willmasta Svart 7.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Ok , takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 willmasta skrev: Rett på dynamoens + og - får jeg drøyt 17 volt. Hvis du har 17V på dynamoen, og 12,7V på batteriet så må du sjekke forbindelsen mellom dynamo og batteri (både + og -). Det virker mer som om det er dårlig kontakt enn defekt dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Enig med Nab. Det hender at flere dynamoer tar kvelden etter hverandre fordi man ikke repparerte den opprinnelige feilen. Det kan bli en dyr affære hvis man ikke finner denne feilen. NBS står for Norsk byttesystem mener jeg å huske. Delen kommer da opprinnelig fra Bema i Grimstad. De har testbenk og det er mulig du burde sende dynamoen direkte til dem for enkelthetsskyld. Det er mulig å peile seg inn på feilen ved å sjekke hvilken del i dynamoen som er defekt og sannsynliggjøre en årsakssammenheng. Hvis det for eks. ikke er kontakt på børstene så kan man med sikkerhet si at denne feilen ikke skyldes noe du har gjort. Da vil Bema med stor sannsynlighet enten repparere dynamoen eller levere en ny vederlagsfritt. Bema er en seriøs leverandør som har mange flinke forhandlere. De vil kunne fortelle deg over telefonen hvor du eventuelt kan få sjekket dynamoen i ditt nærmiljø. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Ledningene inn til batteriet gir over 15 v før de treffer batteriet, altså på skoene som sitter på batteriet.... Ingar mener tidligere i dette forumet at jeg får spenning men ikke strøm. Noen som kan utdype dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Mulig jeg har misforstått forutsetningene. Mener du at du måler 15v på polskoene når de sitter på batteriet?? Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Nei, dette er målingen da jeg var lur og tok av polsko mens motoren gikk. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Ok, å lage spenning, men ikke strøm menes at så lenge man ikke trekker noe strøm fra dynamoen klarer den å bygge opp 15V "trykk". Men så fort du kobler til batteriene og trekker ladestrøm fra dynamoen klarer den ikke å opprettholde spenningen (trykket) lenger, og den faller. Det er nok ingen vei utenom en reparasjon av dynamo her. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 For å være helt sikker på riktig "diagnose" bør du måle følgende (ALT med batteriet TILKOBLET) : 1. Motor stoppet, tenning på. Mål spenningen mellom gods på dynamo og B+ samt mellom gods og D+ (DF). Sjekk også at det er 0V mellom gods på dynamo og batteri minus (-). 2. Start motor,gi litt gass, og gjenta målingene. Sjekk også spenningen på batteriet. Utfra dette burde det være mulig å gi et riktig svar på hva som er galt. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Forresten, indikerer spenningstapet på 2v fra + og - på dynamo og ned til batteriskoene noe annet enn underdimensjonert kabel? Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 En ting til. Hvis jeg får 17v rett p ådynamo med batteri tilkoblet, vil det si at den kanskje ikke er ødelagt da Ingar? I forhold til at spenningen burde falle når det er tilkoblet batteri? Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 (redigert) Hei Vis du måler 17 volt på dynamo og 12.7 volt på dynamo kan dette indikere at dynamo lader men at du har brudd i kretsen. Spenning på batteri og dynamo skal være noen lunde lik. Da er spørsmålet hvor ca 4 volt tar veien. Det er da elektrikkeren i deg må fram. Da må du begynne å eliminere. Når motor går EKS. Mål spenning fra dynamo pluss til batteri pluss. Da skal du måle 0 volt. dvs intet spenningstap. Samme operasjon på dynamo minus til batteri minus. Også her 0 volt. Mener bestemt at på den ene målingen her skal du måle minst 4 volt spennings tap som indikere om du har feil på enten minus eller pluss siden. Etter dette kan du flytte målepinnen på den siden som viser spenning og dermed ringe inn feil. En annen måte er å sette en midletidig forbindelse mellom dynamo og batteri i tillegg til den du har nå. Da kan en se om bildet forandrer seg. Dette er i mange tilfeller ikke enkelt da batteri kan stå en helt annen sted i båten og fare for kortslutning En annen ting Hva er spenningen på batteri før start og etter start. Er det antydning til spennings økning? PS. Spenning målt med frakoblet batteri må du glemme. Forteller stort sett ingen ting. Hilsen Smaapala Redigert 8.September.2008 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Hei Willmasta Løfter denne igjen da det kunne være fint å høre hvordan det går med ladingen din? Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.