Jump to content

Ukjent 3-syl. Volvo

torehol

Recommended Posts

MD17 eller den eldre MD3. Identifiseres ved at MD17 har 4x topplokk/sylinderbolter, mens MD3 har 6x.

Etter å ha studert bildet nærmere ser jeg at det er en MD17C av senere modell da den har dyser med toppanslutning.Har den MS2 gear er det en MD17D.

Virker ganske så vanstelt og ser ut til å ha gått for lut og kaldt vann lenge.

Takk for kjappe svar.

Det jeg egentlig skulle spørre etter, men som forsvnt i forsøket på å få inn bildet, var, hva slags kjølevannspumpe er det på disse motorene, og hvor den er plassert.

På denne motorn er der kjølevannssløyfe under båten. (mao. ferskvannskjølt)

Båten er en sak jeg har formidlet for et dødsbo, og må prøve å finne ut hvorfor kjølingen er dårlig.

(motoren blir varm, og kjølevannet koker etter en tids belastet gange)

Mvh Tore Holmen

Sjøvannspumpa står bak ved dieselpumpa og er av impellertype. Ferskvannskjølte motorer har reimdrevet sentrifugalpumpe i tillegg i fronten på motoren. Motoren ser ut til å ha tørr eksos og er trolig ombygget fra å være sjøvannskjølt til rørkjøling. Sjøvannspumpa er derfor trolig brukt som sirkulasjonspumpe og der er nok ikke noe reimdrevet pumpe i det hele.