Jump to content

vedlikehold av seilvinsjer?

kanel

Recommended Posts

Jeg har Lewmar 40 og 52 vinsjer med 2 hastigheter. Siden jeg ikke hadde peiling på hvilken vedlikeholdsintervall de skal ha eller har hatt så plukket jeg to av de i fjor. Enkle og greie saker, tørket delene rene og satte inn med nytt fett og fungerer fremdeler 100% :cool: Selv om disse to så veldig bra ut så tenker jeg å ta de to andre også. Ved mye bruk er det nok lurt med en oppshining innvortes hvert eller annenhvert år.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Jeg finner ikke noen service manual på de... har prøvd å søke på Harken, siden de kjøpte opp fabrikken, men ei..

Vist ikke, så må man vel bare prøve seg frem :blush:

Hvis du ikke har en sprengskisse, kan en lur ting kan være å ta noen bilder med et digitalkamera underveis i demonteringsprosessen. Da har du noe å kikke på når du står der og skal sette tingene sammen igjen.

Noen elemnter jeg har tenkt over når jeg har hatt mine Barton vinsjer oppe:

Hvis vinsjene er av typen hvor trommelen er festet med en "key-ring". Bruk en liten tang til å fjerne denne, ikke skrujern. Sjansen for at den spretter i vannet er STOR hvis du bruker skrujern. Du må som regel fjerne trommelen for å komme til skruene så du kan fjerne vinsjen fra båten.

På mine vinsjer må jeg ha tilgang til undersiden for å få fjernet/renset alle delene. Ved bare å observere vinsjen var ikke det helt opplagt å skjønne. Jeg trodde bare delene satt litt hardt fordi de ikke hadde vært renset på lenge.

Og når du skal smøre opp igjen; Ikke bruk for mye/stivt fett på pallene/fjærene. Du risikerer bare at de henger, og ikke låser trommelen skikkelig. Hvis det blåser litt, og vinsjen plutselig begynner å snurre baklengs kan resulttatet være forstuet/brekt arm. En løpsk vinsj med vinsjhåndtaket i kan ta livet av deg!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det er ytterst sjelden jeg observerer noen som åpner vinsjene sine og smører de opp i seilhavna vår. ....

Dette er nok vanligere enn du tror. Det tar ikke så mange minuttene å smøre en vinsj, så det skjer nok uten at du nødvendigvis legger merke til det da. Alle jeg kjenner pleier å smøre vinsjene som en del av vårpussen. (Tar ca 20 min - jeg har 4 vinsjer. Gjør det som regel når jeg har fått båten på vannet, rigget og er klar til første tur).

S/Y Surprise

• 1 år senere...

Jeg har en gang brukt en "vanlig" grease, den var for tykk (eller jeg over-loaded winchen med grease). Resultate var ikke bra... :nonod: Nå smøre jeg mine Harken wincher med Harken/lewmar grease ca 2 gasnge om året. Når tikke-lyden fra winchen blir "skarp" er der tid for en ny omgang :wink:

NB! mine wincher, 4 stk., er i flittig bruk. Jeg seiler ca. 1500 nm i året.

• 14 år senere...
ulysses skrev On 7.9.2008 at 22.22:

Hvis du ikke har en sprengskisse, kan en lur ting kan være å ta noen bilder med et digitalkamera underveis i demonteringsprosessen. Da har du noe å kikke på når du står der og skal sette tingene sammen igjen.

Digitalkamera…. Det var flott å få se det ordet igjen.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...