Capt'n Posted September 6, 2008 Share Posted September 6, 2008 Hei, Jeg er ny med drevmotor av året. Skal legge båten på land i vinter, og lurer på hvordan jeg skal behandle sjøkjølevannskretsen på en god måte før landligge i noen måneder. På påhengsen som jeg hadde på min forrige båt kjørte jeg alltid 15minutter med ferskvann gjennom ved hjelp av slike "øreklokker", og dette var jo i hovedsak for å få ut saltkrystaller og unngå tetting av anlegget i løpet av lagringen. Frostskade var vel ikke tema på påhengsen siden vannet rant ut av kretsen. Det som jeg nå leser om innenbordsmotorens forberedelse til vinteropplag ser ut til å dreie seg mest om frostsikring. Altså å kun å bytte ut saltvannet og kjøre gjennom glykolblanding som da legger seg i varmevekslere, bend etc., slik at det ikke er så kritisk om man ikke får drenert ut absolutt alt vannet. Men er det ikke like viktig på en innenbordsmotor å få kjørt igjennom ferskvann med litt hastighet slik at man får "flushet" systemet rent for saltvannskrystaller? Er det mulig å benytte "øreklokke"-løsningen på drevet?? Imidlertid, der som jeg skal legge båten på land hadde jeg ikke lyst til å kjøre motoren i 15 minutter med litt turtall mens den er på land, det lager ganske mye støy. Derfor lurte jeg på å plukke ut impelleren og benytte en liten elektrisk vannpumpe (koblet på slangen fra vanninntaket fra drev) for å spyle/flushe systemet ordentlig med ferskvann uten å lage støy, for så å ta en runde med glykolblanding på slutten. Har noen erfaringer tips å dele her? Dessuten: hva med den lille biten gjennom drevet og ned til inntaket i bunnen av drevet? Denne delen bør vel også spyles/flushes ordentlig?? Takknemlig for hjelp og råd Vennlig hilsen Capt'n Quote Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
power Posted September 6, 2008 Share Posted September 6, 2008 Glykol på direktekjølt Volvo med drev. Quote Link to post
Capt'n Posted September 6, 2008 Author Share Posted September 6, 2008 1000 takk power. Der lærte jeg en del (rart jeg ikke fant disse trådene selv, hmm). Men hva med pumpeløsningen? Altså å slippe å starte motor på land, men benytte en elektrisk pumpe til å spyle gjennom systemet (med impelleren tatt ut)? Og hva med den lille biten gjennom drevet og ned til inntaket i bunnen av drevet? Er det noe problem at denne delen ikke blir spylt/fyllt med glykol? Quote Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.