John N Startet 7.September.2008 Link til dette innlegget Startet 7.September.2008 Som kjent fra tidligere er jeg den oppgitte eier av en VP MD11 med seildrev fra 1983. Motoren er ferskvannskjølt. Har egentlig fungert godt i sommeren, MEN i dag lukter det siste tur.... Regner med at dette ender i kondemnering, men nysjerrig på hva BPs ekspertise tenker. Startet opp som normalt, økte gradvis på og alt virket ok. Plutselig fall i turtall, sort eksos og brent lukt i motorrom. Normal motortemp. Jeg peilet olje og kikket over motorrom før start. Ble slept til havn grunnet flat sjø... Kikket over motoren når jeg kom hjem. Mindre olje. Ingen synlige lekasjer. Startet opp og den sviver, men høres ut som en ensylindret snekkemotor. Tror bare den gå på en sylinder. Når man ruser den øker turtallet senere enn vanlig. Syntes å høre en bankelyd. Sort eksos og brent lukt i motorrom. Hva er dette? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Har du prøvd å ta av lokket for påfylling av olje mens motoren går? Dersom det er et stempel som har tatt kvelden så vill du få gjennomslag og du vil merke at det blir trykk i påfyllingslokket. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
tom-ass Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 høres ut som en ensylindret snekkemotor. Tror bare den gå på en sylinder. Når man ruser den øker turtallet senere enn vanlig. Syntes å høre en bankelyd. Sort eksos og brent lukt i motorrom. Kan det være en støtstang som har knekt? Det skjedde med meg i vår, og dine symptomer er ganske like. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
John N Svart 7.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Kan det være en støtstang som har knekt? Det skjedde med meg i vår, og dine symptomer er ganske like. Fårstår dette er et svakt punkt på disse motorene. Lar det seg evt. gjør å skifte selv for en med middels kunskap. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Om du tar av toppdekslene, den 17 mm-bolten midt på lokka, løsner den og løfter lokka rett opp ser du støtstengene og ventilene. Det skal være 4 stenger ialt. Jeg bestillte meg en ny stang, og satte den på plass, dette er en meget enkel oppgave. Deretter måtte jeg justere ventilene, noe som jeg fikk en kamerat til å gøre. Men det kan være en årsak til at den har knekt, så du må sjekke litt ang. ventiler før du setter en ny stang dit. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.