Jump to content

Hvor langt er det til Danmark?


Jonny

Recommended Posts

Sitter her og leser i Havnebeskrivelsen om Skagen og Læsø.

 

Har forøvrig vært i Danmark flere ganger på biltur, og liker meg særdeles godt der.

 

Noen her som pleier å dra over? Hvor langt er det? Hvor lang tid tar det med f.eks 6 knop?

 

Noe spesiellt man må ha i tankene? Er der ikke masse sandbanker og grunner f.eks? Der er vel skikkelig langgrundt?

 

Hvordan er det med tidevannet etc, etc.....?

Link to post
Share on other sites

Jeg kan anbefale Læsø på det varmeste,  Kjempested.  Det er sandbanker i området rundt norspissen av Danmark, ja, men så lenge du følger kartet og vet hvor du er, burde ikke det være noe problem.

 

Hvor langt det er er jo helt avhengig av hvor du går fra.  Om du skal gå direkte over fra f eks Arendal eller der omkring vil jeg tro det er ca 90 nm. (grovt regnet?) Om du tar ferien ned langs Bohuslënkysten og går over fra midt mellom Marstrand og inseilingen til Gøteborg er det Ca 30 nm i "åpent hav".

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ingar har et annet sted forslag til side hvor man kan finne havstrømmenes retning og styrke. Ta gjerne en kikk på denne. 1/2 knop med eller imot er en stor del av 5 eller 6.

 

Og, noe av det som gjør Danmark til et spennede mål er at du svært ofte ser bunnen lenge før du ser land.

Link to post
Share on other sites


Lasse: Hvis du tar korteste veien, og setter rett over fra Mandal traktene er det ca 70 nm

Takk skal Du ha Lasse, det bør jo være overkommelig dette da. Så sant været er medgjørlig i hvert fall.

 

Takk til Dere andre også forresten.

 

Det værste med en slik tur er vel at man skal hjem igjen og, eller? (med tanke på bla. været da).

 

Jaja, uannsett så er jo en stor del av poenget å være "underveis" da  :cheers:

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Hei Jonny39

 

Den korteste avstanden mellom Norge og Danmark er fra Udvår ved Lindesnes til Hanstholm , distansen er ca 50 nm . Denne turen har jeg selv tatt mange ganger.

 

Til pan pan

Turen fra Torungen til Skagen havn er desverre litt lengere enn 75 nm , mann må huske at mann skal opp å runde Skagen bøye. Fra Torungen til Skagen bøye er det etter mine beregninger ca 78 nm .

Dette gjeller også fra Ferder til Skagen bøye ca 93 nm +/-  1-2 nm pga: strøm/avdrift.

 

Når det er sagt så er Danmark et yndig sted å reise med båt (hvertfall for Ola Nordmann) Har hvert i Danmark med båt flere år på rad, så her er noen plasser jeg kan annbefale, Hobro syd for Aalborg og nord for kanalen inn til Randers , der går kanalen opp til Hobro som er en av Danmarks eldste byer. Det er en kjempe flott tur opp den lange kanalen. Grenå lenger syd er også en grei by , Ebeltoft må mann bare besøke når enn først er på de trakter med båt, der ligger Seil/damp skipet som vår forhenværene Konge (Håkon) gikk som

kadett(Den gang som prins Fredrik av Danmark)Det er viklig vært et besøk. Må heller ikke glømme Samsø dette er en perle for båtfolk. Så Jonny39 har du lang ferie så er det bare å sette seil som de sa i gammle dager, og ha en uforglemmlig ferie langs Danmarks smukke kyst.

God tur.

M.v.h.

Captain :santcheers:

Link to post
Share on other sites

:santa:

Hei pan pan

Etter de posisjonene du har er det 95,6 nm fra Færder til Skagen og

48,9 fra Torungen til Skagen. Den første kan være riktig som du ser , men fra Torungen til Skagen får jeg ikke helt til å stemme. På spørsmålet om det er etter den seilte loggen så er svaret  JA det er det, så litt + - er det . (Håper ikke loggen min er så stein gal)

 

Til Lasse

Det er faktisk 50,417 nm fra Udvaare til Hanstholm

 

Udvaare      : 57.58.73 N   07.12.68 E

 

Hanstholm  :  57.07.58 N   08.35.52 E

 

Styrekurs fra Udvaare til Hanstholm er : 127 grader

 

Styrekurs fra Hanstholm til Udvaare er : 308 grader

 

Dette er hva kartet sier , og loggen min er nesten lik  +/-  avdrift og strøm.

 

Posisjonen fra kartet er fra udvaare fyr til innløpet (Mellom moloene) i Hansholm.

 

M.v.h

Captain :santcheers:

Link to post
Share on other sites


PanPan: PS: Jonny, siden du er en Karmøy-seiler: Du må ikke bruke skissen på linken som ditt seilingskart for Skagerrak!  :lol: :lol: :lol:

Å jasså, ikke det?  :lol: :lol: :lol:. Svært så morsom Du skal være på Karmøybuens bekosning nå da  :wink: :wink: :smash:.

 

Må være snill nå Jan, ellers er det fare for at det blir lite på Deg av  :santa:  :lol: :lol: :lol:

 

Jaja, nok om det. Du har ikke en link til som viser kartet rette veien vel? Her står det bare på hodet, og er speilvendt. Pkt. 135 finner jeg heller ikke???

 

:santcheers:

Link to post
Share on other sites


PanPan: etter å ha vært i kontakt med Jonny vet jeg nå at han ikke hadde "Acrobat Reader" på maskinen sin.... Min feil Jonny, håper du kan le sammen med meg - annerledes var det ikke ment!

Ja, har ledd mye av dette jeg Jan. No problem, liker både å spøke med andre, og bli spøkt med selv jeg.

 

Dessuten kan jeg godt forstå at Du trodde jeg spøkte. Så...No hard feelings Jan.Skulle bare mangle. Vi må ikke slutte med å spøke litt med hverandre, ellers blir det kjedelig. :santcheers:

Link to post
Share on other sites

:seeya:

Hei pan pan og lasse

Storsirkel kalkulator.

(Javascript må være enabled for å kjøre dette programmet)

 

(NB! - - Programmet brukes på eget ansvar - - NB!)

 

Beregne sann kurs og avstand mellom to posisjoner.

Legg inn lengde- og breddegrader, velg enhet for avstand og kartdatum og klikk på "Beregn".

Lengde/bredde legges inn som GG.GG eller GG:MM.MM eller GG:MM:SS.SS .

 

(NB. Beregningene kan gi store feil nært polområdene.)

 

Data inn Bredde1 Lengde1

 NS: 57.5873   WE: 07.1268  

Bredde2 Lengde2

 NS: 57.0758    WE: 08.3552  

 

 

 

Resultat Retning 1-2     Retning 2-1        Avstand

                          127.07481                       308.10891                      50.41750

 

 

Enhet for avstand:  nm  kartdatum:  WGS84

 

Dette er hva jeg får på denne storsirkel kalkulatoren.

Hvorfor vi får forskjellig det vet jeg ikke ????

 

M.v.h.

Captain

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...