Stranna Startet 7.September.2008 Del på Facebook Startet 7.September.2008 Jeg skiftet turboen til min Volvo TD 70 F i 2002, etter 700 timer ser det ut til at den "nye" har tatt kvelden. Filtre er OK, og motoren oppfører seg som ved forrige turbobytte i 2002. Hvis jeg har forstått det riktig består turboen av 2 turbiner, en som drives av eksosen som igjen driver mateturbinen til forbrenningsluften. Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil Det merkelige er at turbinen til forbrenningsluften sviver helt greit rundt og har ikke noe slark. Jeg har ikke demontert turboen ennå, og har derfor ikke sjekket eksossiden. Spørsmål 1: Kan det være forbindelsen mellom de 2 turbinene som har knekket, er dette mulig? Spørsmål 2: Dersom turboen må byttes, er det noen som vet hvor man kan få tak i en billig innbytteturbo? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Turbo problemer .For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Alfa925 Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 Hei Kjøpte hos GIK Turbo tlf 32767000 et firma på Kongsberg de hadde bytteturbo husker helt prisen med den hvertfall billigere enn hos Volvo Er kommet en ny og bedre turbo som skal gi bedre effekt Du må skrive ned nr som står på platen Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 Du bør finne ut hvofor din turbo takket for seg før du monterer ny , hvis det er snakk om akselbrudd så er det mye som tyder på dårlig smøring. Sitér dette innlegget Link to post
Stranna Svart 7.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2008 Du bør finne ut hvofor din turbo takket for seg før du monterer ny , hvis det er snakk om akselbrudd så er det mye som tyder på dårlig smøring. Hvordan finner jeg ut det? Det går et oljerør inn og ett ut. Oljetrykk er OK og olje+oljefilter har jeg byttet hver høst. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 Bare en liten korreksjon! En turbolader består av en turbin og en kompressor. Turbinen er som regel av radial type på mindre motorer som ikke brenner tungolje! Kompressoren er som regel sentrifugal og blir som nevnt drevet av turbinen. Aksel effekten på denne akslingen kan være opp mot 30% av motorens aksel effekt. Lagrene (trust lager og bærelager) i mellom er som regel trykksmurt/kjølt av motor olje! Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 Du bør demontere begge rør og rense dem godt evt kjøpe nye , jeg kjenner flere som har gått i denne fella . Når du har montert dette igjen så må du sjekke att det kommer ojle i utslangen (retur) Sitér dette innlegget Link to post
Stranna Svart 7.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2008 Du bør demontere begge rør og rense dem godt evt kjøpe nye , jeg kjenner flere som har gått i denne fella .Når du har montert dette igjen så må du sjekke att det kommer ojle i utslangen (retur) Takk for tipset. Får se til uken om jeg får tid til å se på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 Hva er det så får deg til å konkludere med turbohavari når du ikke har slark i akslingen og den også snurrer lett rundt, mangler du turbotrykk? Det kan evt være en lekkasje en plass som reduserer turbotrykket. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.