Capella Startet 7.September.2008 Del på Facebook Startet 7.September.2008 I området her jeg bor er det plenty med muligheter for slipping av båter. Problemet er at alle disse slippene er beregnet på båter med vanlig kjøler. Når vi kommer med våre seilbåter, er det ikke noe problem å få disse opp på slippen, men problemet begynner straks man skal begynne å jobbe. Som oftest er slippene sleipe av groe + at disse stort sett er bygget opp med en skinnegang og resten er svaberg eller rullestein, noe som gjør aktivitet oppe i en leider livsfarlig. Vi har også en del kaikraner rundt om i vårt distrikt, men disse er ikke av typen tårnkraner men heller å betegne som lave kraner. Det jeg lurer på er om det finnes noen anretninger som kan brukes til å hive opp en seilbåt med masten oppe med en kran som er lavere enn masten. Mulig jeg ikke forklarer dette godt nok, men det var nå ett forsøk. Capella. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 En Gaffeltruck kan løfte uten å ta med masten. Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 7.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2008 Ja en gaffeltruck går sikkert om den er stor nok og med forlengere på gafflene, men det jeg tenkte på var om det finnes noe som kan brukes i lave kraner. Min båt er ca. 5000 kg og vi klarer ikke den med den største gaffeltrucken vi har her hos oss. Vekten kommer for langt ut delv med en 10 tonns truck. Capella. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 På slipp kan du jobbe relativt sikkert på et lite bygningsstillas. Jobben går antagelig raskere også. Løft med kran kortere enn mast bør være mulig. Tyngdepunktet til en seilbåt ligger et stykke bak masta. Utfordringen er å sikre at båten ikke svinger masta inn i kranen. Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Et løfteåk med form som en X eller H vil gjøre at man får de forreste stroppene forenom kjølen. Min 11 tons båt ble løftet med en veldig lav krane på Bildøy marina med et H åk. Stødig og sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 8.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2008 Takker for svar.. Vi lager nå H løfteåk.. Capella Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.