Jump to content

Dynamo gir 15,5, men batteriet får ikke strøm


willmasta

Recommended Posts

Enig med Nab.

Det hender at flere dynamoer tar kvelden etter hverandre fordi man ikke repparerte den opprinnelige feilen. Det kan bli en dyr affære hvis man ikke finner denne feilen.

 

NBS står for Norsk byttesystem mener jeg å huske. Delen kommer da opprinnelig fra Bema i Grimstad.

De har testbenk og det er mulig du burde sende dynamoen direkte til dem for enkelthetsskyld. Det er mulig å peile seg inn på feilen ved å sjekke hvilken del i dynamoen som er defekt og sannsynliggjøre en årsakssammenheng.

 

Hvis det for eks. ikke er kontakt på børstene så kan man med sikkerhet si at denne feilen ikke skyldes noe du har gjort. Da vil Bema med stor sannsynlighet enten repparere dynamoen eller levere en ny vederlagsfritt.

 

Bema er en seriøs leverandør som har mange flinke forhandlere. De vil kunne fortelle deg over telefonen hvor du eventuelt kan få sjekket dynamoen i ditt nærmiljø.

Link to post

Ok, å lage spenning, men ikke strøm menes at så lenge man ikke trekker noe strøm fra dynamoen klarer den å bygge opp 15V "trykk". Men så fort du kobler til batteriene og trekker ladestrøm fra dynamoen klarer den ikke å opprettholde spenningen (trykket) lenger, og den faller.

Det er nok ingen vei utenom en reparasjon av dynamo her.

Link to post

For å være helt sikker på riktig "diagnose" bør du måle følgende (ALT med batteriet TILKOBLET) :

1. Motor stoppet, tenning på. Mål spenningen mellom gods på dynamo og B+ samt mellom gods og D+ (DF). Sjekk også at det er 0V mellom gods på dynamo og batteri minus (-).

2. Start motor,gi litt gass, og gjenta målingene. Sjekk også spenningen på batteriet.

 

Utfra dette burde det være mulig å gi et riktig svar på hva som er galt.

Link to post

Hei

Vis du måler 17 volt på dynamo og 12.7 volt på dynamo kan dette indikere at dynamo lader men at du har brudd i kretsen. Spenning på batteri og dynamo skal være noen lunde lik.

 

Da er spørsmålet hvor ca 4 volt tar veien.

Det er da elektrikkeren i deg må fram.

Da må du begynne å eliminere.

Når motor går

EKS. Mål spenning fra dynamo pluss til batteri pluss. Da skal du måle 0 volt. dvs intet spenningstap.

Samme operasjon på dynamo minus til batteri minus. Også her 0 volt.

Mener bestemt at på den ene målingen her skal du måle minst 4 volt spennings tap som indikere om du har feil på enten minus eller pluss siden.

Etter dette kan du flytte målepinnen på den siden som viser spenning og dermed ringe inn feil.

 

En annen måte er å sette en midletidig forbindelse mellom dynamo og batteri i tillegg til den du har nå. Da kan en se om bildet forandrer seg. Dette er i mange tilfeller ikke enkelt da batteri kan stå en helt annen sted i båten og fare for kortslutning

 

En annen ting Hva er spenningen på batteri før start og etter start. Er det antydning til spennings økning?

PS. Spenning målt med frakoblet batteri må du glemme. Forteller stort sett ingen ting.

 

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...