Jump to content

vedlikehold av seilvinsjer?


kanel

Recommended Posts

Hei :smiley:

 

Jeg lurte på hva dere gjør med vedlikehold av seilvinsjer, mine er jo av eldre dato, men fungerer fortsatt utmerket. Jeg så en bruksanvisning for demontering....... og kan ikke si at det fristet... :eek: masse fjører og andre små deler å holde styr på..

Men de bør vel ha service av og til.. Noen erfaringer? :sailing:

Link to post
Share on other sites

:smiley: :smiley:

 

takker så mye får svar, godt å høre at det ikke er så skummelt som det kan se ut.

Jeg lurer på om det er noen som har barbarossa 57,2 vinsjer?

Jeg finner ikke noen service manual på de... har prøvd å søke på Harken, siden de kjøpte opp fabrikken, men ei..

Vist ikke, så må man vel bare prøve seg frem :blush:

:cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Jeg har Lewmar 40 og 52 vinsjer med 2 hastigheter. Siden jeg ikke hadde peiling på hvilken vedlikeholdsintervall de skal ha eller har hatt så plukket jeg to av de i fjor. Enkle og greie saker, tørket delene rene og satte inn med nytt fett og fungerer fremdeler 100% :cool: Selv om disse to så veldig bra ut så tenker jeg å ta de to andre også. Ved mye bruk er det nok lurt med en oppshining innvortes hvert eller annenhvert år.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

men jeg vet at mine ikke ble smurt hos den siste eier, dvs hvertfall ikke på 4 år :rolleyes:

Huff. Det er ganske lurt å gjøre slikt oftere, ja. En annen ting er å sørge for at presenninger eller telt dekker vinskjene, eller å lage seg noen vinsjetrekk. Vinsjer er egentlig ganske dyre saker, og det blir veldig tungt å seile uten.

Link to post
Share on other sites

Jeg finner ikke noen service manual på de... har prøvd å søke på Harken, siden de kjøpte opp fabrikken, men ei..

Vist ikke, så må man vel bare prøve seg frem :blush:

Hvis du ikke har en sprengskisse, kan en lur ting kan være å ta noen bilder med et digitalkamera underveis i demonteringsprosessen. Da har du noe å kikke på når du står der og skal sette tingene sammen igjen.

Link to post
Share on other sites

Noen elemnter jeg har tenkt over når jeg har hatt mine Barton vinsjer oppe:

Hvis vinsjene er av typen hvor trommelen er festet med en "key-ring". Bruk en liten tang til å fjerne denne, ikke skrujern. Sjansen for at den spretter i vannet er STOR hvis du bruker skrujern. Du må som regel fjerne trommelen for å komme til skruene så du kan fjerne vinsjen fra båten.

 

På mine vinsjer må jeg ha tilgang til undersiden for å få fjernet/renset alle delene. Ved bare å observere vinsjen var ikke det helt opplagt å skjønne. Jeg trodde bare delene satt litt hardt fordi de ikke hadde vært renset på lenge.

 

Og når du skal smøre opp igjen; Ikke bruk for mye/stivt fett på pallene/fjærene. Du risikerer bare at de henger, og ikke låser trommelen skikkelig. Hvis det blåser litt, og vinsjen plutselig begynner å snurre baklengs kan resulttatet være forstuet/brekt arm. En løpsk vinsj med vinsjhåndtaket i kan ta livet av deg!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det er ytterst sjelden jeg observerer noen som åpner vinsjene sine og smører de opp i seilhavna vår. ....

Dette er nok vanligere enn du tror. Det tar ikke så mange minuttene å smøre en vinsj, så det skjer nok uten at du nødvendigvis legger merke til det da. Alle jeg kjenner pleier å smøre vinsjene som en del av vårpussen. (Tar ca 20 min - jeg har 4 vinsjer. Gjør det som regel når jeg har fått båten på vannet, rigget og er klar til første tur).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Lewmar grease på en Anderson :confused::confused: trur Biltema grease hade varit bedre.... :wink:

 

:lol:

 

jeg brukte Harken grease på lewmar, men før det så brukte jeg vanlig vannfast fett.

Å det er sikkert like godt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har en gang brukt en "vanlig" grease, den var for tykk (eller jeg over-loaded winchen med grease). Resultate var ikke bra... :nonod: Nå smøre jeg mine Harken wincher med Harken/lewmar grease ca 2 gasnge om året. Når tikke-lyden fra winchen blir "skarp" er der tid for en ny omgang :wink:

NB! mine wincher, 4 stk., er i flittig bruk. Jeg seiler ca. 1500 nm i året.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...