roaldbj Posted September 7, 2008 Share Posted September 7, 2008 På side 68 i "På Kryss" nr 7 /2008 er det en analyse utført av det svenske sjøfartsverket om årsakene til at antallet sjøredninger økte med 30 % fra 2006 til 2007. Interessant analyse og lesning. Sjøfartsverket angir 5 årsaker til økningen. I korthet omfatter disse: 1. Endrede rutiner mellom sjøredningssentralen i Gøteborg og landets SOS-sentraler. 2. Økte sjøreddningsressurser med bl.a. flere båter som trafikkerer trafikkintensive områder. 3. Høy vannstand som har ført til flere drivende båter. 4. Værforhold med lange perioder med vindstyrker omkring 10 m/s. 5. Økte ambisjoner fra helsepersonell om å undersøke personer utsatt for m fritidsbåtskader. Analysearbeidet har ikke funnet grunnlag for følgende forklaringsmodeller: a) Alkoholintak - tvert om har alkoholbruk ombord avtatt. b) Høy hastighet. Jeg skulle ønske at norske sjøfartsmyndigheter utfører tilsvarende analysearbeid - eller det er mulig at den har gjort det for perioden 2006 til 2007? Quote Link to post
ebonita Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 En iaktagelse som man inte kan låta bli att fundera över i sammanhanget är att det förefaller som att det har blivit överutbud på sjöräddningsresurser i Sverige. På annat sätt har jag svårt att tolka den uppenbara skillnaden mellan de synliga och hörbara (på VHF) skillnaderna mellan svenska och danska aktiviteter på detta område här i Öresund. Annars skulle det innebära endera att det dör en massa danskar i brist på sjöräddning eller att danskarna är så mycket bättre sjömän att dom trots fler fritidsbåtar i området förorsakar bara bråkdelen så många sjöräddningsuppdrag som svenskarna och som dessutom verkar att klaras av med en bråkdel av de resurser som syns och hörs på svenska sidan. Ytterligare ett frågetecken dyker upp när man gång efter annan ser dyra helsidesannonser i stora morgontidningar där sjöräddningen gör reklam för sin verksamhet och försöker locka frivilliga bidrag tillverksamheten. Eller det till synes outsinliga behovet för övningskörning i dieselslukande och svallproducerande högfart vackra sommardagar. Quote Link to post
roaldbj Posted September 8, 2008 Author Share Posted September 8, 2008 ebonita, er det slik at danske myndigheter bruker svært lite ressurser på å kontrollere fritidsbåter, mens svenske myndigheter nå bruker mye ressurser på slik kontroll? Quote Link to post
ebonita Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Svårt att säga generellt. I Stockholmsområdet och kring Göteborg har man polisbåtar och utövar väl någon form av kontrollverksamhet, medan det här nere i Öresund inte finns någon polisbåt på den svenska sidan vad jag vet, utan detta har man överlåtit på Kustbevakningen som har några enheter i området. Tveksamt dock om dom lämpar sig för - eller är intresserade av - kontroll av den sommartid omfattande småbåtstrafiken i Sundet. På danska sidan har jag inte heller sett någon polisbåt på länge. Men här är lugnt och fridfullt med få synliga 'busar' så det är väl behovsstyrt... I Tyskland från Lübek, kring Rügen och ner mot Polska gränsen finns många polisbåtar däremot. Men inga sjöbusar där heller. I Polen ner till Szczecin enstaka polisbåter och den patrullbåt som tidigare låg permanent stationerad på Tysk/Polska gränsen och som man skulle rapportera till vid passage, den är äntligen entledigad sedan Polen nu kommit in i Schengen-avtalet. Undrar vad dom nu skall göra med alla kilometer av handskrivna in- och utpasseringsrapporter dom skrivit i den lilla kuren i Trzebiez dit patrullfartyget rapporterade??? Quote Link to post
Athene Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 (edited) På side 68 i "På Kryss" nr 7 /2008 er det en analyse utført av det svenske sjøfartsverket om årsakene til at antallet sjøredninger økte med 30 % fra 2006 til 2007. Interessant analyse og lesning. Sjøfartsverket angir 5 årsaker til økningen. Analysen er vel utført på det samme materialet som Svenska Kryssarklubben fikk tilgang til? Deres konklusjon var vel ikke mindre oppsiktsvekkende? http://www.sxk.se/pktr/05-02/sjoraddning.pdf Edited September 8, 2008 by Athene (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.