Jump to content

Dynamo gir 15,5, men batteriet får ikke strøm

willmasta

Recommended Posts

Har målt spenning med motor igang uten tilkoblet batteri. Ledningene som kobles til batteriet gir ca 15,6 volt fra dynamo. Når jeg kobler disse på batteriet og måler spenningen der daler det hele til 12,7 og synker ved forbruk. Batteriet går til slutt tomt... Dynamo helt ny, batteri helt nytt.... Ideer? :headbang::crazy: Motor er forøvrig en Yanmar 3hm 1984. Har pløyd noen tråder om dynamoer som ikke lader, men ikke funnet noe forståelig... På forhånd takk for enhver hjelp!

Velkommen til båtplassen! En dynamo må ALDRI kjøres uten at den er tilkoblet batteri, da det er stor fare for å ødelegge diodene i dynamoen. Lyser ladelampa som den skal (slukker når du starter) ? Prøv å mål spenningen på B+ og D+ når motoren går, og dynamoen er TILKOBLET BATTERIET! Sjekk også at du har skikkelig jording til dynamoen (det skal være 0V hvis du måler mellom gods på dynamo og - på batteriet.

Første spørsmål som melder seg hos meg er, hvorfor måler du med frakoblet batteri?

Er det fordi du i utgangspunktet hadde alt korrekt oppkoblet, men ikke hadde lading?

Og så har frakoblet batteriet for å sjekke hva som da skjedde?

Ok, hvis alt var koblet riktig har du fått en defekt dynamo. med forbehold om at reima ikke var riktig strammet.

Det gjør ingenting å kjøre uten tilkoblet batteri, det man ikke må gjøre er å koble fra batteriet mens motoren går.

? :smiley:

At en dynamo er skadet rett etter utleveringen er ikke umølig.

Men reikelig skjeldant er det, eeka sant?

Hvilken type dynamo er det man snakker om?

...bare siden jeg er elendig nysgjerrig, jeg.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hei

Må bare komme med en kommentar, da det slår meg at alle målinger er tatt på batteri.

Teoretisk kan du ha dårlig kontakt/brudd fra Dynamo til Batteri.

Viss du skal konkludere med at Dynamo er gåen må du ivertfall måle direkte på Dynamo+ og minus.

Hilsen Smaapala

Hvis en dynamo mister kontakten med batteriet mens den lader så vil dynamoen avhengig av last ofte ta kvelden på grunn av at den bygger opp en relativt høy spenning. Det er da først og fremst diodene som tar kvelden men regulatoren kan også ta skade.

Noen dynamoer er bedre beskyttet mot dette og har en ”Spike protection” installert i tillegg til at man benytter 200 volt dioder i stedet for 48 volt dioder som er mest vanlig.

I tillegg så kommer det an på hvordan dynamoen er bygget opp og hvilken leder som kobles fra batteriet først. Hvis man kobler bort minusen først vil mange dynamoer klare seg. Årsaken er at regulatoren legges død samtidig som statoren slik at spenningstoppen ikke blir fullt så høy.

Kobles plussen av først vil regulatoren få tilgang på intern feltstrøm gjennom diode trio og spenningen over statoren har lettere for å bli høy.

Dette er noe man alltid må ta hensyn til når man velger dynamo til aggregater som skal kunne utsettes for en ”emergency shutdown” og installasjonenen krever umiddelbar brudd på plussleder.

Jeg har bygget en rekke dynamoer til Ex og da kortslutter jeg i tillegg feltet for å fjerne mest mulig magnetisme i rotoren.

Det er nokså standard greier som flere båteiere også skulle vært observant på. Alt utstyr som benytter i eksplosjonsutsatte områder skal være gnistbeskyttet, derfor er det også forskjellige krav til dynamoer i fritidsbåter. Har man bensinmotor med motoren installert under dekk eller tildekkes skal dynamoen være såkalt ”ignition protectet”.

Man bygger opp dynamoen slik at en gnist fra for eks. Børstene ikke kan antenne brennbare gasser som finnes eller kan finnes i omgivelsene.

Jeg brukte oftest børsteløse dynamoer da man slipper å forsegle børstene på disse. (De har jo ikke børster).

Rett på dynamoens + og - får jeg drøyt 17 volt. Dynamoen er en NBS overhalt dynamo. Vet noen om verskted i osloområdet hvor jeg eventuelt kan få reparert det som går i stykker når jeg kobler fra + først slvfølgelig :cheers: må jo bruke etpar tusen til før jeg har lært dette skikkelig :smiley: eventuelt om jeg bare kan flytte over en hvilken som helst dynamo fra en gammel bil som passer fysisk inn på motoren?