Jump to content

Fiskegarn ble hummerfangerredskap

oslofjord

Recommended Posts

Snublet over gammelt nytt om Kystvakten på tur ved Larkollen .

"- Vi hadde to småbåter ute for å kontrollere i området mellom Moss og Larkollen, og vi fant i all hovedsak hummerteiner, men også ruser og garn med hummer i.."

"Noe av fiskeredskapet som "Nornen"s mannskap fant på mandag, var merket.

- Det er flere som kan vente seg reaksjoner i etterkant av dagens aksjon..."

Hva er så moralen ?...jo pass nå på at ikke hummer og sjøørret ikke roter seg inn i garnet...for da er det ikke lenger et fiskgarn....

Edited by salt (see edit history)

Du virker egentlig litt bitter mot "øvrigheten"? noe du vil snakke om...? :sailing:

Såvidt jeg fikk med meg av artikkelen så dreide det seg om ulovlige fangstredskaper? Innrømmer at jeg ikke kan så mye om reglene for dette, men et lovlig satt ut garn blir vel ikke ulovlig om en hummer forviller seg inn i det?

Du virker egentlig litt bitter mot "øvrigheten"? noe du vil snakke om...? :sailing:

Endelig en som traff spikeren på hodet... Hadde kanskje vært en ide om trådstarter startet en egen tråd som omhandlet hans personlige problemer med øvrigheten i Norge, så hadde vi fått samlet dette i en tråd i allefall..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

"- Vi hadde to småbåter ute for å kontrollere i området mellom Moss og Larkollen, og vi fant i all hovedsak hummerteiner, men også ruser og garn med hummer i.."

.....

Hva er så moralen ?...jo pass nå på at ikke hummer og sjøørret ikke roter seg inn i garnet...for da er det ikke lenger et fiskgarn....

eller kanskje du mente: "pass på at ikke hummer roter seg inn i hummertenene før det er lov å sette dem"?

Hummertener før 1.10 er jo ulovlige.

Å sette ruser på dyp og grunn der den sannsynlige fangssten er hummer, er da heller ikke tillatt.

Har du sett på maken, oppsynet driver med oppsyn! Nei og nei.

(for sikkerhets skyld: Denne kommentaren ironiserer.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Endelig en som traff spikeren på hodet... Hadde kanskje vært en ide om trådstarter startet en egen tråd som omhandlet hans personlige problemer med øvrigheten i Norge, så hadde vi fått samlet dette i en tråd i allefall..

Hva/hvor vil du med dette innlegget annet enn å henlede oppmerksomheten på sitatet fra Hanna Kvanmo og ditt nære (anti)forhold til dette? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Akkurat. Det er faktisk en og annen regel som skal etterleves, også når det gjelder garnfiske. Det er selvsagt mulig at det er mange kunnskapsløse amatører som setter ut garn på de underligste måter, men det spørs hvor blåøyd kystvakten skal være når de finner garn som har stått litt for lenge på steder hvor det tilfeldigvis er (var) en del hummer.

Et litt pussig resultat av Larkollen toktet er at de som fulgte reglene å skrev navn og telefonnummer på redskapen får kaffen i halsen når telefonen ringer og de får "reaksjoner i etterkant av dagens aksjon...", mens de som brøt regelverket ved ikke å merke garnet får ingen reaksjon.

Hvis det var noen som med overlegg fisket hummer med garn var det antageligvis ikke de som skrev navn på redskapen...

Eneste fornuftige er å totalforby fangst med garn og, ruser og tegner til bestanden av torsk og hummer er på topp igjen...dagens regelverk og tolkning av det i praksis umulig å etterleve uansett.

Edited by salt (see edit history)

Det jeg lurer på: hvordan kan de få en reaksjon dersom de fulgte reglene? det må jo nødvendigvis foreligge en hjemmel for å skrive ut forelegget?

Som nevnt vet jeg lite om reglene, men kan oppsynet skjønnsmessig bedømme at et ellers lovlig utsatt garn skal anses som ulovlig fordi det har krøpet hummer i det?

Hvilken tolkning mener du er umulig å etterleve?

Som nevnt vet jeg lite om reglene, men kan oppsynet skjønnsmessig bedømme at et ellers lovlig utsatt garn skal anses som ulovlig fordi det har krøpet hummer i det?

Tja, jeg kan anbefale en bosjyre Fiskeridirektoratet har laget: Kysten er din.

Direktoratet for naturforvaltning har en grei nettside om Fritidsfiske. :fishing:

For dem som heller vil lese lover kan det bli ganske mange, men viktigst i denne tråden er vel Lov om saltvannsfiske.

Nå er det sikkert en og annen fritidsfisker som hiver ut et garn sånn ganske tilfeldig. Da kan det være litt vanskelig å forklare hva det er man fisker etter. Ettersom det er regler for minstedybde og fredningssoner, og forbud mot å fange enkelte fiskeslag med garn, så er det lurt å sette seg inn i reglene.

De som driver ulovlig hummerfiske med garn vil antagelig sette og røkte garnene på en litt annen møte enn de vil fange fisk, så oppsynsfolkene har ofte flere ledetråder enn at en hummer tilfeldigvis har forvillet seg inn i et garn.