Jonas431 Startet 8.September.2008 Del på Facebook Startet 8.September.2008 Noen som har erfaring med å installere septiktank? Er det dyrt? Er det mulig å få tak i skrogformede tanker? Og hvor vanskelig er det med legging av rør og tette koblinger og slikt? Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Plastinvent, her finner du et innholdsrikt tankprogram, pris varierer med tankstørrelse/form. Hvist du har mindre enn 5 tommeltotter, så tror jeg nok at du klarer å montere dette selv. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas431 Svart 8.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2008 Takk for raskt svar. Her var det mye "ring for pris". Noen anslag? Passe stor tank (100 l?), rør og ventiler; snakker vi 1000 eller 5000 eller mer? Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Jeg tror du snakker 5000,- Her er litt illustrert smusslitteratur: "Skittankar av plast er bare skit" http://www.marinkontroll.se/Sidor/Pdf/Vi_B...re_nr4_2007.pdf "Skreddarsytt luktfritt" http://www.marinkontroll.se/Sidor/Pdf/Vi_B...e_nr12_2007.pdf Gjør du et søk her på båtplassen finner du sikkert ulike meninger om plast kontra rustfritt. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Tror eg betalte litt over 1000 lappen for en 120l. Så koster slangene, klemmer, gjennomføringer og tømmepumpe. Nermer seg vel fort 5000? Har du septikanlegg fra før? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 (redigert) Størrelse på tanken kommer an på bruk, men de flest mener vel så stor som mulig. Prisen aner jeg ikke, men de koster nok et sted mellom det du natyder (1000 - 5000,-) vil jeg anta. I tillegg må du jo ha slanger som er beregnet for septik og pumpe for å pumpe ut fra tanken. De beløper seg også til en god del. Jeg har idag en RM pumpe som koster ca 800-900,-. Den er manuell og jeg tenke å montere en elektrisk. Vil da helst ha en god membranpumpe, ikke impellerpumpe eller såkalt kvernpumpe. En god membranpumpe er dyr - må vel ut med ca 3500,-. Bytter nok slangene med det samme. Når det gjelder montering så er idag pumpen plassert ganske nær utløp (skrggjennomføringen). Der et det jo en kuleventil som er stengt med untak av når jeg tømmer tanken. Når elektrisk pumpe skal monteres tenke jeg å lage en vannlås (slangen opp i en bue over vannlinja og tanknivå) før den elektriske pumpen monteres. De fleste med lektrsik tømmepumpe har nok kuleventilen i åpen stilling, og da er det vel greit at man har en vannlås. Både for en sikerhet og for åt septik ikke skal lekke ukontrollert ut. Har ikke studert hvordan båtfabrikantene gjør det, men skal se litt på dette før jeg går i gang. Vil helst ikke drite meg ut, bokstavleig talt Kommer sikkert også noen flere her som kan gi deg noen tips som kanskje har erfaring med elektriske pumper. Denne har kanskje noen her? EL MEMBRAN PUMPE Redigert 8.September.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Hint hint https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...=2622&cat=5 Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Her finner du mange innlegg om det du spør om: tømming av septiktank Sitér dette innlegget Link to post
Jonas431 Svart 8.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2008 Båten har toalett som pumper rett ut i sjø med håndpumpe. Ser for meg at vi kan bruke samme pumpen til å pumpe i tank i stedenfor. Så er spørsmålet om tømming til land. Hvordan foregår dette? Må en ha ege slange fra båten til septik på land, eller er det "tømmeanlegg" som suger ut septik rundt omkring på marianaer? føler meg litt grønn her.. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy days 2 Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Ilas leget tank til meg i rustfitt. 180 liter. Jeg betalt ca.6000 med alle stusser og manlukk. Jeg skal aldri ha mindre tank. Ilas lager etter mål. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Jeg installerte en tank på 140l fra Plastinvent. For å slippe å reise rundt å samle deler så fikk jeg tilbud på alt fra Plastinvent - og det virket ikke avskrekkende (husker ikke prisen i farta): -Tank på 140l med stusser etter mine anvisninger -Tankmåler med giver ferdig montert i tanken -Septikkvern for tømming -Slanger i ulik dimensjon for innløp, lufting og tømming -Nødvendige slangeklemmer Fikk alt levert på døra på jobben. Monteringen var kurant selv for en med normalt antall tommeltotter - og resultatet tilfredsstillende. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Ja - da fant jeg regninga også.... Hele pakka kom på litt over 6.500,- hvor tanken med stusser utgjorde ca. 2350,- Syntes ikke det var så galt med tanke på at det er til båt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.