Jump to content

Hvordan ferskvannskjøre en innenbordsmotor med drev før opplag?


Capt'n

Recommended Posts

Hei,

Jeg er ny med drevmotor av året. Skal legge båten på land i vinter, og lurer på hvordan jeg skal behandle sjøkjølevannskretsen på en god måte før landligge i noen måneder.

På påhengsen som jeg hadde på min forrige båt kjørte jeg alltid 15minutter med ferskvann gjennom ved hjelp av slike "øreklokker", og dette var jo i hovedsak for å få ut saltkrystaller og unngå tetting av anlegget i løpet av lagringen. Frostskade var vel ikke tema på påhengsen siden vannet rant ut av kretsen.

Det som jeg nå leser om innenbordsmotorens forberedelse til vinteropplag ser ut til å dreie seg mest om frostsikring. Altså å kun å bytte ut saltvannet og kjøre gjennom glykolblanding som da legger seg i varmevekslere, bend etc., slik at det ikke er så kritisk om man ikke får drenert ut absolutt alt vannet.

Men er det ikke like viktig på en innenbordsmotor å få kjørt igjennom ferskvann med litt hastighet slik at man får "flushet" systemet rent for saltvannskrystaller?

Er det mulig å benytte "øreklokke"-løsningen på drevet??

 

Imidlertid, der som jeg skal legge båten på land hadde jeg ikke lyst til å kjøre motoren i 15 minutter med litt turtall mens den er på land, det lager ganske mye støy. Derfor lurte jeg på å plukke ut impelleren og benytte en liten elektrisk vannpumpe (koblet på slangen fra vanninntaket fra drev) for å spyle/flushe systemet ordentlig med ferskvann uten å lage støy, for så å ta en runde med glykolblanding på slutten.

 

Har noen erfaringer tips å dele her?

 

Dessuten: hva med den lille biten gjennom drevet og ned til inntaket i bunnen av drevet? Denne delen bør vel også spyles/flushes ordentlig??

 

Takknemlig for hjelp og råd :yesnod::flag:

 

Vennlig hilsen Capt'n :seeya:

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post

1000 takk power. Der lærte jeg en del (rart jeg ikke fant disse trådene selv, hmm).

Men hva med pumpeløsningen? Altså å slippe å starte motor på land, men benytte en elektrisk pumpe til å spyle gjennom systemet (med impelleren tatt ut)?

Og hva med den lille biten gjennom drevet og ned til inntaket i bunnen av drevet? Er det noe problem at denne delen ikke blir spylt/fyllt med glykol?

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...