oslofjord Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Bladet frtitidsbåten melder at Svenska Båtunionen er i mot obligatorisk båtførerbevis. Vet noen hvor saken står i Sverige...sysler svenske myndigeheter med planer om å inføre obligatorisk bevis ? Quote Link to post
Bitteliten Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 (edited) Det er vel allerede bestemt at det skal innføres så vidt jeg vet - men når jeg leser mer ser det ut til at forslaget er ute på høring (remiss heter det i Sverige) Største endring blir for alle som har båter som går over 30 knop. Da blir det krav om at man har "høgfartsnavigasjon". Det finnes vel et par skoler som har dette på sin undervisningsplan i år - og det er max 10 pers i Sverige som har denne utdannelsen per i dag. Om mulig er mitt inntrykk etter ganske mange år som deltidsborger i Sverige at svenske politikere i enda større grad enn norske politikere lever i en teoretisk verden (en del tror kanskje ikke det er mulig ) Jeg er ikke sikker på hvilke konsekvenser dette får for oss med norske båter og norske sertifikater i Sverige. Kan jo bli ille tomt i Sverige om det er slik at alle som har båt som kan gå fortere enn 30 knop må ha et kurs som nesten er umulig å få tatt Litt mer info her Båtkörkort i tre klasserPublicerad: 4 april 2008, 20.15. Senast ändrad: 4 april 2008, 21.58 Det blir krav på körkort för nästan alla typer av båtar från och med april 2011. Regeringen lägger fram förslaget under hösten. Textstorlek: Normal text Större text Störst text Skriv ut Kommentarer (120 st) Blogglänkar (10 st)Fråga Är förslaget om båtkörkort bra? Ja Nej Visa resultat FaktaDe slipper skaffa behörighetsbevis för fritidsbåtar: • Personer som fyllt 55 år när lagen träder i kraft. • Personer som är permanentboende på öar utan bro- eller färjeförbindelse. Läs mer Vad tycker du? Diskutera! Tidigare artiklar: Läs mer om båtkörkort Frågan om ett speciellt körkort för fritidsbåtar har diskuterats länge men under fredagen kunde alltså SVT:s Rapport avslöja att ett förslag är färdigt. Propositionen kommer med största sannolikhet under hösten. – Orsaken är att vi ser ett ökat tryck vid våra kuster. Det är fler, större och snabbare båtar. Och ett båtkörkort i någon form är någonting som kustbevakning och sjöpolis brukar förorda varje sommar när det kör ihop sig i skärgården, säger Åsa Torstensson. Idén är med andra ord gammal. Då är formen i förslaget mer anmärkningsvärd. Det blir nämligen tre klasser på körkortet, uppdelat efter storlek, fart och ålder på föraren. Klass 1. 15-årsgräns och obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsbåtar vars skrov är längre än tio meter, eller som kan köra fortare än 15 knop. Klass 2. Behörighetsbevis för fritidsskepp krävs för båtar som är minst tolv meter långa och fyra meter breda. Det motsvarar dagens kustskepparexamen. Även här måste man vara 15 år. Klass 3. För båtar som går i minst 30 knop krävs obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsfartyg för hög hastighet. Du måste också vara 18 år. – Sjöfartsverket blir den godkännande myndigheten. Och mycket av de kompetenser som behövs finns ju där redan i dag, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson. Innehav av behörighetsbevis ska krävas från den 1 april 2011 och det faller på polisen och Kustbevakningen att se till att de nya reglerna efterlevs. Edited September 8, 2008 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
ebonita Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Sitat Bitteliten: Om mulig er mitt inntrykk etter ganske mange år som deltidsborger i Sverige at svenske politikere i enda større grad enn norske politikere lever i en teoretisk verden (en del tror kanskje ikke det er mulig) Ja detta - och promillegränser till sjöss - har stötts och blötts så länge här i Sverige att inte ens jag som bor här kan hålla reda på vad som gäller. Men så vitt jag har förstått så är ett beslut att vänta under hösten. Ytterligare ett prov på svenskars i allmänhet, och svenska politikers i synnerhet, övertro till lagar och myndighetskontroll. Det kommer med all sannolikhet att visa sig bli ytterligare ett exempel på regler som mest drabbar dom redan omdömesgilla medan syndarna visar sig straffokänsliga. Detta är f ö till stor del ett Stockholmsproblem där kombinationen av skärgårdskrogar och unga män med för mycket pengar och övermotoriserade båtar som far omkring under sommarkvällarna med alldeles för hög hastighet leder till tragiska olyckor. Och enligt Överåklagarens remissvar i ämnet finns det redan tillräckliga regler att stävja detta. Som vanligt verkar lagförslaget enligt det vanliga formuläret med väl tillrättalagd statistik underblåsas av de kontrollerande myndigheterna som anar mer pengar och för personalen 'intressanta kurser och utbildningstillfällen'. Vanligtvis dör sedan hela kontrollverksamheten ut efter en kort och entusiantisk introduktionsperiod. Och vad skall gälla för utländska medborgare? Norrmän, Danskar, Tyskar???? Här om någonsin vore det väl på sin plats att ta gemensamma och konsekventa beslut inom EU!? Eller skall vi som besöker dessa länder tvingas ta ett 'körkort' i varje land? Länge leve sunt förnuft och omdöme. Quote Link to post
Bitteliten Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Och vad skall gälla för utländska medborgare? Norrmän, Danskar, Tyskar???? Här om någonsin vore det väl på sin plats att ta gemensamma och konsekventa beslut inom EU!? Eller skall vi som besöker dessa länder tvingas ta ett 'körkort' i varje land? På det punktet er nok svenskene mer effektive enn norskene. Det finnes bla et "EU sertifikat" som heter dekksoffiser klasse 8 eller noe sånt som gjør at man har rett til å føre egen båt over 50brt. Tar man det i Sverige har man rett til å kjøre norsk båt i Norge. men i Norge kan man ikke ta dette sertifikatet Quote Link to post
baatsman Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Mener Gunga din har besvart dette tidligere. Han bør vel være rette mann for dette. Quote Vi sees! Link to post
Gunga Din Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 det förelåg ett jättbra förslag från utredaren......men politikerne var så klåfingrige. ..att det hele gick ut på remiss igjen........det har vart så mange turer...... dette sammanfattar vel läget idag http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=3780959 Quote S/Y Gunga Din Link to post
ebonita Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 (edited) Sitat Bitteliten: På det punktet er nok svenskene mer effektive enn norskene. Det finnes bla et "EU sertifikat" som heter dekksoffiser klasse 8 eller noe sånt som gjør at man har rett til å føre egen båt over 50brt. Tar man det i Sverige har man rett til å kjøre norsk båt i Norge. men i Norge kan man ikke ta dette sertifikatet Tyvärr är nog svensk byråkrati dessvärre inte alltid så genomtänkt och förutsägbar som man skulle önska. Jag tog Sjöbefäl klass 8 för ett år sedan och det gäller för att framför båt under vissa förutsättningar med betalande passagerare i 'svensk inre fart' (obs således inte 10 NM över Öresund...) men sedan skall man ha en maskinist med Maskinbefäl klass 8 examen ombord om båten har över 100 kW maskiner och två maskinister med Maskinbefäl klass 8 examen om båten har /tror jag/ över 400 kW!!!!! Och sen kommer det roligaste: Sjöbefäl klass 8 är inte kongruent med och ersätter inte den behörighet som i Sverige heter Skepparexamen och som berättigar att framföra skepp dvs båtar som överstiger både längd 12 och bredd 4 meter! Den ena kompetensen ligger under Sjöfartsverket och den andra räknas som högskolekompetens! Min båt är knappt 13 m lång men bara 3,98 bred så jag klarar mig således enligt svenska regler än så länge helt utan behörighetskrav om jag inte tar betalande passagerare. Ja snacka om skrivbordsnissar! Edited September 8, 2008 by ebonita (see edit history) Quote Link to post
Gunga Din Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 (edited) Och sen kommer det roligaste: Sjöbefäl klass 8 är inte kongruent med och ersätter inte den behörighet som i Sverige heter Skepparexamen och som berättigar att framföra skepp dvs båtar som överstiger både längd 12 och bredd 4 meter! Den ena kompetensen ligger under Sjöfartsverket och den andra räknas som högskolekompetens! klass 8 är likställd med gamla skepparexamen, när vi snackar 'fritids skepp' http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____449.aspx själv har jag en klass 7a.....o där ingick maskinistexamen....så behöver du en?!.... och denna antar jag du sett blir din båt ett handelsfartyg Edited September 8, 2008 by Gunga Din (see edit history) Quote S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 På det punktet er nok svenskene mer effektive enn norskene. Det finnes bla et "EU sertifikat" som heter dekksoffiser klasse 8 eller noe sånt som gjør at man har rett til å føre egen båt over 50brt. Tar man det i Sverige har man rett til å kjøre norsk båt i Norge. men i Norge kan man ikke ta dette sertifikatet Klass 8 är lägsta graden av proffssertifikat................. du kan före hur stor fritidsbåt du vill om du har noe av nedanstående certifikat (eller högre!) 1 examen som fartygsbefäl klass 8 2 kustskepparintyg (det som kommer efter förarintyget idag) 3 skepparexamen (gammel utbildning) skepparexamen kallades förr Skeppare B o motsv ungefär kl 8 idag Skeppare A motsv ungefär kl 7 . . . . . men....det finns alltid ett 'men' kommer du med en riktigt stor fritidsbåt...så kan sjöfartsverket säga att på den båten måste du ha en viss säkerhetsbemanning........du får ikke kjöre uten exempelvis bemannet maskinrom! Quote S/Y Gunga Din Link to post
ebonita Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Tack GungaDin. Något har tydligen ändrats under det senaste året beträffande maskinistkrav och likställighet mellan sjöbefäl klass 8 och skepparexamen. Kristallklart käre Watson... Quote Link to post
Gunga Din Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 det kommer ytterligare några förändring til våren 2009.....enl vad jag hört, gällande detta med 'små tonnage' men jag vet inte exakt vad det blir! Quote S/Y Gunga Din Link to post
ebonita Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Är någon EU-harmonisering att hoppas på? Eller skall vi bli 'inlåsta'? Quote Link to post
Gunga Din Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 vad gäller proffs-certifikaten så är Sjöfartsverket bundna till IMO, STCW etc och våra fritidscertikat....där tror jag dom Nordiska länderna samarbetar för att få en någorlunda nordisk harmonisering. efter vad jag erfart är det egentligen bara dom nordiska länderna som inte har obl certifikat idag i Europa. Quote S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 (edited) Klass 8 är lägsta graden av proffssertifikat................. du kan före hur stor fritidsbåt du vill om du har noe av nedanstående certifikat (eller högre!) 1 examen som fartygsbefäl klass 8 2 kustskepparintyg (det som kommer efter förarintyget idag) 3 skepparexamen (gammel utbildning) Kan jeg konvertere mitt D5LA til noen av disse sertifikatene, og på den måten komme unna 50brt grensen i Norge? Edited September 8, 2008 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
REM Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 En nordisk harmonering kan vi jo alltids håpe på Gunga. Jeg tror det vil måtte tvinge seg fram. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gunga Din Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Kan jeg konvertere mitt D5LA til noen av disse sertifikatene, og på den måten komme unna 50brt grensen i Norge? vet ikke bestemt Bitteliten, er ute på lite tynn is... det förutsetter nog att det henger en svensk flagg i aktern på dit 50+ fartyg.....da kan du kjöre med svenske sertifikat........(nu snacker vi bare fritidsbåt!) även i Norge, skulle jeg tru....men det finns sikkert noen her som kan bekrefte eller dementere dette? ulike länder bruker acceptere de andre ländernes sertifikat, ivartfall her i Norden. Quote S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Vet om en med stor fritidsbåt som kjører på klasse 8 sert. i Norge. han har til og med hatt Sjøfartsdir på sertifikatkontroll ombord. Båten hans er godt over 50 brt. Quote Link to post
roaldbj Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Viser til dette innlegget som siterer fra "På Kryss". https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=616817 Quote Link to post
Gunga Din Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Vet om en med stor fritidsbåt som kjører på klasse 8 sert. i Norge. han har til og med hatt Sjøfartsdir på sertifikatkontroll ombord. Båten hans er godt over 50 brt. dåså....då verkar det ju vare 'frid o fröjd'.................... anser dom då ett klass 8 högre enn D5LA ?? Quote S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Dette kjenner jeg ikke alle detaljer på - men jeg tror det var slik. Om behovet blir mer aktuelt finner jeg sikkert ut av det. Dog er jeg litt sertifikatfreak - og det hadde vært morro å kunne konvertere D5LA til noe høyere i Sverige som også gjelder i Norge Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.