Jump to content

Rust på kjølbolter på ALO 28

Jonas431

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en ALO 28, men det er en god del rust på kjølboltene. Hvordan er det best å sjekke om de fortsatt er ok? (Regner med å bytte dem hvis jeg får dem løs.)

Skal det gå ann å skru de løs med håndkraft (og verktøy + crc)? Hvis de er så rustne at man ikke får de av, hva gjør man da?

I værste fall er mutterne rustet fast i boltene, er det noen som har vært borte i det? Må man sage de av og sveise på nye? (Og dette blir vel nødvendigvis dyrt?)

Mange spørsmål, noen som har peil?

Vekommen til forumet!

Jeg hadde en alo MIkkel ( 26). Der var boltene skikkelig brune. Her må du vel ha et skikkelig moment for å skru løs vil jeg tro. SKulle ikke forundre meg om du drar med deg bolten samtidig, p.g.a korrosjon. MIne bolter var laget av vanlig jern. Jeg lot de bli all den tid det ikke var antydning til lekkasje eller "sving" på kjølen. Jeg ser båten fortsatt er ute å seiler.

Hvis du ikke har tenkt å gjøre dette selv, blir det fort dyrt. Skal du kjøpe en slik båt må du kunne gjøre mye selv. Hvis ikke blir det et regnestykke jeg tror du steiler av. :yesnod:

Vekommen til forumet!

Takk, takk :smiley:

Selvfølgelig må en belage seg på at en må gjøre det meste sjøl, og at noe annet koster penger. Derfor har jeg heller ikke kjøpt båten ennå :wink: . Kjøper ikke før jeg har oversikt over en sånn utgift. Boltene må nok strammes noe, og da er spørsmålet: Hva gjør man hvis det rett og slett ikke er tak igjen i mutterne?

Hvis svaret er å gå på med tyngre verktøy må jeg jo la vær å kjøpe båten hvis ikke selger går ned tilsvarende i pris.

MIne bolter var laget av vanlig jern. Jeg lot de bli all den tid det ikke var antydning til lekkasje eller "sving" på kjølen. Jeg ser båten fortsatt er ute å seiler.

Unnskyld at jeg bryter inn i tråden, men som en som ikke har noen "teknisk" erfaring med seilbåter høres dette med kjølbolter skummelt ut, kan jo få fatale følger om det svikter.

Er det slik at det er lagt inn STOOORE sikkerhetsmarginer her? F.eks. som på fly, at 3 av 4 bolter kan ryke uten at kjølen detter av?

• 4 months later...

Løfter dette emnet igjen, da jeg holder på å sjekke kjølboltene på min båt fra 1974. Det er en forferdelig jobb. 20 mm bolter. Har sjekket en bolt og mutter

Til min overraskelse var jernet helt fint innenfor rusten. Selv i den åpne delen i jernkjølen der boltene kommer ned og festes med mutter( bildet). Innvendig i båten ser det også helt fin ut. Så jeg stopper med denne ene bolten. Mitt spørsmål er forøvrig: Finnes en type grease(hylsefett?? el.l) som jeg kan smøre inn boltene og muttrene med der de eksponeres med vannet for å unngå videre tæring? evt. Grease som ikke oppløses i vann? Vil helst ikke bruke tec7 ol, da det er et herk å fjerne fra boltene igjen.

kjoelbolt.jpg

Edited by jm (see edit history)

Bruker ofte dette stoffet: 10120 NORUS LUBIRON AL. Smørende, rusthindrende og miljøvennlig. Motstår trykk, varme og saltvann.

som du finner her: http://www.norus.no/norsk/forside.htm

Vet ikke om det finnes i mindre enn 10l, men det er veldig godt egnet til bruk på noe du vil ha opp igjen etter endel år i sjø. Grease forsvinner så snart etter det jeg har erfart. Vanlig tjære vet jeg også blir brukt.

"Bruker ofte dette stoffet: 10120 NORUS LUBIRON AL. Smørende, rusthindrende og miljøvennlig. Motstår trykk, varme og saltvann.

som du finner her: http://www.norus.no/norsk/forside.htm

Vet ikke om det finnes i mindre enn 10l, men det er veldig godt egnet til bruk på noe du vil ha opp igjen etter endel år i sjø. Grease forsvinner så snart etter det jeg har erfart. Vanlig tjære vet jeg også blir brukt. "

Jeg har bruk for en liter, så jeg kjøper gjerne hos den som eventuelt går til anskaffelse av en slik bøtte.

Jeg vurderer å kjøpe en ALO 28, men det er en god del rust på kjølboltene. Hvordan er det best å sjekke om de fortsatt er ok? (Regner med å bytte dem hvis jeg får dem løs.)

Skal det gå ann å skru de løs med håndkraft (og verktøy + crc)? Hvis de er så rustne at man ikke får de av, hva gjør man da?

I værste fall er mutterne rustet fast i boltene, er det noen som har vært borte i det? Må man sage de av og sveise på nye? (Og dette blir vel nødvendigvis dyrt?)

Mange spørsmål, noen som har peil?

Mutterne løsner du enkelt slik:

Bor 2-3 må hull(6-8mm) i mutteren ovenfra. Start med det innerste hullet nesten inntil ytterkant av gjengene på kjølbolten. Bruk en meisel og slå opp en åpning mellom hullene du har boret. Dermed har du splittet mutteren, den vil nå slippe taket i bolten og kan enkelt skrues av. Det finnes også muttersplittere for å gjøre denne jobben men det er ofte trangt i bunnen av en båt. Når du har fått av en mutter så vil du sannsynligvis finne ut at rusten kun er overfladisk og at det er flust med stål igjen. Bolten er nok lite rusten der den går gjennom skroget. I gamle dager banket man gjerne på boltene ovenfra og avgjorde ut fra lyden om de var ok.