willmasta Startet 5.September.2008 Link til dette innlegget Startet 5.September.2008 Har målt spenning med motor igang uten tilkoblet batteri. Ledningene som kobles til batteriet gir ca 15,6 volt fra dynamo. Når jeg kobler disse på batteriet og måler spenningen der daler det hele til 12,7 og synker ved forbruk. Batteriet går til slutt tomt... Dynamo helt ny, batteri helt nytt.... Ideer? Motor er forøvrig en Yanmar 3hm 1984. Har pløyd noen tråder om dynamoer som ikke lader, men ikke funnet noe forståelig... På forhånd takk for enhver hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Velkommen til båtplassen! En dynamo må ALDRI kjøres uten at den er tilkoblet batteri, da det er stor fare for å ødelegge diodene i dynamoen. Lyser ladelampa som den skal (slukker når du starter) ? Prøv å mål spenningen på B+ og D+ når motoren går, og dynamoen er TILKOBLET BATTERIET! Sjekk også at du har skikkelig jording til dynamoen (det skal være 0V hvis du måler mellom gods på dynamo og - på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Første spørsmål som melder seg hos meg er, hvorfor måler du med frakoblet batteri? Er det fordi du i utgangspunktet hadde alt korrekt oppkoblet, men ikke hadde lading? Og så har frakoblet batteriet for å sjekke hva som da skjedde? Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 5.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Ingar: ja... Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 5.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Og til førstemann: ladelampa lyser meget svakt, målte på den og fikk ca -2,8. Rett på dynamoen får jeg opp mot 17v... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Ok, hvis alt var koblet riktig har du fått en defekt dynamo. med forbehold om at reima ikke var riktig strammet. Det gjør ingenting å kjøre uten tilkoblet batteri, det man ikke må gjøre er å koble fra batteriet mens motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 5.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Men dynamoen gir jo strøm? Er ikke helt min greie dette her selv om jeg skjønner litt.. Ville den ikke gitt null om den ikke var i orden? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Nei, den gir ikke strøm, da hadde du hatt lading. Den gir bare spenning. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 5.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Så da er det store spørsmålet: er det jeg som har ødelagt den, og hva må i tilfelle repareres, eller er det tydelig at dette er reklamasjon....? Takk for svar ! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Ut fra det som har fremkommet her, reklamasjon. Skulle selger mene noe annet så si ifra. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 5.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Ok, tusen takk! Et siste spørsmål blir jo om jeg kan ha ødelagt den ved frakobling av batteriet slik du sier man ikke skal gjøre...heh Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Hvis den i utgangspunktet var i orden, men at du koblet ifra batteriet mens motoren gikk og dynamoen ladet er svaret ja. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 5.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Jobben er ikke gjort før den er gjort to ganger. Koster å lære... Jeg får høre med butikken i og med at jeg først dro av batteriet etter å ha funnet ut at det ikke ladet. God natt! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 ? At en dynamo er skadet rett etter utleveringen er ikke umølig. Men reikelig skjeldant er det, eeka sant? Hvilken type dynamo er det man snakker om? ...bare siden jeg er elendig nysgjerrig, jeg. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Smaapala Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Hei Må bare komme med en kommentar, da det slår meg at alle målinger er tatt på batteri. Teoretisk kan du ha dårlig kontakt/brudd fra Dynamo til Batteri. Viss du skal konkludere med at Dynamo er gåen må du ivertfall måle direkte på Dynamo+ og minus. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Hvis en dynamo mister kontakten med batteriet mens den lader så vil dynamoen avhengig av last ofte ta kvelden på grunn av at den bygger opp en relativt høy spenning. Det er da først og fremst diodene som tar kvelden men regulatoren kan også ta skade. Noen dynamoer er bedre beskyttet mot dette og har en ”Spike protection” installert i tillegg til at man benytter 200 volt dioder i stedet for 48 volt dioder som er mest vanlig. I tillegg så kommer det an på hvordan dynamoen er bygget opp og hvilken leder som kobles fra batteriet først. Hvis man kobler bort minusen først vil mange dynamoer klare seg. Årsaken er at regulatoren legges død samtidig som statoren slik at spenningstoppen ikke blir fullt så høy. Kobles plussen av først vil regulatoren få tilgang på intern feltstrøm gjennom diode trio og spenningen over statoren har lettere for å bli høy. Dette er noe man alltid må ta hensyn til når man velger dynamo til aggregater som skal kunne utsettes for en ”emergency shutdown” og installasjonenen krever umiddelbar brudd på plussleder. Jeg har bygget en rekke dynamoer til Ex og da kortslutter jeg i tillegg feltet for å fjerne mest mulig magnetisme i rotoren. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Ole Petter skrev: Jeg har bygget en rekke dynamoer til Ex og da kortslutter jeg i tillegg feltet for å fjerne mest mulig magnetisme i rotoren. Hvordan gjør du dette, bygger du nytt eller bygger du om ? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Jeg brukte nye emner og bygget dem om. Det er ikke så aktuelt lenger da de har funnet ut at de ikke trenger dynamo på disse aggregatene. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Har du en kort forklaring på hva som må til for att den kan brukes til Ex formål. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Det er nokså standard greier som flere båteiere også skulle vært observant på. Alt utstyr som benytter i eksplosjonsutsatte områder skal være gnistbeskyttet, derfor er det også forskjellige krav til dynamoer i fritidsbåter. Har man bensinmotor med motoren installert under dekk eller tildekkes skal dynamoen være såkalt ”ignition protectet”. Man bygger opp dynamoen slik at en gnist fra for eks. Børstene ikke kan antenne brennbare gasser som finnes eller kan finnes i omgivelsene. Jeg brukte oftest børsteløse dynamoer da man slipper å forsegle børstene på disse. (De har jo ikke børster). Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 (redigert) Nå finnes det jo flere klasser her , men det utsyret jeg har jobbet med har ekstremt mye kapsling alle veier inkl nippler . Redigert 7.September.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 7.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Rett på dynamoens + og - får jeg drøyt 17 volt. Dynamoen er en NBS overhalt dynamo. Vet noen om verskted i osloområdet hvor jeg eventuelt kan få reparert det som går i stykker når jeg kobler fra + først slvfølgelig må jo bruke etpar tusen til før jeg har lært dette skikkelig eventuelt om jeg bare kan flytte over en hvilken som helst dynamo fra en gammel bil som passer fysisk inn på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 (redigert) Triconor fikser denne for deg. Triconor Norge AS Ole Deviks v 24, 0666 Oslo 22 38 20 50 Redigert 7.September.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 7.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Dynamoen kostet 1620 kr, noen ide om pris på reparasjon, eller om jeg like godt kan kjøpe en ny? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Ring og sjekk med dem først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.