myhreoe Startet 5.September.2008 Del på Facebook Startet 5.September.2008 Hei . jeg holder på med overhaling av gm motoren, og skal i den forbindelse bytte ut kam aksel lagerene.Men har bare klart å få løs 2 av de. Nr 3 sitter som om den skulle vært limt fast. Bruker verktøy som er beregnet for dette (kjøpt på biltema) Hvor mye skal jeg prøve å slå? Blokka er forsåvidt solid men hammeren blir bare større og større, og mindre eller lite skjer .Nevner for ordenskyld at det er en 6.2l. Skal jeg prøve å varme opp og så eller Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Moyja Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 (redigert) Du lager en dor som passer akkurat inn og har en kant på enden så den ikke sklir rettgjenom. Et langt skaft iden så slår du det gamle lageret ut. husk at lagrene er ikke likestore. er montert som 1,2,3, osv. For montering bruker du en lang gjengestang med tildreide monteringsdorer i teflonplast til det aktuelle antall lager. OBS! Skal Ikke varmes Redigert 5.September.2008 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 (redigert) Det finnes nedkjølingsspray i handelen. Varm opp toppen til ca 60 grader (varmtvann fra kjøkkenkrana). Spray isspray på lagerflaten og kakk den ut. Det pleier å virke. Isspray får du kjøpt i sportsbutikker eller butikker som selger verkstedsmateriell. Her er et eksempel. Redigert 5.September.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Alternativt kan du jo splitte lageret med baufil, om det er plass til det! Da kommer det ut lett som bare det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
knutza Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Det er selvsagt et alternativ, men det er alltid en fare for skader og/ eller metalspon på uønskede plasser. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Helt klart, men når man slipper opp for andre alternativer er dette en mulighet! Masse filler rundt, og en grundig rengjøring etterpå så burde det tross alt gå greit. Men om det lar seg presse ut helt så er jo det helt klart det beste! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Superkul Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 ta ei pipe i skrallesettet som du legger inntil og klin til - den kommer nok - men hvorfor ikke varme???? hvis ikke noe går så frem med fila ....... samme om du kommer borti no det er jo di nye lagerne som skal være 100% hele når du overhaler er det vel greit å vaske gjennom alt til slutt uansett med diesel?? eller trykkluft og blåse rent (før du monterer noe) da får du ut all småskit Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
kimosabi Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Kjøp deg en tech-bok på GM-motorer. Spesialverktøy er et must ved bytte av kamlager. Ikkeno j**la baufiling og helst så lite som mulig slåing. Google it, goddamnit.:-) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 hva spesialverktøy da??? som koster masse penger og en evnt pipe som du allerede har gratis??? likte også varme/kulde saken hadde foringer /m metallhylser jeg skulle ha inn i stag på en bil og det var helt umulig å få inn uten presse la foringene i frysern og varma stanga - litt zalo og vips der satt den Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
kimosabi Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Hvis man ikke gidder å bruke litt spenn på verktøy når man gjør sånne jobber så værsågod. Ferdig her. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 (redigert) Slik ser den ut og Her kan du kjøpe den for $59.95 . Install cam bearings with ease! Remove old cam bearings and install new ones like a professional with our Summit cam bearing installation tools for small block Chevys. These kits contain an arbor with the drive mount, drive spools, spool stabilizers, and a drive cap. Even if it's your first time installing cam bearings, the instructions will walk you through the process. Redigert 5.September.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 (redigert) Bare for og nevne det , verksted manualen sier slå ut og slå inn, men jeg er ikke tilhenger av og slå inn lager for det er så lett og skade lageret. En liten sjevhet og bye bye med oljetrykket, hvis du i det hele får inn kammen. Power, har du vært borti eksos manifoiler og ricere til v8 av alumium? Jeg har to av fabrikat "Magnum" disse er av utsende lik de som Nicson produserte. Jeg skulle ha hatt utslippet på mitten og opp, mine har bak og det er dålig med plass. Redigert 6.September.2008 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 (redigert) hmmmmm når "spesial" verktøyet gjør akuratt det samme skjønner jeg ikke helt poenget jeg har overhalt/ skrudd mye volvo bilmotorer men aldri brukt noe slik - og di går enda selvsagt er godt verktøy halve jobben men jeg tenker også penger hele veien og ikke minst 7-800 kr for den der med frakt??? og måtte gå i 3-4 uker og venta ??? jeg hadde ikke giddi jeg skal vedde på at den ikke kommer ut som smør når den ikke kommer ellers .... og bevares - ikke slå den nye inn igjen med tanke på skade - legg den i frysern ??? Redigert 6.September.2008 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
power Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 (redigert) Jeg skulle ha hatt utslippet på mitten og opp, mine har bak og det er dålig med plass. Dette er vel til OMC drev eller båt med aksel , du skal vel ikke kjøre sjøvann i disse håper jeg . Her kan du se noen flere utgaver av manifoiler Redigert 6.September.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 Riktig verktøy er ofte mer enn 90% av jobben. Selv ville jeg valgt å oppsøke amcargutta i nærheten, evnt. et verksted som driver med rep. av slike motorer. Kan godt hende de låner det dette verktøyet. Ofte går det greit uten det anbefalte verktøy, men ikke alltid. Hvorfor ta sjangsen og risikere å ødelegge noe? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 godt forslag i stedet for å kjøpe utstyr du bruker en gang?? ta med klompen til noen som har eller låne Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Chris284 Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Install cam bearings with ease!Remove old cam bearings and install new ones like a professional with our Summit cam bearing installation tools for small block Chevys. GM 6,2L eller 6.5L er ikke "small block", men en "liten" bigblock. Den største small block bensin er på 5,7L om den ikke er borret. Men mulig jeg husker feil, så fantes det en 6,2L som var en borret 5,7L. Bør i såfall undersøke om lagerene er like store så verktøyet kan brukes på en small block. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
elvira II Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 GM 6,2L eller 6.5L er ikke "small block", men en "liten" bigblock. Den største small block bensin er på 5,7L om den ikke er borret. Men mulig jeg husker feil, så fantes det en 6,2L som var en borret 5,7L. Bør i såfall undersøke om lagerene er like store så verktøyet kan brukes på en small block. 6,2/6,5 er verken small eller big block. Den største smallblocken av gamle typen er en 400 cid = 6,0L. For å få ut lagrene går det alltids å ''jukse'' litt forsiktig, men når de nye skal inn MÅ du ha riktig verktøy! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.