenting er solgt før penger er på konto, eller håndpenger betalt. Ingen problemer med å skjønne din side av saken heller, men det blir jo et spørsmål om hvordan du selv vil fremstå. Å komme noen vei med det for selger, hvis du trekker deg, tror jeg blir vanskelig, så det ligger nok på det moralske planet, og er ditt valg. Ta en prat med selger, og legg frem saken din. Kan evt tilby selger noen lapper som plaster på såret om det har skadet hans salg.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med SF, dette har lite med et dilemma å gjøre. Du har forpliktet deg både moralsk og juridisk, så dersom du skal trekke deg fra kjøpet bør du bare gjøre dersom det er OK for selger. Alternativt kan du opptre som en dri***ekk og unnskylde deg med at selgeren sikkert ville ha gjort det samme eller at selger uansett ikke har noen sak fordi det er vanskelig å bevise osv. Er du en virkelig dri***ekk, noe jeg ikke har noen grunn til å tro, vil du ikke trenge unnskyldning overfor deg selv en gang :wink:

Link to post
Share on other sites

Du kjøper det du ønsker, ingen har solgt båten før det er skrevet kontrakt. Du får heller fortelle selgeren det slik det er, du har fått ett annet mer interresant tilbud...

 

NIX. Tilbud+Aksept=Avtale og det er ikke til å komme forbi. Du er forpliktet til å oppfylle den inngåtte avtalen, ved å betale for og overta båten. :smash:

 

Det handler også om å ha moral.

 

Just precis. Folk som ikke overholder sine avtaler, er umoralske. :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Eg har hørt to historier då selgera har fått betre bod på båten dei skulle selge, men hadde allerede ein avtale med ein kjøper. Begge gangane har båten blitt selt til den som hadde den første avtalen. Surt for selgeren, men that's life.

 

Så, om du har fått eit so godt tilbod frå forhandleren at du har meir lyst på den båten, så syns eg du isofall må gi ein kompensasjon til selgeren du har avtalt med.

Men det er no berre mi meining.

Link to post
Share on other sites

Slikt er useriøst. Har du inngått en muntlig avtale har trolig selger avslått andre interesenter. Ingen kommer til å føre rettsak om du trekker deg, men du verden så rotete! Hvorfor har du ikke presset forhandler før?

 

Opplevde en gang at en selger trakk seg på en båt jeg skulle kjøpe. Vi hadde avtalt detaljer om overtakelse, betaling osv. Da var alt klargjort, alle informert om båten - og vips så fant han ut at han ikke skulle selge likevel. Mannen var en høytstående foretningsmann på toppen av det hele. Slikt er bare useriøst. Enkelt og greit.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha kontakte selger og forklart situasjonen. Si at du har fått en kjempetilbud på en nyere båt. Jeg vil tro han vil forstå situasjonen. Evt . kanskje tilogmed komme med et enda bedre tilbud? Hvem vet. Vær ærlig. Tror det vil lønne seg.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

NIX. Tilbud+Aksept=Avtale og det er ikke til å komme forbi. Du er forpliktet til å oppfylle den inngåtte avtalen, ved å betale for og overta båten. :smash:

 

Dette gjelder vel forutsatt at avtalen er inngått på fast utsalgssted?

 

Det er nå en stor båtutstiling i Sandvika og det er vel utenfor selgers faste utsalgssted og da vil vel angrefristen gjelde for alle avtaler som inngås der?

 

Eller?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått med luen i hånden til selger og forklart hvordan ting og tang var og sjekket om selger hadde andre kjøpere for hånden.

Forstår du det slik at å trekke seg skaper store problemer ville jeg tilbudt en kompensasjon. Om selger fortsatt var uvillig ville jeg stått for avtalen som var inngått og kjøpt båten.

Det er ikke riktig at selger skal lide for at du ikke klarte å kartlegge markedet før du inngikk avtale.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok ikke det finnes noen angrefrist i kjøpsavtaler inngått mellom privatpersoner. Jeg er ikke jurist av profesjon, men mener å huske fra rettslære på videregående at angrefristloven kun gjelder avtaler inngått mellom forbrukere og profesjonelle selgere (typisk telefonselgere, dørselgere etc).

 

Jeg ville nok, som mange her er inne på, oppfattet avtalen som juridisk og moralsk bindene. Forhåpentligvis løser saken seg i dialog med selger. Lykke til! :yesnod::yesnod:

Hyttefolk i båt

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om du er låst. Får bare håpe du får ordnet med finansieringen da... for det hadde jo vært leit om du måtte ringe selger og si at "Sorry, banken vil ikke være på dette gitt..." Useriøst, ja..uvanlig, nei... :crazy:

 

Hadde selv kjøpt en båthenger over telefon i vår. Fant den på FINN, fine bilder, akkurat hva jeg var ute etter, hyggelig pris og hyggelig selger i Sandnes. Jeg sa jeg skulle ha den til den pris selger forlangte, og at jeg kom og hentet den førstkommende Lørdag. Etter å ha ordnet barnepass, overnatting hos slekt på veien (Tar det som en tur, Sarpsborg er noen mil unna), penger osv er alt klart. Ringer fredag ettermiddag og sier at "vi kommer ca kl 14.00 hvis det passer bra". Får beskjed fra selger om at det ikke var nødvendig, han hadde solgt den til en som ringte senere og bød 1000,- over.... :headbang::headbang:

 

Hva skal man gjøre.... Hvis jeg ikke hadde ringt på fredag, men bare satt meg i bilen og kjørt... :crazy:

 

Nå ringer jeg bestandig en siste gang, da jeg ikke stoler på folk lenger når det gjelder kjøp og salg.

 

Og jeg skal aldri mer handle med folk fra Sandnes i hvert fall... :nono:

Link to post
Share on other sites

Avtaleloven er klar:

"Tilbud og aksept

- Tilbyderen er bundet av tilbudet sitt når mottakeren har fått det og har gjort seg kjent med det.

- Tilbyderen kan ikke gå fra tilbudet før akseptfristen er ute (med mindre mottakeren avslår tilbudet).

- Når aksept har kommet fram til tilbyderen, er bindende avtale inngått."

 

(ref.: http://www.hive.no/avdeling/sa/rettslaere/fju/fju04-2.html )

 

Angrerettloven er også klar:

 

Se http://www.lovdata.no/all/tl-20001221-105-004.html#11)

 

Det er synd å se at en del BP-medlemmer blottlegger både sin manglende kunnskap innen forretningsjuss og — hva verre er — manglende moral.

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok ikke det finnes noen angrefrist i kjøpsavtaler inngått mellom privatpersoner.

 

Jeg gikk ut ifra at muntlig avtale som er inngått var med en forhandler siden det er en 2008 model det dreier seg om, men hvis det er avtale inngått med en privatperson er det nok ingen tvil om at jusen er enkel; bindende avtale er inngått!

 

Generelt viktig at spørsmålsstiller gir mest mulig informasjon om saken slik at noen og enhver kan gi best mulig svar basert på mest mulig fakta fakta heller enn tolkninger av den aktuelle situasjonen, etter mitt syn.

 

Forøvrig er jeg ikke så nervøs for å blottlegge min manglende kunnskap innen foretningsjuss siden dette er et diskusjonsforum for legfolk med interesse for båt og ikke et forum kun for jurister om kompliserte juridiske problemstillinger, eller kanskje jeg har misforstått Kjeles? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Di gangene jeg har bestemt meg så har jeg netopp det : BESTEMT MEG!!!!!

da slutter jeg og lete på finn.no og lete etter andre tilbud......

hadde båtforhandleren ringt meg etter å BESTEMT meg hadde jeg sagt jeg desverre har alerede kjøpt

men enda bedre : kjøper jeg så forter jeg meg å skrive slik at heller ikke selger plutselig blir fristet til og selge til en med cash i hånda

en deal er en deal og jeg har ved flere annledninger blitt lurt ved salg - så der er det klinkende klart ingen handel før MINST kontrakt /håndpenger er tatt i mot

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...