Jump to content

må jeg ta av drevet i vinter?

sol

Recommended Posts

:confused: Hører det er delte meninger om dette.Har et Volvo 290DP drev.Ble skiftet belger og anoder i vår.

Er det da nødvendig å ta det av i vinter?Hadde tenkt å pusse det opp litt med drevspray p g a utseende.

Dette kan vel skje med drevet montert

Hvorfor det? Det står jo i nøytral resten av året?

Mvh. BEG

Mener du ikke tiltet opp (pga drenering ?) eller i gear? Og hvorfor?

Jeg tar av mitt drev for da får jeg lettere gjort rent og sjekket alt.

Jeg mener at drevet ikke skal stå opptiltet, det skal også stå i fri. Dette er for at belger og kryss skal stå i sin normale posisjon under lagring :wink:

Norske båter er best!

Jeg har riktignok Mercruiser motorer og drev. Til disse finnes det en spesiell låsemutter som

brukes istedenfor en av mutterene. Det blir ihvertfall store problem med å få de av uskadd.

Lar drev være montert under opplag.

Ligner litt på de som brukes til bil felger.

Mulig det finnes til Volvo drev også.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Jeg har riktignok Mercruiser motorer og drev. Til disse finnes det en spesiell låsemutter som

brukes istedenfor en av mutterene.

Hvor får du tak i disse? Mener dette er nevnt tidligere her på BP, men finner det ikke i farta....

• 1 month later...

:flag: I dag skal drevet av.Får hjelp av en god nabo som har erfaring med dette.Blir greit å få det inn,når det skal

pusses rent og lakkes med drevspray.Skal sjekke noen foringer også,da det er noe slakk der det er festet under

hjelmen.DP propellene er allerede pusset ned

Jeg tar selv av drevet 2. hver sesong, for da skiftes belgene likevel. Noen forsikringsselskap har i reglene at drev skal av når båt er i vinteropplag. Noen har godkjent at drevet må sikres mot tyveri med lås. Jeg har herdet kjetting og hengelås tredd gjennom drevet og låst til øyebolt i skroget. Blir litt ekstra plunder for tyver da.