delfin Startet 6.September.2008 Del på Facebook Startet 6.September.2008 Kjøpte Yamarin 76 dc i fjor, og er meget fornøye alt i alt. Men styringen har vært litt treg mot babord i visse hastigheter.Finnes det noen derute som har råd og erfaring? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kimosabi Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 (redigert) Dette har litt å si med åssen du trimmer motoren din. Drar den mot styrbord uansett hvilken trimvinkel du har? Hva slags motor har du? Propell? Prøv å eksperimentere litt med forskjellige trimvinkel i de periodene du mener den er tyngst å styre. I de fleste tilfeller så er det bare å trimme ut littegrann. Kom med litt mere info på hva slags styring du har, propell, motortype, kjørevaner/lasting av båt så blir det litt lettere for meg å hjelpe deg. Redigert 6.September.2008 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kristian Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 Min hadde også litt forskjell i fjor, men den ble luftet og etterfylt med hydraulisk olje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
delfin Svart 10.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2008 Takk for svar. Det har vært forsøkt med å lufte systemet.Motoren er en Yamaha 250 hk, og problemet er at den er tung på rattet når jeg dreier det mot babord i gitte hastigheter. Jeg har forsøkt med forkjellig trim-vinkel, uten at det har hjulpet.Tregest er den i hastigheter mellom 8 og 12-14 knop.Det er ganske betydlig forskjell . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
delfin Svart 10.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2008 Motoren er en Yamaha 250 hk. Det er forøkt med lufting av systemet, og styresylinderen (pumpen?) er faktisk også skiftet. Noe bedring etter dette, men fremdeles er den hard på rattet nå jeg dreier det mot babord i hastigheter mellom 8 og 12-15 knop.Betydlig forskjell i forhold til dreining av rattet mot høyre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kristian Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Ta det opp med forhandler, min var også merkbart tyngre den ene veien i fjor, men etter jeg hadde båten til service og ga beskjed om problemet har jeg ikke merket noe til det i år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RonnyB Svart 13.September.2008 Del på Facebook Svart 13.September.2008 Har samme båt som deg som deg, men har ikke store problemer med å svinge uansett hastighet. men den er tyngre den ene veien enn den andre det pga vridningseffekten av propellen. Sitér dette innlegget Ronny Blørstad 90990434 http://www.ksmv.no/historie.htm Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 13.September.2008 Del på Facebook Svart 13.September.2008 Tror ikke der er noe galt med hverken båt eller motor. Dette er jo et kjent "problem" p.g.a. propellrotasjonen at den blir fryktelig tung på rattet til barbord med en høyregående propell. Det merkes vel stort sett mest på sakte fart ,eller før båten planer. Når båten går i planfart er vel styringen nokså jevn til begge sider, men kan jo trimmes ved bruk av tiltingen. Hvis motoren trimmes helt inn trekker den mot høyre, og motsatt hvis motoren tiltes ut (trekker mot venstre).De fleste motorer har jo også en liten trimfinne som muligens kan hjelpe litt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Los Endos Svart 13.September.2008 Del på Facebook Svart 13.September.2008 Nja, hadde 76 DC med D250 i fjor, og jeg merket ingen forskjell på hvor hardt det var å svinge babord vs styrbord. Jeg hadde noe lignende engang på en F80, og der var den lille styrefinnen under kavitasjonsplaten montert helt rett, og den skulle være bittelitt til den ene siden. Men her ble problemet tydeligere jo fortere jeg kjørte... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dissern Svart 19.Mai.2016 Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Gammel tråd dette så jeg tar meg friheten i å låne den litt :) Jeg har fått en Yamarin 76 DC 2008 modell og opplevere at det er litt slark i rattet, dvs. at det er ca. 2 cm dødgang i rattet begge veier. Hva kan jeg gjøre for å rette dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dissern Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Gammel tråd dette så jeg tar meg friheten i å låne den litt :) Jeg har fått en Yamarin 76 DC 2008 modell og opplevere at det er litt slark i rattet, dvs. at det er ca. 2 cm dødgang i rattet begge veier. Hva kan jeg gjøre for å rette dette? Dødgang har ikke blitt noe verre, men ved sving til den ene siden så lugger det mye og er tung på rattet mens ved sving andre veien er det nokså greit. Noen som vet hva denne luggingen kan skyldes? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Sannsynligvis luft i systemet. Prøv å lufte og etterfylle olje. Stor sjanse for at det er alt som skal til. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Dissern Svart 15.August.2016 Del på Facebook Svart 15.August.2016 Noen som vet hva slags olje som skal på Yamarin? På Maritim fikk jeg beskjed om å finne ut hvilken farge det var på oljen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjogstad Svart 27.September.2016 Del på Facebook Svart 27.September.2016 Hei Kjøpte meg en 76DC med F250 2008 mod i sommer jeg også, opplever mye av de samme tingene tror jeg. Har en del dødgang på styringen, i følge forhandler må en regne med det. Kun ny type hydraulisk servostyring er 100 %. Min styring er også svært hard til høyre/styrbord når motor er trimmet til omtrent midten, men svært lett motsatt vei. Tilter jeg motoren ned så blir det noe jevnere, men faktisk litt motsatt effekt. Mens ved tomgangskjøring så er det jevnt begge veier. Jeg opplever også at styringen "trekker" mot babord/venstre. Etter en liten 20-30 min kjøring i litt sjø oppdaget jeg at rattet var rotert 2-3 runder mot babord selv om kursen var den samme. Beit meg merke i det da jeg følte jeg hele tiden svingte rattet en vei... Systemet har blitt luftet og testet for lekkasje, men ingen feil. Litt spesielt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.