Jump to content

Kan man kjøpe håndholdt vhf i USA ?

oslofjord

Recommended Posts

Ja man må ha norsk VHF-sertifikat for å bruke den, men er det lovlig å kjøpe den over disk i USA å ta inn i Norge eller må vhf-radio kjøpes i Norge med særnorske godkjennelser og EU-merker ?

Tenkte meg en billig vanntett til krisebruk og jeg regner med a det er billligere i USA (har ikke sjekket).

Redigert av salt (see edit history)

For å være godkjent må den være CE merket.

Men dersom det er VHF nr. 2 og du allerede har konsesjon, er f.eks. ICOM IC-M34 en veldig bra radio.

Den har en knapp der du velger hvilke kanal-serie du vil ha, og kan velge mellom USA, Canadiske eller Internasjonale kanaler.

Kjøper du programmeringsutstyr (programvare og kabel) kan du selv bestemme hvilke kanaler radioen skal ha, inkl. lystbåt og/eller fiskeri kanaler.

Radioene blir da identisk med den CE godkjente modellen, som heter IC-M33.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Hei, jeg skal en tur over på ferie om et par tre uker, noen som vet hva den koster der borte? eller hva med å kjøpe kartplotter der borte, tenker f.eks på en Garmin 4010/12, noen som har peiling på noe som er spesielt billig i forhold til her? (og NEI.. skal ikke ha blå diodelys)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Jeg kjøpte nettopp en ICOM IC-M72 til omlag kr 1.100.-. EU-utgave (M-71) koster kr 3.300.- og det er ikke CE-klistremerkene verdt spør du meg... Min får fast plass i grab-bagen og kommer jo i tillegg til den fastmonterte jeg har konsesjon på.

Jeg valgte M72 i stedet for M34 pga. dobbel batterikapasitet og dermed også omtrent dobbel brukstid. Fordelen med M34 er at den flyter. Vær dog oppmerksom på at ICOM ikke leverer ladere i USA med multispenning, kun 120V 60Hz. Ladespenningen er 12V så en kan jo bare klippe ledningen og koble direkte til 12V i båten (300mA sikring). Laderen som sådan er stokk dum, all ladestyring ligger i VHF/docking og har indikering av lading/fulladet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...