Jump to content

Montere brakett for utenbordsmotor - Nordkapp DC22


Condor

Recommended Posts

Er det noen som har montert en brakett på en Nordkapp 22 DC King og har erfaring med det eller generell erfaring med brakett tar jeg i mot alle råd med takk. Båten var tidligere ombygd til OMC SeaDrive (utenbords) men nå har den streika så jeg har kjøpt en Yamaha F250 som jeg skal lage brakett til. Har tenkt at braketten skal være ca. 60-70CM bakover og at jeg da må heve motoren 6-7CM over kjølen for at det skal bli rett. Ser at brakett er veldig populært i USA og alle skryter av effektøkning, lavere forbruk, bedre kjøreegenskaper osv... men finner ikke noen tegninger/tall på hvor stor den bør være osv.. Takker for alle tilbakemeldinger!

Link to post
Share on other sites

eg har hatt brakett. at kjøreegenskapene blir bedre må taes med en klype salt. min var aldri heilt god med brakett men den var og bare 19 fot. da 65 cm blir en større %andel av total-lengda enn på en 22 fot kansje det ikkje blir så ille. men du må/kan nok heve motoren meir enn som så ja. kan nok doble det estimatet ditt. motorheis er nok absolutt en fordel da motoren kan bli temmelig lav i sjøen ved sakte fart/stilleligge når det kommer bølger. da båten ikkje vil løftes på bølgen før den når båten...

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min skibsplast er det brakett, men har ikke erfaring med båten uten brakett så kan ikke si no konkret om endring av kjøreegenskaper. Med det sagt så er antagelig ikke båten min no kjøremaskin uansett.

 

Min brakett er statisk, og rett høydeplassering har jeg ikke fått noe svar på så håper andre kan kommentere det. Vedr hvor langt bak du setter den så mener jeg å ha lest maks en tomme per fot, men sjekk opp dette nærmere før du bestemmer deg. Men du må sette av plass til trim og full sving, samt dersom du ønsker å tilte propell opp av vannet når du ligger fortøyd. Med heis kan sikkert motor stå nærmere båten. Min brakett er ca 23-24" hvis jeg husker rett, jeg får ikke tiltet undervannshuset helt opp av vannet.

 

Skulle jeg montert nytt ville jeg ikke gått for en statisk brakett, jeg ville tatt en med heis. Denne syns jeg ser bra ut Porta Bracket.

 

Kjøring

Når jeg kjøpte båten var jeg litt skeptisk til at motor kom lavt ved avdrag fra plan, prøvde å heve motor litt men det ga for mye spinn i plan. Monterte Nauticus Trim Tabs og de gjør at båten setter seg vesentlig mindre. Men de stjeler nok litt toppfart, til gjengjeld har jeg bedre sikt i lav fart pga mindre baugløft med nøytral trim.

 

Den største fordelen -på min båt, er at det med brakett blir mer inneplass i båten, har ca en sitteplass ekstra på hver av sidebenkene og på 20 fot er det merkbart.

Redigert av yzfr17 (see edit history)

Kim

Link to post
Share on other sites

Heisann!

Min Smuggler har brakett + en hydraulisk heis fra Bob`s. Heisen var et høyest nødvendig tilskudd i år, da avstanden fra hekken til motoren gjorde at denne forsvant nesten helt under vann ved kjøring i sakte fart med bølger, eller når jeg gikk ned fra plan og vannet kom bakfra. Jeg har nå nesten 80 cm set-back og kavitasjonsplata står da mellom 12 og 15 cm over kjølen ved høy fart (Vannet bøyer fort opp igjen bak båten).

Jeg har nå en ferdigprodusert (dog ukjent produsent)rør-brakett som veier bortimot 60 kg. Har planer om å se på muligheten for å lage en ny i aluminium i vinter. Denne vil i så fall bli bare halvparten så "lang".

Før siste tur bygget jeg inn braketten med plater og fyllte alt hulrom med jackofoam. Dette resulterte i ca. 80 kg ekstra oppdrift i hekken når jeg lå stille, og i tillegg så bidro det til at brakett / motorfester ikke lå og bremset vannet før jeg kom i plan.

Hvis man ser bort i fra problemene jeg hadde tidligere med at motoren hadde en tendens til å dykke (som nevnt løst med lift) fungerer i alle fall båten min tilnærmet perfekt med brakett. Grunnen til at jeg vil forsøke å lage en ny er delvis for å redusere vekt (tenk vektstang), og delvis fordi kona synes det er forferdelig stygt med en motor som kommer "slengende" nesten en meter bak båten..... :lol:

 

Dette er braketten jeg har i dag:

01082008001.jpg

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar! Jeg får besøk av en "sveise brakett mann" i dag så det skal bli spennende å høre hva han mener om prosjektet. Jeg tror jeg skal lage brenketten kortest mulig slik at den ikke drar ned båten bak mer en nødvendig. Evt. det med flytetank rundt er sikkert en god løsning om den blir lav i sjøen. Er det noen som vet hvor mye tyngre/moment en motor blir om man flytter den 50-60cm bakover? Er også en smule bekymret for at jeg skal røske ut hele akterspeilet under fart. Nye motoren er 280KG og jeg tror egentlig ikke den gamle OMC 2.5L Seadriven var noe særlig lettere..

Link to post
Share on other sites

For å stive opp akterspeilet mest mulig la jeg jern på tvers på innsiden. Disse forankret jeg igjen i de gamle motorfestene til V8`ern (se foto). Det har ikke vært noen bevegelse i akterspeilet mitt i alle fall, men så har jeg bare en 90 hester bakpå der jeg da..... :smiley:

Utvendig la jeg ei 5mm aluminiumsplate for å fordele trykket litt.

p7200020.jpgp7200019.jpg

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Har sjekket min brakett nå, 56cm lang og kavitasjonsplaten er ca 9.5cm over kjølen.

NB! -jeg vet ikke om disse målene er beregnet eller bare tilfeldig.

Jeg tror motor skulle vært et par cm lavere, men kan ikke nok om dette til å si noe sikkert. Har prøvd med motor høyere -da kaviterer det for raskt (nå står motor på laveste hakk)

Kim

Link to post
Share on other sites

Glemte å si at vis du ønsker å kunne tilte motoren helt ut av vannet så må lengden på braketten være på mellom 70 til 80 cm :smiley:

 

Men om du invisterer i en hydarulisk lift fra Bob`s kan lengden på braketten reduseres betraktelig. Jeg kan garantere at du vil synest at det er vel anvendte penger!! Du kan få kjøpt den via Ravn`s garage. Da får du samtidig full kontroll over høyden på motoren under kjøring.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Har sett litt på tallene ang. justeringer og funnet følgende veiledende verdier:

 

Anbefalt lengd på brakett: 2,54 X Antall fot = Lengd i cm

Stigningen på vannet bak kjølen I plan er 2.54CM for hver 30.4Cm med setback.

Differansen opp fra kjøl til kavitasjonsplaten må minimum være 2,54Cm for hver 30,4Cm med setback.

 

Har funne ut at dette ikke er noe man kan kalkulere nøyaktig, men må testes ut inviduelt med å heve motoren til den nesten "spinner ut" og så senke den litt igjen. Så da er konklusjonen at det må uansett justeres etter hva båttype, motor osv...

 

Jeg ønsker å kunne vippe motoren helt ut av vannet, men jeg ser at da må braketten være ganske så lang.......

Heisene fra Bob's ser ganske fine ut, skal måle Yamaha'en i morgen og se hvor mye den bygger bakover. Jeg tror det ideele hadde vært en 30Cm brakett og en heis. Om det da er nok til å få hele motoren ut av vannet....? Da får man vel effekten av flytting + det ser nok bedre ut en 70-80cm setback. :)

Ser at tallene til Armstrong indikerer en ganske bra effektøkning med brakett, men er usikker på om det spiller noen trille for min 22 fot om braketten er 30 eller 60cm seatback.

 

http://www.armstrongnautical.com/brackets.htm

 

Takk for nyttige innspill så langt!

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lest tilsvarende tall Condor, 1" opp for hver 12" setback, og setback = 1" pr fot. Men tror at skrog type, båtvekt etc vil spille inn -så skal du ha det helt optimalt er nok heis det sikreste.

Når jeg prøvde å få konkrete svar på høyden fra forhandler var det ikke så lett (båten er kjøpt med brakett) -så det kan hende dette bare må justeres inn, og at tallene er ok utgangspunkt. Eks er jeg relativt fornøyd med mitt oppsett men tror båten ville gått bedre med motor litt lavere, problemet er at den står på laveste plassering. Skal du først bygge så prøv å få det såpass fleksibelt at du kan justere etterpå uansett om du velger heis eller ikke. Evt kan du jo vurdere manuell heis som er relativt rimelig.

Redigert av yzfr17 (see edit history)

Kim

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fort deg med bilder når du har det klart, dette er spennende! Er veldig spent på å se braketten din. Går jo med tanker om å lage meg en ny i løpet av vinteren jeg også, med betydelig mindre set-back enn den jeg har. Bare akkurat så jeg kan beholde badeplattforma. Dette er ikke fordi båten ikke fungerer fint med den lange set-back`n, men fordi kona synes den ser så rar ut med motoren kjørende en "halvtime" senere.

 

Erling på Ravn`s er en hyggelig kar ja! Jeg fikk en god pris på liften pr. telefon, men når sendinga kom var det med full pris. Jeg skulle jo uansett ha den, så jeg løste ut pakka hos posten. Dagen etter ringte jeg og nevnte at prisen vel ikke var helt den vi var blitt enige om. Da fikk jeg en stor beklagelse, og det overskytende beløpet ble overført til min konto i løpet av timer! Service!!

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Skal fikse noen bilder en av dagene, synes det vart bra! Ser i alle fall ikkje ut som motoren er unormalt langt bak. Men jeg må lage et ekstra stag/avstiving fra braketten og ned mot kjølen fordi det vart litt formye liv i akterspeilet...Og kanskje noe mer forsterkning på innsiden. Har en hard huntonitt plate + en stålplate som er like stor som braketten uten på den. Tror ikke forsikringen blir imponert om akterspeilet og motoren plutselig blir borte :)

 

Jeg kjøpte en først en 4" lift med Erling, så viste det seg at det var den max 115HK jeg fikk etter jeg pakket ut. Fikk byttet den uten noe mer kostnad til en 8" lift siden han ikke hadde andre på lager. Fikk skikkelig service og bra rabatt på elektronisk indikator til heisen. Så han er å anbefale videre. Skulle få mer deler osv. til forskjellige merker utenbordsmotorer til neste sesong forsto jeg. Og siden de har verksted også er det stor kjangs for at dei har greie på litt av hvert om det er noe man lurer på.

Link to post
Share on other sites

Har fått knipsa noen bilder:

 

brakett1.jpg

 

brakett2.jpg

 

brakett3.jpg

 

Har hatt brakett eksperten på besøk i dag og funne ut at det må stives mer på innsiden. Så det blir morgendagens prosjekt. Skroget er ca. 4cm, men det er bra liv i uansett. Er ikke sikker på om hekken på båter som er beregnet på utenbords er bygd sterkere.

Link to post
Share on other sites

Det der so jo skikkelig bra ut!

Har du hatt den på vekta? Ser jo ikke ut til å veie allverdens. Regner med at sveiseren din er sikker på at selve konstruksjonen holder. Det er vel en 225 du har hengende der, så bildene ljuger litt på dimensjonene tenker jeg. Hvilke mål har den?

Inspirasjon for å begynne å tenke på en konstruksjon for meg også dette!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Første prøvetur gikk bra så langt, har ikke falt av enda :) Men skal kjøres litt hardere for å sjekke om alt holder under maximal kjøring :) Har ikke hatt braketten på vekta, men jeg vil tippe uten heis ca. 10kg +- Motoren er Yamaha 250HK 4takter. Skal skisse opp noen tegninger & mål når jeg har litt mer data om det er velykka. Synest det sprutet opp litt mye bak med motoren, men må ha med en co pilot så jeg får gransket hva som skjer der bake.

Link to post
Share on other sites

Første prøvetur gikk bra så langt, har ikke falt av enda :) Men skal kjøres litt hardere for å sjekke om alt holder under maximal kjøring :) Har ikke hatt braketten på vekta, men jeg vil tippe uten heis ca. 10kg +- Motoren er Yamaha 250HK 4takter. Skal skisse opp noen tegninger & mål når jeg har litt mer data om det er velykka. Synest det sprutet opp litt mye bak med motoren, men må ha med en co pilot så jeg får gransket hva som skjer der bake.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 9 måneder senere...

Det fikk vi visst aldri vite, Condor forsvant visst :rolleyes:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...