Jump to content

Laderegulator for liten påhengsmotor?

fjordplast

Recommended Posts

Jeg har en 9,9 Yamaha som jeg vil bruke til å lade et lite 12V batteri i jolla for å ha lanterner nå når høsten bir mørk, også når motoren ikke går.

Etter det jeg vet kommer det vekselstrøm med varierende spenning ut av strømuttaket på motoren. Jeg har forsøkt å mekke en laderegulator selv med likeretter og en laderegulator til Amazon fra Biltema og det fungerer neste OK. Batteriet lades, men av en eller annen grunn lader det ut etterhvert.

Er det noen som har et forslag til en enkel/billig laderegulator til dette formålet

--cepe

Med styren i blodet siden 8 års alder.

www.fjordboatclub.com

www.fjordclub.com

Hvis du ikke hadde hatt batteri så kunne du satt inn 24v pære. Da ryker de ikke.

Orginal likeretter fra Suzuki koster bare et par hundre kroner, så det kan være det er smartest å kjøpe orginal likeretter.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Det er ikke V-max-utgaven av motoren, og jeg har svidd av noen 12V-pærer før jeg prøvede å lage laderegulator.

Jeg tregner ikke bare likeretter, men også laderegulator slik at ikke motoren svir av batteriet når det er fulladet. Det er tross alt bare et lite 7Ah batteri.

--cepe

Redigert av fjordplast (see edit history)

www.fjordboatclub.com

www.fjordclub.com

Hei,

Lagde en regulator for en 9.9 Hk yamaha motor for 10 år siden. Du må ha en likeretterbro som tåler en 6A så kopler du på en elektrolyttkondensator på + og - terminalene på likeretteren. Denne kan være fra 2200 til 3300 uF. Så kopler du en vanlig serieregulator av typen "7812" med nødvendig strømstyrke gjerne 6A. Husk at denne krever en bra kjøleribbe. Alt dette kan kjøpes hos ELFA. Du bør sjekke hva makstrømmen er på dynamoen din, tidligere var de ofte 60W og utfra dette bør det holde med 5 amperes regulator og likeretter. Med frakt vil jeg tippe at dette fort koster Kr. 3-500,-, men da kan du kjøre både bilstereo og lanterner uten batteri...

Poenget var jo ikke å kjøre uten batteri, men å få ladet batteriet skikkelig uten å overlade det? Kan kan jeg bruke en spenningsregulator stilt på 14,4 som laderegulator?

--cepe

www.fjordboatclub.com

www.fjordclub.com

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...