Jump to content

Pris på septiktank og tips om innstallering?

Jonas431

Recommended Posts

Størrelse på tanken kommer an på bruk, men de flest mener vel så stor som mulig.

Prisen aner jeg ikke, men de koster nok et sted mellom det du natyder (1000 - 5000,-) vil jeg anta. I tillegg må du jo ha slanger som er beregnet for septik og pumpe for å pumpe ut fra tanken. De beløper seg også til en god del.

Jeg har idag en RM pumpe som koster ca 800-900,-. Den er manuell og jeg tenke å montere en elektrisk. Vil da helst ha en god membranpumpe, ikke impellerpumpe eller såkalt kvernpumpe. En god membranpumpe er dyr - må vel ut med ca 3500,-. Bytter nok slangene med det samme.

Når det gjelder montering så er idag pumpen plassert ganske nær utløp (skrggjennomføringen). Der et det jo en kuleventil som er stengt med untak av når jeg tømmer tanken. Når elektrisk pumpe skal monteres tenke jeg å lage en vannlås (slangen opp i en bue over vannlinja og tanknivå) før den elektriske pumpen monteres. De fleste med lektrsik tømmepumpe har nok kuleventilen i åpen stilling, og da er det vel greit at man har en vannlås. Både for en sikerhet og for åt septik ikke skal lekke ukontrollert ut.

Har ikke studert hvordan båtfabrikantene gjør det, men skal se litt på dette før jeg går i gang.

Vil helst ikke drite meg ut, bokstavleig talt :wink::lol:

Kommer sikkert også noen flere her som kan gi deg noen tips som kanskje har erfaring med elektriske pumper.

Denne har kanskje noen her? EL MEMBRAN PUMPE

Redigert av OLPI (see edit history)

Båten har toalett som pumper rett ut i sjø med håndpumpe. Ser for meg at vi kan bruke samme pumpen til å pumpe i tank i stedenfor.

Så er spørsmålet om tømming til land. Hvordan foregår dette? Må en ha ege slange fra båten til septik på land, eller er det "tømmeanlegg" som suger ut septik rundt omkring på marianaer? :confused: føler meg litt grønn her..

Jeg installerte en tank på 140l fra Plastinvent. For å slippe å reise rundt å samle deler så fikk jeg tilbud på alt fra Plastinvent - og det virket ikke avskrekkende (husker ikke prisen i farta):

-Tank på 140l med stusser etter mine anvisninger

-Tankmåler med giver ferdig montert i tanken

-Septikkvern for tømming

-Slanger i ulik dimensjon for innløp, lufting og tømming

-Nødvendige slangeklemmer

Fikk alt levert på døra på jobben. Monteringen var kurant selv for en med normalt antall tommeltotter - og resultatet tilfredsstillende.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...