Jump to content

Hjelp til diagnostikk VP MD11


John N

Recommended Posts

Som kjent fra tidligere er jeg den oppgitte eier av en VP MD11 med seildrev fra 1983. Motoren er ferskvannskjølt.

Har egentlig fungert godt i sommeren, MEN i dag lukter det siste tur....

Regner med at dette ender i kondemnering, men nysjerrig på hva BPs ekspertise tenker.

 

Startet opp som normalt, økte gradvis på og alt virket ok. Plutselig fall i turtall, sort eksos og brent lukt i motorrom. Normal motortemp.

Jeg peilet olje og kikket over motorrom før start.

Ble slept til havn grunnet flat sjø...

 

Kikket over motoren når jeg kom hjem. Mindre olje. Ingen synlige lekasjer. Startet opp og den sviver, men høres ut som en ensylindret snekkemotor. Tror bare den gå på en sylinder. Når man ruser den øker turtallet senere enn vanlig. Syntes å høre en bankelyd. Sort eksos og brent lukt i motorrom.

 

Hva er dette?

Link to post

Om du tar av toppdekslene, den 17 mm-bolten midt på lokka, løsner den og løfter lokka rett opp ser du støtstengene og ventilene. Det skal være 4 stenger ialt.

 

Jeg bestillte meg en ny stang, og satte den på plass, dette er en meget enkel oppgave.

 

Deretter måtte jeg justere ventilene, noe som jeg fikk en kamerat til å gøre.

 

Men det kan være en årsak til at den har knekt, så du må sjekke litt ang. ventiler før du setter en ny stang dit.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...