Jump to content

yamarin 76 dc, treg styring mot babord i visse hastigheter


delfin

Recommended Posts

Dette har litt å si med åssen du trimmer motoren din. Drar den mot styrbord uansett hvilken trimvinkel du har? Hva slags motor har du? Propell? Prøv å eksperimentere litt med forskjellige trimvinkel i de periodene du mener den er tyngst å styre. I de fleste tilfeller så er det bare å trimme ut littegrann. Kom med litt mere info på hva slags styring du har, propell, motortype, kjørevaner/lasting av båt så blir det litt lettere for meg å hjelpe deg. :smiley:

Edited by kimosabi (see edit history)
Link to post

Takk for svar. Det har vært forsøkt med å lufte systemet.Motoren er en Yamaha 250 hk, og problemet er at den er tung på rattet når jeg dreier det mot babord i gitte hastigheter. Jeg har forsøkt med forkjellig trim-vinkel, uten at det har hjulpet.Tregest er den i hastigheter mellom 8 og 12-14 knop.Det er ganske betydlig forskjell .

Link to post

Motoren er en Yamaha 250 hk. Det er forøkt med lufting av systemet, og styresylinderen (pumpen?) er faktisk også skiftet. Noe bedring etter dette, men fremdeles er den hard på rattet nå jeg dreier det mot babord i hastigheter mellom 8 og 12-15 knop.Betydlig forskjell i forhold til dreining av rattet mot høyre.

Link to post

Tror ikke der er noe galt med hverken båt eller motor. Dette er jo et kjent "problem" p.g.a. propellrotasjonen at den blir fryktelig tung på rattet til barbord med en høyregående propell. Det merkes vel stort sett mest på sakte fart ,eller før båten planer. Når båten går i planfart er vel styringen nokså jevn til begge sider, men kan jo trimmes ved bruk av tiltingen. Hvis motoren trimmes helt inn trekker den mot høyre, og motsatt hvis motoren tiltes ut (trekker mot venstre).De fleste motorer har jo også en liten trimfinne som muligens kan hjelpe litt?

Link to post

Nja, hadde 76 DC med D250 i fjor, og jeg merket ingen forskjell på hvor hardt det var å svinge babord vs styrbord.

 

Jeg hadde noe lignende engang på en F80, og der var den lille styrefinnen under kavitasjonsplaten montert helt rett, og den skulle være bittelitt til den ene siden. Men her ble problemet tydeligere jo fortere jeg kjørte...

Link to post
  • 7 years later...

Gammel tråd dette så jeg tar meg friheten i å låne den litt :)

 

Jeg har fått en Yamarin 76 DC 2008 modell og opplevere at det er litt slark i rattet, dvs. at det er ca. 2 cm dødgang i rattet begge veier. Hva kan jeg gjøre for å rette dette? 

Link to post
  • 2 months later...

Gammel tråd dette så jeg tar meg friheten i å låne den litt :)

 

Jeg har fått en Yamarin 76 DC 2008 modell og opplevere at det er litt slark i rattet, dvs. at det er ca. 2 cm dødgang i rattet begge veier. Hva kan jeg gjøre for å rette dette?

 

Dødgang har ikke blitt noe verre, men ved sving til den ene siden så lugger det mye og er tung på rattet mens ved sving andre veien er det nokså greit. Noen som vet hva denne luggingen kan skyldes?

Link to post

Sannsynligvis luft i systemet. Prøv å lufte og etterfylle olje. Stor sjanse for at det er alt som skal til. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
  • 1 month later...

Hei

Kjøpte meg en 76DC med F250 2008 mod i sommer jeg også, opplever mye av de samme tingene tror jeg. Har en del dødgang på styringen, i følge forhandler må en regne med det. Kun ny type hydraulisk servostyring er 100 %. Min styring er også svært hard til høyre/styrbord når motor er trimmet til omtrent midten, men svært lett motsatt vei. Tilter jeg motoren ned så blir det noe jevnere, men faktisk litt motsatt effekt. Mens ved tomgangskjøring så er det jevnt begge veier. Jeg opplever også at styringen "trekker" mot babord/venstre. Etter en liten 20-30 min kjøring i litt sjø oppdaget jeg at rattet var rotert 2-3 runder mot babord selv om kursen var den samme. Beit meg merke i det da jeg følte jeg hele tiden svingte rattet en vei... Systemet har blitt luftet og testet for lekkasje, men ingen feil. Litt spesielt...

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...